Ekspresi Emosi Kanak-Kanak Melalui Bahan Bacaan Sastera
Karya sastera khususnya sastera kanak-kanak mengundang emosi di mana pengalaman emosi menjadikan khalayak khususnya kanak-kanak sebagai insan yang peka. Kajian ini akan mengenal pasti jenis-jenis ekspresi emosi kanak-kanak melalui bahan bacaan sastera pelbagai genre. Selain itu, pengkaji turut membi...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English Malay |
Published: |
2011
|
Subjects: | |
Online Access: | http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/20078/1/FBMK_2011_26_ir.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-upm-ir.20078 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
my-upm-ir.200782014-01-13T09:47:42Z Ekspresi Emosi Kanak-Kanak Melalui Bahan Bacaan Sastera 2011-09 Abdull Sedik, Nurul Azimah Karya sastera khususnya sastera kanak-kanak mengundang emosi di mana pengalaman emosi menjadikan khalayak khususnya kanak-kanak sebagai insan yang peka. Kajian ini akan mengenal pasti jenis-jenis ekspresi emosi kanak-kanak melalui bahan bacaan sastera pelbagai genre. Selain itu, pengkaji turut membincangkan penanda-penanda emosi yang dapat menjelaskan ekspresi emosi kanak-kanak dan juga menganalisis faktor-faktor yang menimbulkan ekspresi emosi kanak-kanak melalui bahan bacaan sastera kanak-kanak. Data dikumpulkan berdasarkan kaedah lapangan dan juga kaedah kepustakaan serta dianalisis menggunakan statistik peratusan dan juga analisis teks. Seramai 210 orang kanak-kanak dari 7 buah negeri yang mewakili setiap zon di Malaysia dijadikan sampel kajian. Berdasarkan jumlah tersebut dapat dilihat sebanyak 30 orang kanak-kanak mewakili setiap negeri. Kanak-kanak yang terlibat dalam kajian ini adalah kanak-kanak yang berusia antara 7 hingga 12 tahun dan kajian akan dianalisis berlandaskan teori emosi Arnold-Ellis dan Cannon-Bard. Pengkaji menggunakan pelbagai genre bahan bacaan kanak-kanak antaranya buku cerita bergambar, buku cerita, puisi, drama dan juga teka-teki sebagai bahan kajian. Berdasarkan analisis kajian, bahan bacaan sastera kanak-kanak pelbagai genre berjaya mengungkapkan ekspresi emosi melalui penanda ekspresi emosi kanak-kanak iaitu ekspresi wajah, ekspresi mata, ekspresi vokal dan ekspresi tingkah laku. Faktor-faktor yang melahirkan ekspresi emosi kanak-kanak adalah ilustrasi, warna, watak dan perwatakan, penyampaian, plot, tema dan kulit buku. Justeru, dengan adanya elemen-elemen penting yang digarap dengan baik oleh pengarang, maka kanak-kanak akan mendapat kesan emosi yang maksimum melalui bahan bacaan sastera kanak-kanak pelbagai genre sehingga menimbulkan pelbagai jenis ekspresi emosi. Children in literature - Case studies Children - Books and reading Emotions in children 2011-09 Thesis http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/20078/ http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/20078/1/FBMK_2011_26_ir.pdf application/pdf en public masters Universiti Putra Malaysia Children in literature - Case studies Children - Books and reading Emotions in children Fakulti Bahasa Moden dan Komunikasi Malay |
institution |
Universiti Putra Malaysia |
collection |
PSAS Institutional Repository |
language |
English Malay |
topic |
Children in literature - Case studies Children - Books and reading Emotions in children |
spellingShingle |
Children in literature - Case studies Children - Books and reading Emotions in children Abdull Sedik, Nurul Azimah Ekspresi Emosi Kanak-Kanak Melalui Bahan Bacaan Sastera |
description |
Karya sastera khususnya sastera kanak-kanak mengundang emosi di mana pengalaman emosi menjadikan khalayak khususnya kanak-kanak sebagai insan yang peka. Kajian ini akan mengenal pasti jenis-jenis ekspresi emosi kanak-kanak melalui bahan bacaan sastera pelbagai genre. Selain itu, pengkaji turut membincangkan penanda-penanda emosi yang dapat menjelaskan ekspresi emosi kanak-kanak dan juga menganalisis faktor-faktor yang menimbulkan ekspresi emosi kanak-kanak melalui bahan bacaan sastera kanak-kanak. Data dikumpulkan berdasarkan kaedah lapangan dan juga kaedah kepustakaan serta dianalisis menggunakan statistik peratusan dan juga analisis teks. Seramai 210 orang kanak-kanak dari 7 buah negeri yang mewakili setiap zon di Malaysia dijadikan sampel kajian. Berdasarkan jumlah tersebut dapat dilihat sebanyak 30 orang kanak-kanak mewakili setiap negeri. Kanak-kanak yang terlibat dalam kajian ini adalah kanak-kanak yang berusia antara 7 hingga 12 tahun dan kajian akan dianalisis berlandaskan teori emosi Arnold-Ellis dan Cannon-Bard. Pengkaji menggunakan pelbagai genre bahan bacaan kanak-kanak antaranya buku cerita bergambar, buku cerita, puisi, drama dan juga teka-teki sebagai bahan kajian. Berdasarkan analisis kajian, bahan bacaan sastera kanak-kanak pelbagai genre berjaya mengungkapkan ekspresi emosi melalui penanda ekspresi emosi kanak-kanak iaitu ekspresi wajah, ekspresi mata, ekspresi vokal dan ekspresi tingkah laku. Faktor-faktor yang melahirkan ekspresi emosi kanak-kanak adalah ilustrasi, warna, watak dan perwatakan, penyampaian, plot, tema dan kulit buku. Justeru, dengan adanya elemen-elemen penting yang digarap dengan baik oleh pengarang, maka kanak-kanak akan mendapat kesan emosi yang maksimum melalui bahan bacaan sastera kanak-kanak pelbagai genre sehingga menimbulkan pelbagai jenis ekspresi emosi. |
format |
Thesis |
qualification_level |
Master's degree |
author |
Abdull Sedik, Nurul Azimah |
author_facet |
Abdull Sedik, Nurul Azimah |
author_sort |
Abdull Sedik, Nurul Azimah |
title |
Ekspresi Emosi Kanak-Kanak Melalui Bahan Bacaan Sastera |
title_short |
Ekspresi Emosi Kanak-Kanak Melalui Bahan Bacaan Sastera |
title_full |
Ekspresi Emosi Kanak-Kanak Melalui Bahan Bacaan Sastera |
title_fullStr |
Ekspresi Emosi Kanak-Kanak Melalui Bahan Bacaan Sastera |
title_full_unstemmed |
Ekspresi Emosi Kanak-Kanak Melalui Bahan Bacaan Sastera |
title_sort |
ekspresi emosi kanak-kanak melalui bahan bacaan sastera |
granting_institution |
Universiti Putra Malaysia |
granting_department |
Fakulti Bahasa Moden dan Komunikasi |
publishDate |
2011 |
url |
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/20078/1/FBMK_2011_26_ir.pdf |
_version_ |
1747811463629635584 |