Strategi pemulihan imej Tun Abdullah dalam Berita Harian selepas Pilihanraya Umum ke-12

Kajian ini bertujuan menganalisis kenyataan langsung Tun Abdullah dalam akhbar (bukan dipetik wartawan) berkaitan isu-isu yang telah menjejaskan imej beliau sebagai Perdana Menteri selepas Pilihanraya Umum ke-12. Objektif khusus kajian ini ialah: (1) Mengenal pasti isu-isu yang telah menjejaskan ime...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Ismail, Ishak
Format: Thesis
Language:English
Published: 2013
Subjects:
Tun
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/48458/1/FBMK%202013%2060R.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-upm-ir.48458
record_format uketd_dc
spelling my-upm-ir.484582016-09-15T08:21:30Z Strategi pemulihan imej Tun Abdullah dalam Berita Harian selepas Pilihanraya Umum ke-12 2013-07 Ismail, Ishak Kajian ini bertujuan menganalisis kenyataan langsung Tun Abdullah dalam akhbar (bukan dipetik wartawan) berkaitan isu-isu yang telah menjejaskan imej beliau sebagai Perdana Menteri selepas Pilihanraya Umum ke-12. Objektif khusus kajian ini ialah: (1) Mengenal pasti isu-isu yang telah menjejaskan imej Tun Abdullah selepas Pilihanraya Umum Ke-12, (2) Mengenal pasti strategi pemulihan imej yang paling kerap digunakan oleh Tun Abdullah mengikut isu, (3) Menghuraikan perubahan dari segi penggunaan strategi pemulihan imej oleh Tun Abdullah mengikut isu, (4) Menghuraikan kesesuaian strategi pemulihan imej yang digunakan oleh Tun Abdullah mengikut isu dan, (5) Mengenal pasti perbezaan penggunaan strategi pemulihan imej berdasarkan Teori William L. Benoit yang digunakan oleh Tun Abdullah mengikut isu yang dihadapi. Kajian ini menggunakan kaedah Analisis Kandungan iaitu dengan menganalisis kenyataan langsung Tun Abdullah yang disiarkan dalam akhbar Berita Harian dari tempoh 9 Mac 2008 hingga 30 Mac 2009 berkaitan isu-isu yang telah menjejaskan imej beliau sebagai Perdana Menteri. Analisis kenyataan beliau dibuat menggunakan Teori Pemulihan Imej oleh William L. Benoit (1995) yang dahulunya dikenali sebagai Image Restoration Strategies. Kini, teori ini lebih dikenali sebagai Image Repair Theory (IRT). IRT memberi tumpuan kepada strategi komunikasi untuk mengurangkan, memulihkan atau mengelakkan kerosakan kepada imej kerana mengekal atau mengawal imej seseorang adalah matlamat utama selepas sesuatu krisis. Teori Pemulihan Imej mencadangkan 14 strategi yang boleh digunakan oleh seseorang individu, organisasi atau negara yang berusaha memulihkan imej yang terjejas iaitu Penafian Mudah, Menyalahkan Pihak Lain, Provokasi, Kekurangan Kebolehan, Tidak Sengaja, Berniat Baik, Mengangkat Diri, Peminimuman, Membuat Pembezaan, Memberi Justifikasi, Menyerang Penuduh, Membayar Ganti Rugi, Tindakan Pembetulan dan Permohonan Maaf. Hasil kajian mendapati bahawa Tun Abdullah menggunakan strategi Pemulihan Imej yang paling sesuai dalam isu sosial iaitu Isu Penubuhan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan Isu Penubuhan Suruhanjaya Perlantikan Hakim. Beliau kerap menggunakan strategi Tindakan Pembetulan, Berniat Baik dan Mengangkat Diri. Sementara itu, Tun Abdullah menggunakan strategi Pemulihan Imej yang paling tidak sesuai dalam isu politik iaitu isu yang berkaitan dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim dan isu berkaitan dengan Tun Dr Mahathir Mohamad. Beliau kerap menggunakan strategi Menyerang Penuduh dan Provokasi yang mana kedua-dua strategi tersebut tidak disarankan oleh sarjana IRT untuk digunakan. Abdullah bin Ahmad Badawi, Tun, 1939- Politicians - Malaysia Elections - Malaysia 2013-07 Thesis http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/48458/ http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/48458/1/FBMK%202013%2060R.pdf application/pdf en public phd doctoral Universiti Putra Malaysia Abdullah bin Ahmad Badawi, Tun, 1939- Politicians - Malaysia Elections - Malaysia
institution Universiti Putra Malaysia
