Pengurusan Kolaboratif di Sekolah Menengah Wilayah Persekutuan

Kajian ini bertujuan untuk mengkaji faktor-faktor berkaitan pengurusan kolaboratif di sekolah menengah Wilayah Persekutuan. Faktor-faktor yang dikaji ialah faktor-faktor demografi pengetua sekolah, saiz sekolah, tahap kecenderungan penggunaan sumber-sumber kuasa pengetua, gaya komunikasi penyeli...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Tang, Keow Ngang
Format: Thesis
Language:English
Malay
Published: 2003
Subjects:
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/11042/1/FPP_2003_15.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-upm-ir.11042
record_format uketd_dc
spelling my-upm-ir.110422024-05-16T01:16:17Z Pengurusan Kolaboratif di Sekolah Menengah Wilayah Persekutuan 2003-09 Tang, Keow Ngang Kajian ini bertujuan untuk mengkaji faktor-faktor berkaitan pengurusan kolaboratif di sekolah menengah Wilayah Persekutuan. Faktor-faktor yang dikaji ialah faktor-faktor demografi pengetua sekolah, saiz sekolah, tahap kecenderungan penggunaan sumber-sumber kuasa pengetua, gaya komunikasi penyeliaan pengetua, budaya kerja guru, tahap kebolehan guru serta struktur organisasi. Faktor-faktor demografi pengetua merangkumi jantina, etnik, latar belakang kelulusan akademik, pengalaman, dan umur. Kajian yang berbentuk tinjauan korelasi ini adalah berdasarkan 'Model Kitaran Pengurusan Kolaboratif Sekolah' oleh Caldwell dan Spinks (1988) dan 'Teori Sistem Empat Pengurusan' oleh Rensis Likert (1961). Sejumlah 310 orang guru dari 31 buah sekolah menengah Wilayah Persekutuan dipilih dengan menggunakan kaedah persampelan rawak berlapis. 2003-09 Thesis http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/11042/ http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/11042/1/FPP_2003_15.pdf text en public doctoral Universiti Putra Malaysia Faculty of Educational Studies Foo, Say Fooi Malay
institution Universiti Putra Malaysia
collection PSAS Institutional Repository
language English
Malay
advisor Foo, Say Fooi
topic


spellingShingle


Tang, Keow Ngang
Pengurusan Kolaboratif di Sekolah Menengah Wilayah Persekutuan
description Kajian ini bertujuan untuk mengkaji faktor-faktor berkaitan pengurusan kolaboratif di sekolah menengah Wilayah Persekutuan. Faktor-faktor yang dikaji ialah faktor-faktor demografi pengetua sekolah, saiz sekolah, tahap kecenderungan penggunaan sumber-sumber kuasa pengetua, gaya komunikasi penyeliaan pengetua, budaya kerja guru, tahap kebolehan guru serta struktur organisasi. Faktor-faktor demografi pengetua merangkumi jantina, etnik, latar belakang kelulusan akademik, pengalaman, dan umur. Kajian yang berbentuk tinjauan korelasi ini adalah berdasarkan 'Model Kitaran Pengurusan Kolaboratif Sekolah' oleh Caldwell dan Spinks (1988) dan 'Teori Sistem Empat Pengurusan' oleh Rensis Likert (1961). Sejumlah 310 orang guru dari 31 buah sekolah menengah Wilayah Persekutuan dipilih dengan menggunakan kaedah persampelan rawak berlapis.
format Thesis
qualification_level Doctorate
author Tang, Keow Ngang
author_facet Tang, Keow Ngang
author_sort Tang, Keow Ngang
title Pengurusan Kolaboratif di Sekolah Menengah Wilayah Persekutuan
title_short Pengurusan Kolaboratif di Sekolah Menengah Wilayah Persekutuan
title_full Pengurusan Kolaboratif di Sekolah Menengah Wilayah Persekutuan
title_fullStr Pengurusan Kolaboratif di Sekolah Menengah Wilayah Persekutuan
title_full_unstemmed Pengurusan Kolaboratif di Sekolah Menengah Wilayah Persekutuan
title_sort pengurusan kolaboratif di sekolah menengah wilayah persekutuan
granting_institution Universiti Putra Malaysia
granting_department Faculty of Educational Studies
publishDate 2003
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/11042/1/FPP_2003_15.pdf
_version_ 1804888611060973568