Pembinaan modul motivasi bagi pelajar sekolah menengah

Kajian ini bertujuan membina modul motivasi untuk membantu pelajar meningkatkan motivasi diri agar dapat menetapkan matlamat yang betul dalam kehidupan. Pembinaan modul ini mengaplikasikan pendekatan Model Pembinaan Modul Sidek (2001) yang merupakan satu model integrasi yang lebih komprehensif. Komb...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Muhamad Arsad, Nurul Fatin
Format: Thesis
Language:English
Published: 2013
Subjects:
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/49794/1/FPP%202013%2076RR.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Kajian ini bertujuan membina modul motivasi untuk membantu pelajar meningkatkan motivasi diri agar dapat menetapkan matlamat yang betul dalam kehidupan. Pembinaan modul ini mengaplikasikan pendekatan Model Pembinaan Modul Sidek (2001) yang merupakan satu model integrasi yang lebih komprehensif. Kombinasi kajian deskriptif dan kajian eksperimen telah digunakan di mana kajian deskriptif melibatkan pembinaan modul motivasi yang mengkaji aspek kesahan dan kebolehpercayaan modul. Manakala,kajian eksperimen kumpulan rawak, ujian pra dan ujian pasca bertujuan menguji aspek keberkesanan modul ke atas tahap motivasi pencapaian pelajar. Seramai 60 orang pelajar sekolah menengah dibahagikan kepada dua kumpulan secara rawak bagi membentuk kumpulan kawalan dan kumpulan eksperimen. Kumpulan eksperimen menjalani modul motivasi yang dibina, manakala kumpulan kawalan tidak menerima sebarang rawatan. Dapatan menunjukkan, nilai kesahan dan kebolehpercayaan yang diperoleh adalah .75 dan .962. Manakala, dapatan kajian eksperimen mendapati bahawa terdapat perbezaan yang signifikan bagi tahap motivasi pencapaian dalam ujian pasca di antara kumpulan kawalan dengan kumpulan eksperimen. Sebagai hasilnya, satu modul motivasi yang mengandungi 12 aktiviti telah dibina. Modul ini dibina berdasarkan enam tema motivasi pencapaian yang dibangunkan oleh Abu Bakar Nordin (1995) menerusi Teori Motivasi Pencapaian McClelland (1961). Tema tersebut adalah perancangan matlamat, ketabahan, jangkaan terhadap kejayaan, kebimbangan, kesanggupan menghadapi risiko dan sikap. Menerusi kajian ini, modul yang dibina telah dibuktikan kualitinya dari aspek kesahan kandungan, kebolehpercayaan dan keberkesanan yang tinggi. Perkara ini membuktikan bahawa modul ini berpotensi menjadi salah satu bahan yang berguna kepada pihak Kementerian Pelajaran Malaysia untuk diaplikasikan di sekolah menengah bagi tujuan mengadakan program motivasi pelajar.