Pelaksanaan e-pembelajaran dalam persekitaran sosial dan budaya sekolah transformasi (TS25) di Malaysia
Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) melaporkan bahawa kira-kira 80% guru menghabiskan kurang dari satu jam seminggu untuk mengintegrasikan e-pembelajaran. Kajian terkini di Malaysia juga menunjukkan tahap pelaksanaan e-pembelajaran dalam kalangan guru di sekolah masih tahap rendah. Setiap tahun...
محفوظ في:
المؤلف الرئيسي: | |
---|---|
التنسيق: | أطروحة |
اللغة: | English |
منشور في: |
2021
|
الموضوعات: | |
الوصول للمادة أونلاين: | http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/105098/1/FPP%202022%2027%20IR.pdf |
الوسوم: |
إضافة وسم
لا توجد وسوم, كن أول من يضع وسما على هذه التسجيلة!
|
id |
my-upm-ir.105098 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
institution |
Universiti Putra Malaysia |
collection |
PSAS Institutional Repository |
language |
English |
advisor |
Ab Jalil, Habibah |
topic |
Internet in education - Malaysia Computer-assisted instruction |
spellingShingle |
Internet in education - Malaysia Computer-assisted instruction Subban, Suvarmani Pelaksanaan e-pembelajaran dalam persekitaran sosial dan budaya sekolah transformasi (TS25) di Malaysia |
description |
Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) melaporkan bahawa kira-kira 80% guru
menghabiskan kurang dari satu jam seminggu untuk mengintegrasikan e-pembelajaran.
Kajian terkini di Malaysia juga menunjukkan tahap pelaksanaan e-pembelajaran dalam
kalangan guru di sekolah masih tahap rendah. Setiap tahun, Bahagian Sumber dan
Teknologi Pendidikan (BSTP) mengeluarkan senarai sekolah dengan tahap integrasi epembelajaran
yang berbeza, antara 1 bintang (terendah) hingga 5 bintang (tertinggi)
untuk menggambarkan pelaksanaan integrasi e-pembelajaran di setiap sekolah.
Walaupun Malaysia telah menjejaki tahun 2020 yang dikenali sebagai era digital,
literatur menunjukkan bahawa pelaksanaan integrasi e-pembelajaran dalam kalangan
guru masih tidak memuaskan dan seharusnya tercapai pada tahap 5 bintang. Namun,
‘Wawasan 2020’ tidak berlaku seperti yang diharapkan kerana banyak sekolah yang
berada di bawah tahap 3-bintang. Oleh itu, terdapat keperluan untuk memahami
bagaimana sekolah yang mencapai tahap 5 bintang melaksanakan e-pembelajaran
dalam kalangan guru di Malaysia.
Bagi memahami pelaksanaan integrasi e-pembelajaran dalam kalangan guru dalam
persekitaran sosial dan budaya sekolah, kajian ini menggunakan Teori Aktiviti Budaya
dan Sejarah (TABS). Selain TABS, penyelidik berpandukan tiga persoalan kajian: 1)
apakah cabaran dan penyebab cabaran oleh warga sekolah bagi menyokong guru dalam
pelaksanaan integrasi e-pembelajaran? 2) bagaimanakah penyelesaian cabaran oleh
warga sekolah bagi menyokong guru dalam pelaksanaan integrasi e-pembelajaran? dan
3) bagaimanakah warga sekolah menyokong guru dalam pelaksanaan integrasi epembelajaran?.
Kajian ini menggunakan metodologi kualitatif dengan pendekatan
kajian kes tunggal. Kaedah utama pengumpulan data ialah temu bual mendalam bagi
menjawab tiga persoalan kajian. Temu bual dilakukan dengan pengetua, penyelaras
TMK, ketua panitia, guru TMK, dan guru di sekolah pilihan untuk mengumpulkan
pelbagai perspektif mengenai pengalaman warga sekolah. Penyelidik mengurus dan
menganalisis data menggunakan perisian ATLAS.ti, dan TABS juga mendasari kajian ini untuk memahami aktiviti warga sekolah dalam menyokong guru untuk
mengintegrasikan e-pembelajaran.
