Proses Pembezaan, Polarisasi dan Pembentukan Subbudaya Pelajar dalam Sistem Pengaliran di Sekolah Menengah
Sistem pengaliran dijalankan di sekolah-sekolah untuk memudahkan proses pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas. Secara khususnya, penyelidikan ini bertujuan untuk mengkaji tentang sistem pengaliran yang menyebabkan berlakunya proses pembezaan, polarisasi dan pembentukan subbudaya pelajar. In...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English Malay |
Published: |
2001
|
Subjects: | |
Online Access: | http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/10949/1/FPP_2001_7.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-upm-ir.10949 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
my-upm-ir.109492024-05-14T08:00:24Z Proses Pembezaan, Polarisasi dan Pembentukan Subbudaya Pelajar dalam Sistem Pengaliran di Sekolah Menengah 2001-11 Shaharuddin, Noraizah Sistem pengaliran dijalankan di sekolah-sekolah untuk memudahkan proses pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas. Secara khususnya, penyelidikan ini bertujuan untuk mengkaji tentang sistem pengaliran yang menyebabkan berlakunya proses pembezaan, polarisasi dan pembentukan subbudaya pelajar. Ini mempengaruhi persepsi pelajar terhadap guru, kurikulum dan sekolah. Kajian ini berbentuk deskriptif Sebanyak tiga buah sekolah menengah lelaki di pinggir bandar Kuala Lumpur telah dipilih dalam kajian ini. Seramai 366 orang pelajar sekolah tersebut telah diambil sebagai sampel kajian. Mereka terdiri daripada pelajar tingkatan dua dan tingkatan empat dari kelas yang terbaik dan terlemah. Data diperolehi dengan menggunakan borang soal selidik dan dianalisis menggunakan kaedah statistik deskriptif dan statistik inferensi. Perbincangan terbuka juga diadakan bersama responden dan pihak pentadbir sekolah bagi mengukuhkan lagi dapatan kajian ini. Analisis deskriptif telah menunjukkan bahawa sistem pengaliran yang dijalankan di sekolah telah menyebabkan berlakunya proses pembezaan dan polarisasi di kalangan pelajar yang dialirkan. lni juga menyebabkan pelajar membentuk subbudaya yang pro atau antibudaya sekolah. Bagi pelajar yang probudaya sekolah mereka lebih bersikap positif terhadap sekolah dan mempunyai tahap rasa kekitaan yang tinggi terhadap sekolah berbanding pelajar yang antibudaya sekolah. Oleh itu sewajarnyalah sistem pengaliran ini dikaji semula. Implikasi teoritikal dan praktikal turut dibincangkan. Selain itu, beberapa altematif untuk sistem pengaliran diberikan. Beberapa cadangan untuk kajian seterusnya turut dikemukakan. Conductive education - Study and teaching - Kuala Lumpur. 2001-11 Thesis http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/10949/ http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/10949/1/FPP_2001_7.pdf text en public masters Universiti Putra Malaysia Conductive education - Study and teaching - Kuala Lumpur. Faculty of Educational Studies Md. Nor, Sharifah Malay |
institution |
Universiti Putra Malaysia |
collection |
PSAS Institutional Repository |
language |
English Malay |
advisor |
Md. Nor, Sharifah |
topic |
Conductive education - Study and teaching - Kuala Lumpur. |
spellingShingle |
Conductive education - Study and teaching - Kuala Lumpur. Shaharuddin, Noraizah Proses Pembezaan, Polarisasi dan Pembentukan Subbudaya Pelajar dalam Sistem Pengaliran di Sekolah Menengah |
description |
Sistem pengaliran dijalankan di sekolah-sekolah untuk memudahkan proses
pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas. Secara khususnya,
penyelidikan ini bertujuan untuk mengkaji tentang sistem pengaliran yang
menyebabkan berlakunya proses pembezaan, polarisasi dan pembentukan
subbudaya pelajar. Ini mempengaruhi persepsi pelajar terhadap guru,
kurikulum dan sekolah.
Kajian ini berbentuk deskriptif Sebanyak tiga buah sekolah menengah
lelaki di pinggir bandar Kuala Lumpur telah dipilih dalam kajian ini.
Seramai 366 orang pelajar sekolah tersebut telah diambil sebagai
sampel kajian. Mereka terdiri daripada pelajar tingkatan dua dan
tingkatan empat dari kelas yang terbaik dan terlemah. Data diperolehi dengan menggunakan borang soal selidik dan dianalisis menggunakan
kaedah statistik deskriptif dan statistik inferensi. Perbincangan terbuka
juga diadakan bersama responden dan pihak pentadbir sekolah bagi
mengukuhkan lagi dapatan kajian ini.
Analisis deskriptif telah menunjukkan bahawa sistem pengaliran yang
dijalankan di sekolah telah menyebabkan berlakunya proses
pembezaan dan polarisasi di kalangan pelajar yang dialirkan. lni juga
menyebabkan pelajar membentuk subbudaya yang pro atau antibudaya
sekolah. Bagi pelajar yang probudaya sekolah mereka lebih bersikap
positif terhadap sekolah dan mempunyai tahap rasa kekitaan yang
tinggi terhadap sekolah berbanding pelajar yang antibudaya sekolah.
Oleh itu sewajarnyalah sistem pengaliran ini dikaji semula.
Implikasi teoritikal dan praktikal turut dibincangkan. Selain itu,
beberapa altematif untuk sistem pengaliran diberikan. Beberapa
cadangan untuk kajian seterusnya turut dikemukakan. |
format |
Thesis |
qualification_level |
Master's degree |
author |
Shaharuddin, Noraizah |
author_facet |
Shaharuddin, Noraizah |
author_sort |
Shaharuddin, Noraizah |
title |
Proses Pembezaan, Polarisasi dan Pembentukan Subbudaya Pelajar dalam Sistem Pengaliran di Sekolah Menengah |
title_short |
Proses Pembezaan, Polarisasi dan Pembentukan Subbudaya Pelajar dalam Sistem Pengaliran di Sekolah Menengah |
title_full |
Proses Pembezaan, Polarisasi dan Pembentukan Subbudaya Pelajar dalam Sistem Pengaliran di Sekolah Menengah |
title_fullStr |
Proses Pembezaan, Polarisasi dan Pembentukan Subbudaya Pelajar dalam Sistem Pengaliran di Sekolah Menengah |
title_full_unstemmed |
Proses Pembezaan, Polarisasi dan Pembentukan Subbudaya Pelajar dalam Sistem Pengaliran di Sekolah Menengah |
title_sort |
proses pembezaan, polarisasi dan pembentukan subbudaya pelajar dalam sistem pengaliran di sekolah menengah |
granting_institution |
Universiti Putra Malaysia |
granting_department |
Faculty of Educational Studies |
publishDate |
2001 |
url |
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/10949/1/FPP_2001_7.pdf |
_version_ |
1804888601914245120 |