Pola susunan maklumat dalam wacana ilmiah

Setiap ayat berfungsi untuk menyampaikan maklumat dalam sesuatu wacana. Ayat-ayat yang berkesan lazimnya disusun mengikut pola-pola tertentu yang menggabungkan antara maklumat lama dan maklumat baru. Sehubungan itu, kajian ini dijalankan untuk mengenalpasti, menganalisis dan menghurai pola susunan m...

全面介绍

Saved in:
书目详细资料
主要作者: Salleh, Rose Niza
格式: Thesis
语言:English
出版: 2011
主题:
在线阅读:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/39639/1/FBMK%202011%2049R.pdf
标签: 添加标签
没有标签, 成为第一个标记此记录!
实物特征
总结:Setiap ayat berfungsi untuk menyampaikan maklumat dalam sesuatu wacana. Ayat-ayat yang berkesan lazimnya disusun mengikut pola-pola tertentu yang menggabungkan antara maklumat lama dan maklumat baru. Sehubungan itu, kajian ini dijalankan untuk mengenalpasti, menganalisis dan menghurai pola susunan maklumat yang terdapat dalam wacana ilmiah. Pola-pola susunan maklumat ini akan dikenalpasti berdasarkan kepada jalinan sintaksis yang terdapat dalam wacana bahasa Melayu. Pemilihan wacana ilmiah iaitu makalah yang dimuatkan dalam Jurnal Bahasa, sebagai bahan kajian bukan sahaja dilihat begitu realistik dan sesuai dengan peredaran masa, malahan seiring dengan hakikat sebenar perkembangan bahasa kini. Data dikutip daripada ayat demi ayat dan dihurai berdasarkan kepada pola susunan maklumat yang telah dikemukakan oleh Danes (1974). Kajian ini menggunakan kaedah deskriptif untuk mempersembahkan data kajian kerana data-data yang diperolehi boleh dihurai dengan lebih menyeluruh dan bermakna. Dapatan kajian menunjukkan bahawa telah terdapat empat pola susunan maklumat yang lazim telah digunakan dan di aplikasikan oleh penulis-penulis untuk menyampaikan maklumat kepada khalayak pembaca dalam wacana mereka. iaitu pengekalan tema, tema berasal daripada rema, tema berasal daripada hipertema dan tema daripada perincian pecahan bahagian rema. Dapatan kajian juga menunjukkan, dalam wacana bahasa Melayu, pembahagian maklumat lama dan maklumat baru ditandai oleh tema dan rema. Malahan ayat-ayat yang biasa wujud dalam wacana berkenaan, menunjukkan bahawa proses pengaliran maklumat itu berlaku daripada tema kepada rema ayat berkenaan. Hal ini kerana penulis biasanya memilih untuk mewujudkan titik mula perbicaraan di bahagian subjek ayat yang ditandai oleh tema yang menyampaikan maklumat lama. Manakala bahagian predikat ayat yang ditandai oleh rema pula berfungsi untuk menyampaikan maklumat baru yang belum diketahui oleh pembaca. Satu fakta yang penting ialah, bahagian rema dalam ayat bertindak sebagai fokus maklumat. Kajian ini telah dilihat berupaya memberikan beberapa cadangan dan idea yang boleh membantu penulis dan ahli akademik khususnya dalam usaha untuk mewujudkan sistem penulisan wacana yang tersusun dan berpola. Disedari atau tidak, penulis sebenarnya bebas untuk memilih dan menentukan pola-pola susunan maklumat tersebut dan disusun mengikut citarasa dan keselesaan penulis itu sendiri. Malahan penyusunan maklumat dalam ayat demi ayat dengan berdasarkan kepada beberapa pola susunan maklumat yang telah dikenalpasti dilihat berupaya mewujudkan kepelbagaian teknik untuk mempersembahkan maklumat kepada pembaca.