Ekspresi Emosi Kanak-Kanak Melalui Bahan Bacaan Sastera

Karya sastera khususnya sastera kanak-kanak mengundang emosi di mana pengalaman emosi menjadikan khalayak khususnya kanak-kanak sebagai insan yang peka. Kajian ini akan mengenal pasti jenis-jenis ekspresi emosi kanak-kanak melalui bahan bacaan sastera pelbagai genre. Selain itu, pengkaji turut membi...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Abdull Sedik, Nurul Azimah
Format: Thesis
Language:English
Malay
Published: 2011
Subjects:
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/20078/1/FBMK_2011_26_ir.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-upm-ir.20078
record_format uketd_dc
spelling my-upm-ir.200782014-01-13T09:47:42Z Ekspresi Emosi Kanak-Kanak Melalui Bahan Bacaan Sastera 2011-09 Abdull Sedik, Nurul Azimah Karya sastera khususnya sastera kanak-kanak mengundang emosi di mana pengalaman emosi menjadikan khalayak khususnya kanak-kanak sebagai insan yang peka. Kajian ini akan mengenal pasti jenis-jenis ekspresi emosi kanak-kanak melalui bahan bacaan sastera pelbagai genre. Selain itu, pengkaji turut membincangkan penanda-penanda emosi yang dapat menjelaskan ekspresi emosi kanak-kanak dan juga menganalisis faktor-faktor yang menimbulkan ekspresi emosi kanak-kanak melalui bahan bacaan sastera kanak-kanak. Data dikumpulkan berdasarkan kaedah lapangan dan juga kaedah kepustakaan serta dianalisis menggunakan statistik peratusan dan juga analisis teks. Seramai 210 orang kanak-kanak dari 7 buah negeri yang mewakili setiap zon di Malaysia dijadikan sampel kajian. Berdasarkan jumlah tersebut dapat dilihat sebanyak 30 orang kanak-kanak mewakili setiap negeri. Kanak-kanak yang terlibat dalam kajian ini adalah kanak-kanak yang berusia antara 7 hingga 12 tahun dan kajian akan dianalisis berlandaskan teori emosi Arnold-Ellis dan Cannon-Bard. Pengkaji menggunakan pelbagai genre bahan bacaan kanak-kanak antaranya buku cerita bergambar, buku cerita, puisi, drama dan juga teka-teki sebagai bahan kajian. Berdasarkan analisis kajian, bahan bacaan sastera kanak-kanak pelbagai genre berjaya mengungkapkan ekspresi emosi melalui penanda ekspresi emosi kanak-kanak iaitu ekspresi wajah, ekspresi mata, ekspresi vokal dan ekspresi tingkah laku. Faktor-faktor yang melahirkan ekspresi emosi kanak-kanak adalah ilustrasi, warna, watak dan perwatakan, penyampaian, plot, tema dan kulit buku. Justeru, dengan adanya elemen-elemen penting yang digarap dengan baik oleh pengarang, maka kanak-kanak akan mendapat kesan emosi yang maksimum melalui bahan bacaan sastera kanak-kanak pelbagai genre sehingga menimbulkan pelbagai jenis ekspresi emosi. Children in literature - Case studies Children - Books and reading Emotions in children 2011-09 Thesis http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/20078/ http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/20078/1/FBMK_2011_26_ir.pdf application/pdf en public masters Universiti Putra Malaysia Children in literature - Case studies Children - Books and reading Emotions in children Fakulti Bahasa Moden dan Komunikasi Malay
institution Universiti Putra Malaysia
collection PSAS Institutional Repository
language English
Malay
topic Children in literature - Case studies
Children - Books and reading
Emotions in children
spellingShingle Children in literature - Case studies
Children - Books and reading
Emotions in children
Abdull Sedik, Nurul Azimah
Ekspresi Emosi Kanak-Kanak Melalui Bahan Bacaan Sastera
description Karya sastera khususnya sastera kanak-kanak mengundang emosi di mana pengalaman emosi menjadikan khalayak khususnya kanak-kanak sebagai insan yang peka. Kajian ini akan mengenal pasti jenis-jenis ekspresi emosi kanak-kanak melalui bahan bacaan sastera pelbagai genre. Selain itu, pengkaji turut membincangkan penanda-penanda emosi yang dapat menjelaskan ekspresi emosi kanak-kanak dan juga menganalisis faktor-faktor yang menimbulkan ekspresi emosi kanak-kanak melalui bahan bacaan sastera kanak-kanak. Data dikumpulkan berdasarkan kaedah lapangan dan juga kaedah kepustakaan serta dianalisis menggunakan statistik peratusan dan juga analisis teks. Seramai 210 orang kanak-kanak dari 7 buah negeri yang mewakili setiap zon di Malaysia dijadikan sampel kajian. Berdasarkan jumlah tersebut dapat dilihat sebanyak 30 orang kanak-kanak mewakili setiap negeri. Kanak-kanak yang terlibat dalam kajian ini adalah kanak-kanak yang berusia antara 7 hingga 12 tahun dan kajian akan dianalisis berlandaskan teori emosi Arnold-Ellis dan Cannon-Bard. Pengkaji menggunakan pelbagai genre bahan bacaan kanak-kanak antaranya buku cerita bergambar, buku cerita, puisi, drama dan juga teka-teki sebagai bahan kajian. Berdasarkan analisis kajian, bahan bacaan sastera kanak-kanak pelbagai genre berjaya mengungkapkan ekspresi emosi melalui penanda ekspresi emosi kanak-kanak iaitu ekspresi wajah, ekspresi mata, ekspresi vokal dan ekspresi tingkah laku. Faktor-faktor yang melahirkan ekspresi emosi kanak-kanak adalah ilustrasi, warna, watak dan perwatakan, penyampaian, plot, tema dan kulit buku. Justeru, dengan adanya elemen-elemen penting yang digarap dengan baik oleh pengarang, maka kanak-kanak akan mendapat kesan emosi yang maksimum melalui bahan bacaan sastera kanak-kanak pelbagai genre sehingga menimbulkan pelbagai jenis ekspresi emosi.
format Thesis
qualification_level Master's degree
author Abdull Sedik, Nurul Azimah
author_facet Abdull Sedik, Nurul Azimah
author_sort Abdull Sedik, Nurul Azimah
title Ekspresi Emosi Kanak-Kanak Melalui Bahan Bacaan Sastera
title_short Ekspresi Emosi Kanak-Kanak Melalui Bahan Bacaan Sastera
title_full Ekspresi Emosi Kanak-Kanak Melalui Bahan Bacaan Sastera
title_fullStr Ekspresi Emosi Kanak-Kanak Melalui Bahan Bacaan Sastera
title_full_unstemmed Ekspresi Emosi Kanak-Kanak Melalui Bahan Bacaan Sastera
title_sort ekspresi emosi kanak-kanak melalui bahan bacaan sastera
granting_institution Universiti Putra Malaysia
granting_department Fakulti Bahasa Moden dan Komunikasi
publishDate 2011
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/20078/1/FBMK_2011_26_ir.pdf
_version_ 1747811463629635584