Kesan intervensi kemahiran motor asas terhadap perkembangan kemahiran lokomotor dan kawalan objek dalam kalangan kanak-kanak bandar berumur sepuluh tahun

Permulaan perkembangan kanak-kanak adalah melalui kemahiran asas motor, di mana kanak-kanak boleh meneroka potensi diri melalui ruang (lokomotor) dan meningkatkan keupayaan kawalan terhadap objek (manipulatif). Perkembangan motor kasar kanak-kanak di Malaysia tidak mengikut umur kronologi. Kajian in...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mohamad Khannas, Norfaridah
Format: Thesis
Language:English
Published: 2022
Subjects:
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/104776/1/FPP%202022%2039%20IR.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-upm-ir.104776
record_format uketd_dc
spelling my-upm-ir.1047762023-10-10T23:56:01Z Kesan intervensi kemahiran motor asas terhadap perkembangan kemahiran lokomotor dan kawalan objek dalam kalangan kanak-kanak bandar berumur sepuluh tahun 2022-04 Mohamad Khannas, Norfaridah Permulaan perkembangan kanak-kanak adalah melalui kemahiran asas motor, di mana kanak-kanak boleh meneroka potensi diri melalui ruang (lokomotor) dan meningkatkan keupayaan kawalan terhadap objek (manipulatif). Perkembangan motor kasar kanak-kanak di Malaysia tidak mengikut umur kronologi. Kajian ini bertujuan untuk menentukan kesan program intervensi ke atas tahap perkembangan kemahiran lokomotor, kemahiran kawalan objek dan perkembangan motor kasar kanak-kanak bandar berumur sepuluh tahun. Reka bentuk kajian ini adalah quasi-eksperimental pra dan pasca ujian bagi kumpulan seimbang. Pensampelan rawak berlapis dan rawak mudah digunakan bagi memilih seramai 60 (L=29, P=31) orang murid tahun empat kategori sekolah bandar dan guru opsyen pendidikan jasmani dipilih sebagai pelaksana intervensi untuk kumpulan kajian. Kumpulan rawatan menggunakan program intervensi kemahiran motor asas selama lapan minggu dan kumpulan kawalan menggunakan program pendidikan jasmani biasa selama lapan minggu. Data perkembangan kemahiran lokomotor, kemahiran kawalan objek dan perkembangan kemahiran motor kasar (GMDQ) ditentukan dengan menggunakan instrumen Test of Gross Motor Development Second Edition (TGMD-2). Hasil analisis MANOVA menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang signifikan bagi min GMDQ ujian pra Wilk’s λ = 0.98, F(3,56) = 0.39, p>0.05, multivariate η2 = 0.021, manakala ujian pasca melaporkan terdapat perbezaan yang signifikan bagi min GMDQ Wilk’s λ = 0.62, F(3,56) = 11.49, p<0.001, multivariate η2 = 0.381 antara kumpulan rawatan dan kumpulan kawalan. Analisis univariate F menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan bagi ketiga-tiga pemboleh ubah bersandar semasa ujian pasca iaitu GMDQ [F(1,58) = 33.5, p<0.001, eta squared = 0.366], AEL [F(1,58) = 25.6, p<0.001, eta squared = 0.306], and AEM [F(1,58) = 11.04, p<0.01, eta squared = 0.16]. Analisis perbandingan pasangan menunjukkan min kumpulan rawatan melebihi min kumpulan kawalan secara signifikan dalam skor GMDQ (perbezaan min = 15.90, p<0.001), AEL (perbezaan min = 2.13, p<0.001) dan skor AEM (perbezaan min = 1.01, p<0.01). Kesimpulannya, program intervensi kemahiran motor asas membuktikan dapat membantu mempertingkatkan tahap perkembangan kemahiran motor kasar kanak-kanak yang dirawat. Child development Motor ability in children 2022-04 Thesis http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/104776/ http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/104776/1/FPP%202022%2039%20IR.pdf text en public masters Universiti Putra Malaysia Child development Motor ability in children Abdullah, Borhannudin
institution Universiti Putra Malaysia
collection PSAS Institutional Repository
language English
advisor Abdullah, Borhannudin
topic Child development
Motor ability in children

