Pembinaan modul motivasi bagi pelajar sekolah menengah

Kajian ini bertujuan membina modul motivasi untuk membantu pelajar meningkatkan motivasi diri agar dapat menetapkan matlamat yang betul dalam kehidupan. Pembinaan modul ini mengaplikasikan pendekatan Model Pembinaan Modul Sidek (2001) yang merupakan satu model integrasi yang lebih komprehensif. Komb...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Muhamad Arsad, Nurul Fatin
Format: Thesis
Language:English
Published: 2013
Subjects:
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/49794/1/FPP%202013%2076RR.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-upm-ir.49794
record_format uketd_dc
spelling my-upm-ir.497942017-02-27T04:11:28Z Pembinaan modul motivasi bagi pelajar sekolah menengah 2013-01 Muhamad Arsad, Nurul Fatin Kajian ini bertujuan membina modul motivasi untuk membantu pelajar meningkatkan motivasi diri agar dapat menetapkan matlamat yang betul dalam kehidupan. Pembinaan modul ini mengaplikasikan pendekatan Model Pembinaan Modul Sidek (2001) yang merupakan satu model integrasi yang lebih komprehensif. Kombinasi kajian deskriptif dan kajian eksperimen telah digunakan di mana kajian deskriptif melibatkan pembinaan modul motivasi yang mengkaji aspek kesahan dan kebolehpercayaan modul. Manakala,kajian eksperimen kumpulan rawak, ujian pra dan ujian pasca bertujuan menguji aspek keberkesanan modul ke atas tahap motivasi pencapaian pelajar. Seramai 60 orang pelajar sekolah menengah dibahagikan kepada dua kumpulan secara rawak bagi membentuk kumpulan kawalan dan kumpulan eksperimen. Kumpulan eksperimen menjalani modul motivasi yang dibina, manakala kumpulan kawalan tidak menerima sebarang rawatan. Dapatan menunjukkan, nilai kesahan dan kebolehpercayaan yang diperoleh adalah .75 dan .962. Manakala, dapatan kajian eksperimen mendapati bahawa terdapat perbezaan yang signifikan bagi tahap motivasi pencapaian dalam ujian pasca di antara kumpulan kawalan dengan kumpulan eksperimen. Sebagai hasilnya, satu modul motivasi yang mengandungi 12 aktiviti telah dibina. Modul ini dibina berdasarkan enam tema motivasi pencapaian yang dibangunkan oleh Abu Bakar Nordin (1995) menerusi Teori Motivasi Pencapaian McClelland (1961). Tema tersebut adalah perancangan matlamat, ketabahan, jangkaan terhadap kejayaan, kebimbangan, kesanggupan menghadapi risiko dan sikap. Menerusi kajian ini, modul yang dibina telah dibuktikan kualitinya dari aspek kesahan kandungan, kebolehpercayaan dan keberkesanan yang tinggi. Perkara ini membuktikan bahawa modul ini berpotensi menjadi salah satu bahan yang berguna kepada pihak Kementerian Pelajaran Malaysia untuk diaplikasikan di sekolah menengah bagi tujuan mengadakan program motivasi pelajar. Motivation in education Secondary school - Malaysia 2013-01 Thesis http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/49794/ http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/49794/1/FPP%202013%2076RR.pdf application/pdf en public masters Universiti Putra Malaysia Motivation in education Secondary school - Malaysia
institution Universiti Putra Malaysia
collection PSAS Institutional Repository
language English
topic Motivation in education
Secondary school - Malaysia

spellingShingle Motivation in education
Secondary school - Malaysia

Muhamad Arsad, Nurul Fatin
Pembinaan modul motivasi bagi pelajar sekolah menengah
description Kajian ini bertujuan membina modul motivasi untuk membantu pelajar meningkatkan motivasi diri agar dapat menetapkan matlamat yang betul dalam kehidupan. Pembinaan modul ini mengaplikasikan pendekatan Model Pembinaan Modul Sidek (2001) yang merupakan satu model integrasi yang lebih komprehensif. Kombinasi kajian deskriptif dan kajian eksperimen telah digunakan di mana kajian deskriptif melibatkan pembinaan modul motivasi yang mengkaji aspek kesahan dan kebolehpercayaan modul. Manakala,kajian eksperimen kumpulan rawak, ujian pra dan ujian pasca bertujuan menguji aspek keberkesanan modul ke atas tahap motivasi pencapaian pelajar. Seramai 60 orang pelajar sekolah menengah dibahagikan kepada dua kumpulan secara rawak bagi membentuk kumpulan kawalan dan kumpulan eksperimen. Kumpulan eksperimen menjalani modul motivasi yang dibina, manakala kumpulan kawalan tidak menerima sebarang rawatan. Dapatan menunjukkan, nilai kesahan dan kebolehpercayaan yang diperoleh adalah .75 dan .962. Manakala, dapatan kajian eksperimen mendapati bahawa terdapat perbezaan yang signifikan bagi tahap motivasi pencapaian dalam ujian pasca di antara kumpulan kawalan dengan kumpulan eksperimen. Sebagai hasilnya, satu modul motivasi yang mengandungi 12 aktiviti telah dibina. Modul ini dibina berdasarkan enam tema motivasi pencapaian yang dibangunkan oleh Abu Bakar Nordin (1995) menerusi Teori Motivasi Pencapaian McClelland (1961). Tema tersebut adalah perancangan matlamat, ketabahan, jangkaan terhadap kejayaan, kebimbangan, kesanggupan menghadapi risiko dan sikap. Menerusi kajian ini, modul yang dibina telah dibuktikan kualitinya dari aspek kesahan kandungan, kebolehpercayaan dan keberkesanan yang tinggi. Perkara ini membuktikan bahawa modul ini berpotensi menjadi salah satu bahan yang berguna kepada pihak Kementerian Pelajaran Malaysia untuk diaplikasikan di sekolah menengah bagi tujuan mengadakan program motivasi pelajar.
format Thesis
qualification_level Master's degree
author Muhamad Arsad, Nurul Fatin
author_facet Muhamad Arsad, Nurul Fatin
author_sort Muhamad Arsad, Nurul Fatin
title Pembinaan modul motivasi bagi pelajar sekolah menengah
title_short Pembinaan modul motivasi bagi pelajar sekolah menengah
title_full Pembinaan modul motivasi bagi pelajar sekolah menengah
title_fullStr Pembinaan modul motivasi bagi pelajar sekolah menengah
title_full_unstemmed Pembinaan modul motivasi bagi pelajar sekolah menengah
title_sort pembinaan modul motivasi bagi pelajar sekolah menengah
granting_institution Universiti Putra Malaysia
publishDate 2013
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/49794/1/FPP%202013%2076RR.pdf
_version_ 1747812021683879936