Proses Pembezaan, Polarisasi dan Pembentukan Subbudaya Pelajar dalam Sistem Pengaliran di Sekolah Menengah

Sistem pengaliran dijalankan di sekolah-sekolah untuk memudahkan proses pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas. Secara khususnya, penyelidikan ini bertujuan untuk mengkaji tentang sistem pengaliran yang menyebabkan berlakunya proses pembezaan, polarisasi dan pembentukan subbudaya pelajar. In...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Shaharuddin, Noraizah
Format: Thesis
Language:English
Malay
Published: 2001
Subjects:
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/10949/1/FPP_2001_7.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-upm-ir.10949
record_format uketd_dc
spelling my-upm-ir.109492024-05-14T08:00:24Z Proses Pembezaan, Polarisasi dan Pembentukan Subbudaya Pelajar dalam Sistem Pengaliran di Sekolah Menengah 2001-11 Shaharuddin, Noraizah Sistem pengaliran dijalankan di sekolah-sekolah untuk memudahkan proses pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas. Secara khususnya, penyelidikan ini bertujuan untuk mengkaji tentang sistem pengaliran yang menyebabkan berlakunya proses pembezaan, polarisasi dan pembentukan subbudaya pelajar. Ini mempengaruhi persepsi pelajar terhadap guru, kurikulum dan sekolah. Kajian ini berbentuk deskriptif Sebanyak tiga buah sekolah menengah lelaki di pinggir bandar Kuala Lumpur telah dipilih dalam kajian ini. Seramai 366 orang pelajar sekolah tersebut telah diambil sebagai sampel kajian. Mereka terdiri daripada pelajar tingkatan dua dan tingkatan empat dari kelas yang terbaik dan terlemah. Data diperolehi dengan menggunakan borang soal selidik dan dianalisis menggunakan kaedah statistik deskriptif dan statistik inferensi. Perbincangan terbuka juga diadakan bersama responden dan pihak pentadbir sekolah bagi mengukuhkan lagi dapatan kajian ini. Analisis deskriptif telah menunjukkan bahawa sistem pengaliran yang dijalankan di sekolah telah menyebabkan berlakunya proses pembezaan dan polarisasi di kalangan pelajar yang dialirkan. lni juga menyebabkan pelajar membentuk subbudaya yang pro atau antibudaya sekolah. Bagi pelajar yang probudaya sekolah mereka lebih bersikap positif terhadap sekolah dan mempunyai tahap rasa kekitaan yang tinggi terhadap sekolah berbanding pelajar yang antibudaya sekolah. Oleh itu sewajarnyalah sistem pengaliran ini dikaji semula. Implikasi teoritikal dan praktikal turut dibincangkan. Selain itu, beberapa altematif untuk sistem pengaliran diberikan. Beberapa cadangan untuk kajian seterusnya turut dikemukakan. Conductive education - Study and teaching - Kuala Lumpur. 2001-11 Thesis http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/10949/ http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/10949/1/FPP_2001_7.pdf text en public masters Universiti Putra Malaysia Conductive education - Study and teaching - Kuala Lumpur. Faculty of Educational Studies Md. Nor, Sharifah Malay
institution Universiti Putra Malaysia
collection PSAS Institutional Repository
language English
Malay
advisor Md. Nor, Sharifah
topic Conductive education - Study and teaching - Kuala Lumpur.


spellingShingle Conductive education - Study and teaching - Kuala Lumpur.


Shaharuddin, Noraizah
Proses Pembezaan, Polarisasi dan Pembentukan Subbudaya Pelajar dalam Sistem Pengaliran di Sekolah Menengah
description Sistem pengaliran dijalankan di sekolah-sekolah untuk memudahkan proses pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas. Secara khususnya, penyelidikan ini bertujuan untuk mengkaji tentang sistem pengaliran yang menyebabkan berlakunya proses pembezaan, polarisasi dan pembentukan subbudaya pelajar. Ini mempengaruhi persepsi pelajar terhadap guru, kurikulum dan sekolah. Kajian ini berbentuk deskriptif Sebanyak tiga buah sekolah menengah lelaki di pinggir bandar Kuala Lumpur telah dipilih dalam kajian ini. Seramai 366 orang pelajar sekolah tersebut telah diambil sebagai sampel kajian. Mereka terdiri daripada pelajar tingkatan dua dan tingkatan empat dari kelas yang terbaik dan terlemah. Data diperolehi dengan menggunakan borang soal selidik dan dianalisis menggunakan kaedah statistik deskriptif dan statistik inferensi. Perbincangan terbuka juga diadakan bersama responden dan pihak pentadbir sekolah bagi mengukuhkan lagi dapatan kajian ini. Analisis deskriptif telah menunjukkan bahawa sistem pengaliran yang dijalankan di sekolah telah menyebabkan berlakunya proses pembezaan dan polarisasi di kalangan pelajar yang dialirkan. lni juga menyebabkan pelajar membentuk subbudaya yang pro atau antibudaya sekolah. Bagi pelajar yang probudaya sekolah mereka lebih bersikap positif terhadap sekolah dan mempunyai tahap rasa kekitaan yang tinggi terhadap sekolah berbanding pelajar yang antibudaya sekolah. Oleh itu sewajarnyalah sistem pengaliran ini dikaji semula. Implikasi teoritikal dan praktikal turut dibincangkan. Selain itu, beberapa altematif untuk sistem pengaliran diberikan. Beberapa cadangan untuk kajian seterusnya turut dikemukakan.
format Thesis
qualification_level Master's degree
author Shaharuddin, Noraizah
author_facet Shaharuddin, Noraizah
author_sort Shaharuddin, Noraizah
title Proses Pembezaan, Polarisasi dan Pembentukan Subbudaya Pelajar dalam Sistem Pengaliran di Sekolah Menengah
title_short Proses Pembezaan, Polarisasi dan Pembentukan Subbudaya Pelajar dalam Sistem Pengaliran di Sekolah Menengah
title_full Proses Pembezaan, Polarisasi dan Pembentukan Subbudaya Pelajar dalam Sistem Pengaliran di Sekolah Menengah
title_fullStr Proses Pembezaan, Polarisasi dan Pembentukan Subbudaya Pelajar dalam Sistem Pengaliran di Sekolah Menengah
title_full_unstemmed Proses Pembezaan, Polarisasi dan Pembentukan Subbudaya Pelajar dalam Sistem Pengaliran di Sekolah Menengah
title_sort proses pembezaan, polarisasi dan pembentukan subbudaya pelajar dalam sistem pengaliran di sekolah menengah
granting_institution Universiti Putra Malaysia
granting_department Faculty of Educational Studies
publishDate 2001
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/10949/1/FPP_2001_7.pdf
_version_ 1804888601914245120