Dapatan persoalan kajian pertama menghasilkan dua tema yang mewakili cabaran dan
penyebab cabaran, iaitu: 1) infrastruktur e-pembelajaran di sekolah terhad disebabkan
kekangan kewangan dan 2) kegagalan mematuhi peraturan sekolah disebabkan
kekangan masa. Persoalan kajian kedua juga menghasilkan dua tema yang mewakili
penyelesaian cabaran, iaitu,: 1) ‘prestasi dibantu’ oleh warga sekolah bagi
menyelesaikan cabaran di sekolah; dan 2) ‘perkongsian idea’ oleh warga sekolah bagi
menyelesaikan cabaran di sekolah. Bagi persoalan kajian ketiga, lima kategori bagi
memahami warga sekolah menyokong pelaksanaan integrasi e-pembelajaran di sekolah
ialah: 1) membentuk hala tuju sekolah, 2) gaya kepemimpinan pemimpin di sekolah, 3)
kaedah membuat keputusan oleh warga sekolah, 4) pemantauan dan penyeliaan oleh
pemimpin di sekolah, dan 5) memupuk kerja berpasukan. Dua tema yang mewakili
dapatan baharu bagi kajian ini ialah: 1) kepercayaan dan motivasi dan 2) keengganan
untuk berubah.
Kesimpulannya, warga sekolah berusaha menyelesaikan cabaran dengan menanamkan
kerja berpasukan bagi menyokong guru dalam mengintegrasikan e-pembelajaran.
‘Prestasi dibantu' dan ‘perkongsian idea’ ialah penyelesaian 'cabaran’ oleh warga
sekolah untuk menyokong guru dalam melaksanakan integrasi e-pembelajaran.
Pemimpin sekolah, terutama pengetua, telah memainkan peranan utama dalam
merancang strategi untuk menyokong pelaksanaan integrasi e-pembelajaran dalam
kalangan guru dengan mengurus dan memindahkan visi dan misi integrasi epembelajaran
secara berterusan kepada warga sekolah. Usaha dari komuniti sekolah,
termasuk PIBG, alumni, dan pengeluar teknologi, memudahkan sekolah dari segi
sokongan kewangan dan kepakaran. Walaupun skop kajian ini ialah terhad namun dapat
memberi panduan penting untuk kejayaan pelaksanaan integrasi e-pembelajaran yang
dapat dikongsi oleh sekolah-sekolah lain yang mempunyai ciri-ciri dan persekitaran
yang sama. |
format |
Thesis |
qualification_level |
Doctorate |
author |
Subban, Suvarmani |
author_facet |
Subban, Suvarmani |
author_sort |
Subban, Suvarmani |
title |
Pelaksanaan e-pembelajaran dalam persekitaran sosial dan budaya sekolah transformasi (TS25) di Malaysia |
title_short |
Pelaksanaan e-pembelajaran dalam persekitaran sosial dan budaya sekolah transformasi (TS25) di Malaysia |
title_full |
Pelaksanaan e-pembelajaran dalam persekitaran sosial dan budaya sekolah transformasi (TS25) di Malaysia |
title_fullStr |
Pelaksanaan e-pembelajaran dalam persekitaran sosial dan budaya sekolah transformasi (TS25) di Malaysia |
title_full_unstemmed |
Pelaksanaan e-pembelajaran dalam persekitaran sosial dan budaya sekolah transformasi (TS25) di Malaysia |
title_sort |
pelaksanaan e-pembelajaran dalam persekitaran sosial dan budaya sekolah transformasi (ts25) di malaysia |
granting_institution |
Universiti Putra Malaysia |
publishDate |
2021 |
url |
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/105098/1/FPP%202022%2027%20IR.pdf |
_version_ |
1783725856202424320 |
spelling |
my-upm-ir.1050982023-10-30T06:55:52Z Pelaksanaan e-pembelajaran dalam persekitaran sosial dan budaya sekolah transformasi (TS25) di Malaysia 2021-07 Subban, Suvarmani Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) melaporkan bahawa kira-kira 80% guru menghabiskan kurang dari satu jam seminggu untuk mengintegrasikan e-pembelajaran. Kajian terkini di Malaysia juga menunjukkan tahap pelaksanaan e-pembelajaran dalam kalangan guru di sekolah masih tahap rendah. Setiap tahun, Bahagian Sumber dan Teknologi Pendidikan (BSTP) mengeluarkan senarai sekolah dengan tahap integrasi epembelajaran yang berbeza, antara 1 bintang (terendah) hingga 5 bintang (tertinggi) untuk menggambarkan pelaksanaan integrasi e-pembelajaran di setiap sekolah. Walaupun Malaysia telah menjejaki tahun 2020 yang dikenali sebagai era digital, literatur