Perbandingan kebolehan visualisasi ruang berasaskan gaya pembelajaran, pengalaman dan latihan dalam kalangan murid rekaan dan jahitan pakaian

Kebolehan visualisasi ruang (KVR) merupakan suatu keperluan yang kritikal dalam menentukan kejayaan individu dalam bidang rekaan dan jahitan pakaian (RJP). Walau bagaimanapun kebolehan ini sangat kurang diberi perhatian eksplisit disamping terdapat faktor-faktor yang dapat menyumbang kepada perbeza...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Sapie@Safie, Norwati
Format: Thesis
Language:English
Published: 2012
Subjects:
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/48723/1/FPP%202012%2086R.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-upm-ir.48723
record_format uketd_dc
spelling my-upm-ir.487232016-10-17T07:21:47Z Perbandingan kebolehan visualisasi ruang berasaskan gaya pembelajaran, pengalaman dan latihan dalam kalangan murid rekaan dan jahitan pakaian 2012-08 Sapie@Safie, Norwati Kebolehan visualisasi ruang (KVR) merupakan suatu keperluan yang kritikal dalam menentukan kejayaan individu dalam bidang rekaan dan jahitan pakaian (RJP). Walau bagaimanapun kebolehan ini sangat kurang diberi perhatian eksplisit disamping terdapat faktor-faktor yang dapat menyumbang kepada perbezaan dalam pencapaian kebolehan visualisasi ruang dalam kalangan individu. Kajian ini bertujuan untuk mengetahui perbandingan KVR berasaskan gaya pembelajaran, pengalaman dan latihan dalam kalangan murid RJP. Sampel kajian terdiri daripada 288 orang murid tingkatan empat yang mengambil matapelajaran RJP di sekolah menengah harian di Semenanjung Malaysia. Responden dipilih secara persampelan rawak berkelompok. Data bagi kajian ini diperoleh dengan menggunakan borang soal selidik yang telah diadaptasi oleh penyelidik berdasarkan soal selidik Apparel Spatial Visualization Test (ASVT) oleh Workman, Caldwell dan Kallal (1999) dan Learning Style Inventory III (LSI III) oleh Kolb (1993) dalam versi Bahasa Melayu oleh Sarimah (2005). Data berkaitan pengalaman dan latihan diperoleh daripada bahagian demografi dalam instrumen kajian. Kekerapan, min, sisihan piawai dan peratus digunakan untuk menganalisis data. Ujian-t dan ANOVA digunakan untuk melihat perbezaan antara pemboleh ubah yang dikaji. Dapatan kajian menunjukkan tahap pencapaian KVR murid RJP dalam kajian ini adalah lemah. Murid RJP didapati memiliki gaya pembelajaran yang pelbagai. Majoriti daripada mereka memiliki gaya pembelajaran penyesuai. Berdasarkan analisis ujian-t, kajian ini mendapati murid RJP yang mempunyai pengalaman berada dalam keluarga yang terlibat dengan bidang seni kreatif, menyiapkan lebih banyak bilangan latihan,pernah melalui latihan dalam matapelajaran KHB (ERT), mempunyai jangkamasa pendedahan yang lebih lama dalam latihan rekaan dan jahitan pakaian dan mempunyai latihan di luar sekolah berkaitan bidang rekaan dan jahitan pakaian secara signifikannya memperoleh pencapaian KVR yang lebih baik. ANOVA pula menunjukkan murid RJP yang memiliki ibubapa terlibat dengan bidang seni kreatif,mendapat gred yang lebih baik dalam PMR bagi matapelajaran KHB (ERT) dan murid yang memiliki gaya pembelajaran jenis pemusat secara signifikannya memperoleh pencapaian KVR yang lebih baik. Secara keseluruhannya kajian ini mendapati wujudnya perbezaan dalam pencapaian KVR murid RJP berdasarkan ketiga-tiga faktor yang telah dikaji. Oleh itu, keseluruhan faktor tersebut perlu diberi perhatian dalam usaha meningkatkan pencapaian kebolehan ini. Seterusnya,beberapa cadangan telah dikemukakan untuk tujuan penambahbaikan dalam kurikulum serta proses pengajaran dan pembelajaran bidang RJP. Visual perception Tailoring - Pattern design Secondary school - Curricula - Malaysia 2012-08 Thesis http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/48723/ http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/48723/1/FPP%202012%2086R.pdf application/pdf en public masters Universiti Putra Malaysia Visual perception Tailoring - Pattern design Secondary school - Curricula - Malaysia
institution Universiti Putra Malaysia
collection PSAS Institutional Repository
language English
topic Visual perception
Tailoring - Pattern design
Secondary school - Curricula - Malaysia