spellingShingle Child development
Motor ability in children

Mohamad Khannas, Norfaridah
Kesan intervensi kemahiran motor asas terhadap perkembangan kemahiran lokomotor dan kawalan objek dalam kalangan kanak-kanak bandar berumur sepuluh tahun
description Permulaan perkembangan kanak-kanak adalah melalui kemahiran asas motor, di mana kanak-kanak boleh meneroka potensi diri melalui ruang (lokomotor) dan meningkatkan keupayaan kawalan terhadap objek (manipulatif). Perkembangan motor kasar kanak-kanak di Malaysia tidak mengikut umur kronologi. Kajian ini bertujuan untuk menentukan kesan program intervensi ke atas tahap perkembangan kemahiran lokomotor, kemahiran kawalan objek dan perkembangan motor kasar kanak-kanak bandar berumur sepuluh tahun. Reka bentuk kajian ini adalah quasi-eksperimental pra dan pasca ujian bagi kumpulan seimbang. Pensampelan rawak berlapis dan rawak mudah digunakan bagi memilih seramai 60 (L=29, P=31) orang murid tahun empat kategori sekolah bandar dan guru opsyen pendidikan jasmani dipilih sebagai pelaksana intervensi untuk kumpulan kajian. Kumpulan rawatan menggunakan program intervensi kemahiran motor asas selama lapan minggu dan kumpulan kawalan menggunakan program pendidikan jasmani biasa selama lapan minggu. Data perkembangan kemahiran lokomotor, kemahiran kawalan objek dan perkembangan kemahiran motor kasar (GMDQ) ditentukan dengan menggunakan instrumen Test of Gross Motor Development Second Edition (TGMD-2). Hasil analisis MANOVA menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang signifikan bagi min GMDQ ujian pra Wilk’s λ = 0.98, F(3,56) = 0.39, p>0.05, multivariate η2 = 0.021, manakala ujian pasca melaporkan terdapat perbezaan yang signifikan bagi min GMDQ Wilk’s λ = 0.62, F(3,56) = 11.49, p<0.001, multivariate η2 = 0.381 antara kumpulan rawatan dan kumpulan kawalan. Analisis univariate F menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan bagi ketiga-tiga pemboleh ubah bersandar semasa ujian pasca iaitu GMDQ [F(1,58) = 33.5, p<0.001, eta squared = 0.366], AEL [F(1,58) = 25.6, p<0.001, eta squared = 0.306], and AEM [F(1,58) = 11.04, p<0.01, eta squared = 0.16]. Analisis perbandingan pasangan menunjukkan min kumpulan rawatan melebihi min kumpulan kawalan secara signifikan dalam skor GMDQ (perbezaan min = 15.90, p<0.001), AEL (perbezaan min = 2.13, p<0.001) dan skor AEM (perbezaan min = 1.01, p<0.01). Kesimpulannya, program intervensi kemahiran motor asas membuktikan dapat membantu mempertingkatkan tahap perkembangan kemahiran motor kasar kanak-kanak yang dirawat.
format Thesis
qualification_level Master's degree
author Mohamad Khannas, Norfaridah
author_facet Mohamad Khannas, Norfaridah
author_sort Mohamad Khannas, Norfaridah
title Kesan intervensi kemahiran motor asas terhadap perkembangan kemahiran lokomotor dan kawalan objek dalam kalangan kanak-kanak bandar berumur sepuluh tahun
title_short Kesan intervensi kemahiran motor asas terhadap perkembangan kemahiran lokomotor dan kawalan objek dalam kalangan kanak-kanak bandar berumur sepuluh tahun
title_full Kesan intervensi kemahiran motor asas terhadap perkembangan kemahiran lokomotor dan kawalan objek dalam kalangan kanak-kanak bandar berumur sepuluh tahun
title_fullStr Kesan intervensi kemahiran motor asas terhadap perkembangan kemahiran lokomotor dan kawalan objek dalam kalangan kanak-kanak bandar berumur sepuluh tahun
title_full_unstemmed Kesan intervensi kemahiran motor asas terhadap perkembangan kemahiran lokomotor dan kawalan objek dalam kalangan kanak-kanak bandar berumur sepuluh tahun
title_sort kesan intervensi kemahiran motor asas terhadap perkembangan kemahiran lokomotor dan kawalan objek dalam kalangan kanak-kanak bandar berumur sepuluh tahun
granting_institution Universiti Putra Malaysia
publishDate 2022
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/104776/1/FPP%202022%2039%20IR.pdf
_version_ 1783725850348224512