menunjukkan bahawa pelaksanaan integrasi e-pembelajaran dalam kalangan guru masih tidak memuaskan dan seharusnya tercapai pada tahap 5 bintang. Namun, ‘Wawasan 2020’ tidak berlaku seperti yang diharapkan kerana banyak sekolah yang berada di bawah tahap 3-bintang. Oleh itu, terdapat keperluan untuk memahami bagaimana sekolah yang mencapai tahap 5 bintang melaksanakan e-pembelajaran dalam kalangan guru di Malaysia. Bagi memahami pelaksanaan integrasi e-pembelajaran dalam kalangan guru dalam persekitaran sosial dan budaya sekolah, kajian ini menggunakan Teori Aktiviti Budaya dan Sejarah (TABS). Selain TABS, penyelidik berpandukan tiga persoalan kajian: 1) apakah cabaran dan penyebab cabaran oleh warga sekolah bagi menyokong guru dalam pelaksanaan integrasi e-pembelajaran? 2) bagaimanakah penyelesaian cabaran oleh warga sekolah bagi menyokong guru dalam pelaksanaan integrasi e-pembelajaran? dan 3) bagaimanakah warga sekolah menyokong guru dalam pelaksanaan integrasi epembelajaran?. Kajian ini menggunakan metodologi kualitatif dengan pendekatan kajian kes tunggal. Kaedah utama pengumpulan data ialah temu bual mendalam bagi menjawab tiga persoalan kajian. Temu bual dilakukan dengan pengetua, penyelaras TMK, ketua panitia, guru TMK, dan guru di sekolah pilihan untuk mengumpulkan pelbagai perspektif mengenai pengalaman warga sekolah. Penyelidik mengurus dan menganalisis data menggunakan perisian ATLAS.ti, dan TABS juga mendasari kajian ini untuk memahami aktiviti warga sekolah dalam menyokong guru untuk mengintegrasikan e-pembelajaran. Dapatan persoalan kajian pertama menghasilkan dua tema yang mewakili cabaran dan penyebab cabaran, iaitu: 1) infrastruktur e-pembelajaran di sekolah terhad disebabkan kekangan kewangan dan 2) kegagalan mematuhi peraturan sekolah disebabkan kekangan masa. Persoalan kajian kedua juga menghasilkan dua tema yang mewakili penyelesaian cabaran, iaitu,: 1) ‘prestasi dibantu’ oleh warga sekolah bagi menyelesaikan cabaran di sekolah; dan 2) ‘perkongsian idea’ oleh warga sekolah bagi menyelesaikan cabaran di sekolah. Bagi persoalan kajian ketiga, lima kategori bagi memahami warga sekolah menyokong pelaksanaan integrasi e-pembelajaran di sekolah ialah: 1) membentuk hala tuju sekolah, 2) gaya kepemimpinan pemimpin di sekolah, 3) kaedah membuat keputusan oleh warga sekolah, 4) pemantauan dan penyeliaan oleh pemimpin di sekolah, dan 5) memupuk kerja berpasukan. Dua tema yang mewakili dapatan baharu bagi kajian ini ialah: 1) kepercayaan dan motivasi dan 2) keengganan untuk berubah. Kesimpulannya, warga sekolah berusaha menyelesaikan cabaran dengan menanamkan kerja berpasukan bagi menyokong guru dalam mengintegrasikan e-pembelajaran. ‘Prestasi dibantu' dan ‘perkongsian idea’ ialah penyelesaian 'cabaran’ oleh warga sekolah untuk menyokong guru dalam melaksanakan integrasi e-pembelajaran. Pemimpin sekolah, terutama pengetua, telah memainkan peranan utama dalam merancang strategi untuk menyokong pelaksanaan integrasi e-pembelajaran dalam kalangan guru dengan mengurus dan memindahkan visi dan misi integrasi epembelajaran secara berterusan kepada warga sekolah. Usaha dari komuniti sekolah, termasuk PIBG, alumni, dan pengeluar teknologi, memudahkan sekolah dari segi sokongan kewangan dan kepakaran. Walaupun skop kajian ini ialah terhad namun dapat memberi panduan penting untuk kejayaan pelaksanaan integrasi e-pembelajaran yang dapat dikongsi oleh sekolah-sekolah lain yang mempunyai ciri-ciri dan persekitaran yang sama. Internet in education - Malaysia Computer-assisted instruction 2021-07 Thesis http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/105098/ http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/105098/1/FPP%202022%2027%20IR.pdf text en public doctoral Universiti Putra Malaysia Internet in education - Malaysia Computer-assisted instruction Ab Jalil, Habibah |