Keberkesanan penggunaan modul penjelajahan ekosistem terhadap persepsi dan pemahaman pelajar sekolah menengah, pelajar universiti dan guru

Pengetahuan, sikap dan kesedaran pelajar terhadap alam sekitar merupakan satu isu yang diberikan penekanan pada masa kini. Pengetahuan dan pemahaman tentang modul pendidikan alam sekitar juga banyak dibangunkan oleh beberapa pihak. Bagi menjawab isu ini, Kumpulan Penyelidikan Pengurusan Ekosistem...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Omar, Bisharuzi
Format: Thesis
Language:English
Published: 2019
Subjects:
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/105514/1/BISHARUZI%20BIN%20OMAR%20-%20IR.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-upm-ir.105514
record_format uketd_dc
spelling my-upm-ir.1055142024-02-01T06:33:20Z Keberkesanan penggunaan modul penjelajahan ekosistem terhadap persepsi dan pemahaman pelajar sekolah menengah, pelajar universiti dan guru 2019-06 Omar, Bisharuzi Pengetahuan, sikap dan kesedaran pelajar terhadap alam sekitar merupakan satu isu yang diberikan penekanan pada masa kini. Pengetahuan dan pemahaman tentang modul pendidikan alam sekitar juga banyak dibangunkan oleh beberapa pihak. Bagi menjawab isu ini, Kumpulan Penyelidikan Pengurusan Ekosistem di UKM telah membina modul hutan, modul air dan modul tanah di mana modul ini dipanggil Modul Penjelajahan Ekosistem atau ringkasnya Ecosystem Discovery Journey (EDJ). Modul Penjelajahan Ekosistem telah digunakan sebagai sumber utama kumpulan penyelidikan Ekosistem (EDJ) dengan tujuan untuk meningkatkan pengetahuan dan pemahaman peserta terhadap ekosistem. Objektif kajian adalah untuk mengenalpasti tahap persepsi, sikap dan kesedaran yang sedia ada terhadap ekosistem dalam kalangan pelajar sekolah menengah, pelajar universiti dan guru. Selanjutnya, menentukan perbezaan persepsi peserta program EDJ sebelum dan selepas menjalani program EDJ dalam kalangan pelajar sekolah menengah,pelajar universiti dan guru. Kajian ini juga mengenalpasti perbezaan pemahaman modul perserta EDJ sebelum dan selepas mengikuti program EDJ. Soal-selidik telah diedarkan kepada peserta sebelum dan selepas peserta menjalani program penjelajahan ekosistem (EDJ). Seramai 145 peserta kajian telah dipilih, iaitu 36 pelajar sekolah menengah, 71 pelajar universiti dan 38 orang guru. Analisis statistik deskriptif dan analisis statistik inferensi (Ujian Wilcoxson Rank dan ujian t berpasangan) digunakan di dalam kajian ini. Hasil daripada Ujian Wilcoxson Rank mendapati bahawa pelajar sekolah menengah menunjukkan peningkatan positif hanya untuk persepsi modul air, manakala pelajar universiti menunjukkan peningkatan positif bagi ketiga-tiga persepsi modul. Selain itu, perubahan positif bagi persepsi modul hutan dan modul tanah pula ditunjukkan oleh guru. Hasil ujian t-berpasangan kajian bagi pemahaman modul pula mendapati bahawa pelajar sekolah menengah, pelajar universiti dan guru menunjukkan berlakunya peningkatan positif terhadap modul hutan, modul air dan modul tanah. Tiga modul ini boleh dijadikan asas bagi pembangunan modul yang lain. Environmental education Sustainable development - Study and teaching 2019-06 Thesis http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/105514/ http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/105514/1/BISHARUZI%20BIN%20OMAR%20-%20IR.pdf text en public masters Universiti Putra Malaysia Environmental education Sustainable development - Study and teaching Ho Abdullah, Sabrina
institution Universiti Putra Malaysia
collection PSAS Institutional Repository
language English
advisor Ho Abdullah, Sabrina
topic Environmental education
Sustainable development - Study and teaching

spellingShingle Environmental education
Sustainable development - Study and teaching

