Pembangunan dan keberkesanan Modul Pendedahan Kerjaya terhadap kesedaran kerjaya dalam kalangan murid sekolah rendah
Pendedahan awal berkaitan maklumat kerjaya membantu untuk menerapkan konsep atau identiti kerjaya yang boleh digunakan dalam kerjaya kelak serta kesedaran tentang kerjaya perlu bermula di peringkat awal. Tujuan kajian ini adalah untuk membangunkan modul motivasi yang dinamakan Modul Pendedahan K...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English |
Published: |
2023
|
Subjects: | |
Online Access: | http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/113965/1/113965.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-upm-ir.113965 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
my-upm-ir.1139652024-11-28T07:35:29Z Pembangunan dan keberkesanan Modul Pendedahan Kerjaya terhadap kesedaran kerjaya dalam kalangan murid sekolah rendah 2023-04 Abdul Ghafar., Nurul Nadia Pendedahan awal berkaitan maklumat kerjaya membantu untuk menerapkan konsep atau identiti kerjaya yang boleh digunakan dalam kerjaya kelak serta kesedaran tentang kerjaya perlu bermula di peringkat awal. Tujuan kajian ini adalah untuk membangunkan modul motivasi yang dinamakan Modul Pendedahan Kerjaya (MPK) dan mengenal pasti kesannya terhadap kesedaran kerjaya murid sekolah rendah. Kajian eksperimen telah digunakan bertujuan untuk menentukan kesan MPK terhadap kesedaran kerjaya murid. Subjek kajian terdiri daripada 76 orang murid tahun 5 daripada sebuah sekolah di negeri Kedah yang dipilih secara persampelan rawak mudah. Subjek dibahagikan kepada kumpulan rawatan (n=38) dan kumpulan kawalan (n=38). Kumpulan rawatan telah menerima rawatan menggunakan MPK sementara kumpulan kawalan mendapat bimbingan kerjaya mengikut rutin guru bimbingan dan kaunseling sekolah. Kesan kesedaran kerjaya murid dianalisis dengan membandingkan nilai skor ujian pra dan ujian pasca menggunakan Inventori Kesedaran Kerjaya (IKK). Hasil dapatan ujian-t menunjukkan wujudnya perbezaan yang signifikan, [t(69) = 4.686, p < .05] antara skor min ujian pasca bagi kumpulan rawatan dengan skor min ujian pasca bagi kumpulan kawalan dalam ujian kesedaran kerjaya. Bagi memastikan modul MPK berkesan tanpa dipengaruhi jantina, ujian ANOVA dua hala dilakukan. Hasil ujian ANOVA [p = 0.113 ˃ 0.05] menunjukkan tidak terdapat kesan interaksi antara rawatan Modul Pendedahan Kerjaya dengan jantina murid. Secara keseluruhan, kajian ini menunjukkan modul MPK adalah berkesan dalam membantu mendedahkan dan meningkatkan kesedaran murid sekolah rendah berkaitan pengetahuan asas tentang kerjaya. Implikasi praktikal kajian ini mendapati modul MPK boleh digunakan sebagai satu bahan bimbingan alternatif untuk pendidikan kerjaya kepada murid. Career education - Curricula Career education - Study and teaching (Primary) 2023-04 Thesis http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/113965/ http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/113965/1/113965.pdf text en public masters Universiti Putra Malaysia Career education - Curricula Career education - Study and teaching (Primary) Mohamad Yusop, Yusni |
institution |
Universiti Putra Malaysia |
collection |
PSAS Institutional Repository |
language |
English |
advisor |
Mohamad Yusop, Yusni |
topic |
Career education - Curricula Career education - Study and teaching (Primary) |
spellingShingle |
Career education - Curricula Career education - Study and teaching (Primary) Abdul Ghafar., Nurul Nadia Pembangunan dan keberkesanan Modul Pendedahan Kerjaya terhadap kesedaran kerjaya dalam kalangan murid sekolah rendah |
description |
Pendedahan awal berkaitan maklumat kerjaya membantu untuk menerapkan
konsep atau identiti kerjaya yang boleh digunakan dalam kerjaya kelak serta
kesedaran tentang kerjaya perlu bermula di peringkat awal. Tujuan kajian ini
adalah untuk membangunkan modul motivasi yang dinamakan Modul
Pendedahan Kerjaya (MPK) dan mengenal pasti kesannya terhadap kesedaran
kerjaya murid sekolah rendah. Kajian eksperimen telah digunakan bertujuan
untuk menentukan kesan MPK terhadap kesedaran kerjaya murid. Subjek kajian
terdiri daripada 76 orang murid tahun 5 daripada sebuah sekolah di negeri
Kedah yang dipilih secara persampelan rawak mudah. Subjek dibahagikan
kepada kumpulan rawatan (n=38) dan kumpulan kawalan (n=38). Kumpulan
rawatan telah menerima rawatan menggunakan MPK sementara kumpulan
kawalan mendapat bimbingan kerjaya mengikut rutin guru bimbingan dan
kaunseling sekolah. Kesan kesedaran kerjaya murid dianalisis dengan
membandingkan nilai skor ujian pra dan ujian pasca menggunakan Inventori
Kesedaran Kerjaya (IKK). Hasil dapatan ujian-t menunjukkan wujudnya
perbezaan yang signifikan, [t(69) = 4.686, p < .05] antara skor min ujian pasca
bagi kumpulan rawatan dengan skor min ujian pasca bagi kumpulan kawalan
dalam ujian kesedaran kerjaya. Bagi memastikan modul MPK berkesan tanpa
dipengaruhi jantina, ujian ANOVA dua hala dilakukan. Hasil ujian ANOVA [p =
0.113 ˃ 0.05] menunjukkan tidak terdapat kesan interaksi antara rawatan Modul
Pendedahan Kerjaya dengan jantina murid. Secara keseluruhan, kajian ini
menunjukkan modul MPK adalah berkesan dalam membantu mendedahkan dan
meningkatkan kesedaran murid sekolah rendah berkaitan pengetahuan asas
tentang kerjaya. Implikasi praktikal kajian ini mendapati modul MPK boleh
digunakan sebagai satu bahan bimbingan alternatif untuk pendidikan kerjaya
kepada murid. |
format |
Thesis |
qualification_level |
Master's degree |
author |
Abdul Ghafar., Nurul Nadia |
author_facet |
Abdul Ghafar., Nurul Nadia |
author_sort |
Abdul Ghafar., Nurul Nadia |
title |
Pembangunan dan keberkesanan Modul Pendedahan Kerjaya terhadap kesedaran kerjaya dalam kalangan murid sekolah rendah |
title_short |
Pembangunan dan keberkesanan Modul Pendedahan Kerjaya terhadap kesedaran kerjaya dalam kalangan murid sekolah rendah |
title_full |
Pembangunan dan keberkesanan Modul Pendedahan Kerjaya terhadap kesedaran kerjaya dalam kalangan murid sekolah rendah |
title_fullStr |
Pembangunan dan keberkesanan Modul Pendedahan Kerjaya terhadap kesedaran kerjaya dalam kalangan murid sekolah rendah |
title_full_unstemmed |
Pembangunan dan keberkesanan Modul Pendedahan Kerjaya terhadap kesedaran kerjaya dalam kalangan murid sekolah rendah |
title_sort |
pembangunan dan keberkesanan modul pendedahan kerjaya terhadap kesedaran kerjaya dalam kalangan murid sekolah rendah |
granting_institution |
Universiti Putra Malaysia |
publishDate |
2023 |
url |
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/113965/1/113965.pdf |
_version_ |
1818586171820736512 |