collection PSAS Institutional Repository
language English
topic Abdullah bin Ahmad Badawi
Tun
1939-
Politicians - Malaysia
Elections - Malaysia
spellingShingle Abdullah bin Ahmad Badawi
Tun
1939-
Politicians - Malaysia
Elections - Malaysia
Ismail, Ishak
Strategi pemulihan imej Tun Abdullah dalam Berita Harian selepas Pilihanraya Umum ke-12
description Kajian ini bertujuan menganalisis kenyataan langsung Tun Abdullah dalam akhbar (bukan dipetik wartawan) berkaitan isu-isu yang telah menjejaskan imej beliau sebagai Perdana Menteri selepas Pilihanraya Umum ke-12. Objektif khusus kajian ini ialah: (1) Mengenal pasti isu-isu yang telah menjejaskan imej Tun Abdullah selepas Pilihanraya Umum Ke-12, (2) Mengenal pasti strategi pemulihan imej yang paling kerap digunakan oleh Tun Abdullah mengikut isu, (3) Menghuraikan perubahan dari segi penggunaan strategi pemulihan imej oleh Tun Abdullah mengikut isu, (4) Menghuraikan kesesuaian strategi pemulihan imej yang digunakan oleh Tun Abdullah mengikut isu dan, (5) Mengenal pasti perbezaan penggunaan strategi pemulihan imej berdasarkan Teori William L. Benoit yang digunakan oleh Tun Abdullah mengikut isu yang dihadapi. Kajian ini menggunakan kaedah Analisis Kandungan iaitu dengan menganalisis kenyataan langsung Tun Abdullah yang disiarkan dalam akhbar Berita Harian dari tempoh 9 Mac 2008 hingga 30 Mac 2009 berkaitan isu-isu yang telah menjejaskan imej beliau sebagai Perdana Menteri. Analisis kenyataan beliau dibuat menggunakan Teori Pemulihan Imej oleh William L. Benoit (1995) yang dahulunya dikenali sebagai Image Restoration Strategies. Kini, teori ini lebih dikenali sebagai Image Repair Theory (IRT). IRT memberi tumpuan kepada strategi komunikasi untuk mengurangkan, memulihkan atau mengelakkan kerosakan kepada imej kerana mengekal atau mengawal imej seseorang adalah matlamat utama selepas sesuatu krisis. Teori Pemulihan Imej mencadangkan 14 strategi yang boleh digunakan oleh seseorang individu, organisasi atau negara yang berusaha memulihkan imej yang terjejas iaitu Penafian Mudah, Menyalahkan Pihak Lain, Provokasi, Kekurangan Kebolehan, Tidak Sengaja, Berniat Baik, Mengangkat Diri, Peminimuman, Membuat Pembezaan, Memberi Justifikasi, Menyerang Penuduh, Membayar Ganti Rugi, Tindakan Pembetulan dan Permohonan Maaf. Hasil kajian mendapati bahawa Tun Abdullah menggunakan strategi Pemulihan Imej yang paling sesuai dalam isu sosial iaitu Isu Penubuhan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan Isu Penubuhan Suruhanjaya Perlantikan Hakim. Beliau kerap menggunakan strategi Tindakan Pembetulan, Berniat Baik dan Mengangkat Diri. Sementara itu, Tun Abdullah menggunakan strategi Pemulihan Imej yang paling tidak sesuai dalam isu politik iaitu isu yang berkaitan dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim dan isu berkaitan dengan Tun Dr Mahathir Mohamad. Beliau kerap menggunakan strategi Menyerang Penuduh dan Provokasi yang mana kedua-dua strategi tersebut tidak disarankan oleh sarjana IRT untuk digunakan.
format Thesis
qualification_name Doctor of Philosophy (PhD.)
qualification_level Doctorate
author Ismail, Ishak
author_facet Ismail, Ishak
author_sort Ismail, Ishak
title Strategi pemulihan imej Tun Abdullah dalam Berita Harian selepas Pilihanraya Umum ke-12
title_short Strategi pemulihan imej Tun Abdullah dalam Berita Harian selepas Pilihanraya Umum ke-12
title_full Strategi pemulihan imej Tun Abdullah dalam Berita Harian selepas Pilihanraya Umum ke-12
title_fullStr Strategi pemulihan imej Tun Abdullah dalam Berita Harian selepas Pilihanraya Umum ke-12
title_full_unstemmed Strategi pemulihan imej Tun Abdullah dalam Berita Harian selepas Pilihanraya Umum ke-12
title_sort strategi pemulihan imej tun abdullah dalam berita harian selepas pilihanraya umum ke-12
granting_institution Universiti Putra Malaysia
publishDate 2013
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/48458/1/FBMK%202013%2060R.pdf
_version_ 1747811982616035328