spellingShingle Visual perception
Tailoring - Pattern design
Secondary school - Curricula - Malaysia
Sapie@Safie, Norwati
Perbandingan kebolehan visualisasi ruang berasaskan gaya pembelajaran, pengalaman dan latihan dalam kalangan murid rekaan dan jahitan pakaian
description Kebolehan visualisasi ruang (KVR) merupakan suatu keperluan yang kritikal dalam menentukan kejayaan individu dalam bidang rekaan dan jahitan pakaian (RJP). Walau bagaimanapun kebolehan ini sangat kurang diberi perhatian eksplisit disamping terdapat faktor-faktor yang dapat menyumbang kepada perbezaan dalam pencapaian kebolehan visualisasi ruang dalam kalangan individu. Kajian ini bertujuan untuk mengetahui perbandingan KVR berasaskan gaya pembelajaran, pengalaman dan latihan dalam kalangan murid RJP. Sampel kajian terdiri daripada 288 orang murid tingkatan empat yang mengambil matapelajaran RJP di sekolah menengah harian di Semenanjung Malaysia. Responden dipilih secara persampelan rawak berkelompok. Data bagi kajian ini diperoleh dengan menggunakan borang soal selidik yang telah diadaptasi oleh penyelidik berdasarkan soal selidik Apparel Spatial Visualization Test (ASVT) oleh Workman, Caldwell dan Kallal (1999) dan Learning Style Inventory III (LSI III) oleh Kolb (1993) dalam versi Bahasa Melayu oleh Sarimah (2005). Data berkaitan pengalaman dan latihan diperoleh daripada bahagian demografi dalam instrumen kajian. Kekerapan, min, sisihan piawai dan peratus digunakan untuk menganalisis data. Ujian-t dan ANOVA digunakan untuk melihat perbezaan antara pemboleh ubah yang dikaji. Dapatan kajian menunjukkan tahap pencapaian KVR murid RJP dalam kajian ini adalah lemah. Murid RJP didapati memiliki gaya pembelajaran yang pelbagai. Majoriti daripada mereka memiliki gaya pembelajaran penyesuai. Berdasarkan analisis ujian-t, kajian ini mendapati murid RJP yang mempunyai pengalaman berada dalam keluarga yang terlibat dengan bidang seni kreatif, menyiapkan lebih banyak bilangan latihan,pernah melalui latihan dalam matapelajaran KHB (ERT), mempunyai jangkamasa pendedahan yang lebih lama dalam latihan rekaan dan jahitan pakaian dan mempunyai latihan di luar sekolah berkaitan bidang rekaan dan jahitan pakaian secara signifikannya memperoleh pencapaian KVR yang lebih baik. ANOVA pula menunjukkan murid RJP yang memiliki ibubapa terlibat dengan bidang seni kreatif,mendapat gred yang lebih baik dalam PMR bagi matapelajaran KHB (ERT) dan murid yang memiliki gaya pembelajaran jenis pemusat secara signifikannya memperoleh pencapaian KVR yang lebih baik. Secara keseluruhannya kajian ini mendapati wujudnya perbezaan dalam pencapaian KVR murid RJP berdasarkan ketiga-tiga faktor yang telah dikaji. Oleh itu, keseluruhan faktor tersebut perlu diberi perhatian dalam usaha meningkatkan pencapaian kebolehan ini. Seterusnya,beberapa cadangan telah dikemukakan untuk tujuan penambahbaikan dalam kurikulum serta proses pengajaran dan pembelajaran bidang RJP.
format Thesis
qualification_level Master's degree
author Sapie@Safie, Norwati
author_facet Sapie@Safie, Norwati
author_sort Sapie@Safie, Norwati
title Perbandingan kebolehan visualisasi ruang berasaskan gaya pembelajaran, pengalaman dan latihan dalam kalangan murid rekaan dan jahitan pakaian
title_short Perbandingan kebolehan visualisasi ruang berasaskan gaya pembelajaran, pengalaman dan latihan dalam kalangan murid rekaan dan jahitan pakaian
title_full Perbandingan kebolehan visualisasi ruang berasaskan gaya pembelajaran, pengalaman dan latihan dalam kalangan murid rekaan dan jahitan pakaian
title_fullStr Perbandingan kebolehan visualisasi ruang berasaskan gaya pembelajaran, pengalaman dan latihan dalam kalangan murid rekaan dan jahitan pakaian
title_full_unstemmed Perbandingan kebolehan visualisasi ruang berasaskan gaya pembelajaran, pengalaman dan latihan dalam kalangan murid rekaan dan jahitan pakaian
title_sort perbandingan kebolehan visualisasi ruang berasaskan gaya pembelajaran, pengalaman dan latihan dalam kalangan murid rekaan dan jahitan pakaian
granting_institution Universiti Putra Malaysia
publishDate 2012
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/48723/1/FPP%202012%2086R.pdf
_version_ 1747811998952849408