Omar, Bisharuzi
Keberkesanan penggunaan modul penjelajahan ekosistem terhadap persepsi dan pemahaman pelajar sekolah menengah, pelajar universiti dan guru
description Pengetahuan, sikap dan kesedaran pelajar terhadap alam sekitar merupakan satu isu yang diberikan penekanan pada masa kini. Pengetahuan dan pemahaman tentang modul pendidikan alam sekitar juga banyak dibangunkan oleh beberapa pihak. Bagi menjawab isu ini, Kumpulan Penyelidikan Pengurusan Ekosistem di UKM telah membina modul hutan, modul air dan modul tanah di mana modul ini dipanggil Modul Penjelajahan Ekosistem atau ringkasnya Ecosystem Discovery Journey (EDJ). Modul Penjelajahan Ekosistem telah digunakan sebagai sumber utama kumpulan penyelidikan Ekosistem (EDJ) dengan tujuan untuk meningkatkan pengetahuan dan pemahaman peserta terhadap ekosistem. Objektif kajian adalah untuk mengenalpasti tahap persepsi, sikap dan kesedaran yang sedia ada terhadap ekosistem dalam kalangan pelajar sekolah menengah, pelajar universiti dan guru. Selanjutnya, menentukan perbezaan persepsi peserta program EDJ sebelum dan selepas menjalani program EDJ dalam kalangan pelajar sekolah menengah,pelajar universiti dan guru. Kajian ini juga mengenalpasti perbezaan pemahaman modul perserta EDJ sebelum dan selepas mengikuti program EDJ. Soal-selidik telah diedarkan kepada peserta sebelum dan selepas peserta menjalani program penjelajahan ekosistem (EDJ). Seramai 145 peserta kajian telah dipilih, iaitu 36 pelajar sekolah menengah, 71 pelajar universiti dan 38 orang guru. Analisis statistik deskriptif dan analisis statistik inferensi (Ujian Wilcoxson Rank dan ujian t berpasangan) digunakan di dalam kajian ini. Hasil daripada Ujian Wilcoxson Rank mendapati bahawa pelajar sekolah menengah menunjukkan peningkatan positif hanya untuk persepsi modul air, manakala pelajar universiti menunjukkan peningkatan positif bagi ketiga-tiga persepsi modul. Selain itu, perubahan positif bagi persepsi modul hutan dan modul tanah pula ditunjukkan oleh guru. Hasil ujian t-berpasangan kajian bagi pemahaman modul pula mendapati bahawa pelajar sekolah menengah, pelajar universiti dan guru menunjukkan berlakunya peningkatan positif terhadap modul hutan, modul air dan modul tanah. Tiga modul ini boleh dijadikan asas bagi pembangunan modul yang lain.
format Thesis
qualification_level Master's degree
author Omar, Bisharuzi
author_facet Omar, Bisharuzi
author_sort Omar, Bisharuzi
title Keberkesanan penggunaan modul penjelajahan ekosistem terhadap persepsi dan pemahaman pelajar sekolah menengah, pelajar universiti dan guru
title_short Keberkesanan penggunaan modul penjelajahan ekosistem terhadap persepsi dan pemahaman pelajar sekolah menengah, pelajar universiti dan guru
title_full Keberkesanan penggunaan modul penjelajahan ekosistem terhadap persepsi dan pemahaman pelajar sekolah menengah, pelajar universiti dan guru
title_fullStr Keberkesanan penggunaan modul penjelajahan ekosistem terhadap persepsi dan pemahaman pelajar sekolah menengah, pelajar universiti dan guru
title_full_unstemmed Keberkesanan penggunaan modul penjelajahan ekosistem terhadap persepsi dan pemahaman pelajar sekolah menengah, pelajar universiti dan guru
title_sort keberkesanan penggunaan modul penjelajahan ekosistem terhadap persepsi dan pemahaman pelajar sekolah menengah, pelajar universiti dan guru
granting_institution Universiti Putra Malaysia
publishDate 2019
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/105514/1/BISHARUZI%20BIN%20OMAR%20-%20IR.pdf
_version_ 1794018899379879936