Kesalahan Bahasa dalam Karangan Murid Tamil Mempelajari Bahasa Melayu di Sekolah Menengah

Penyelidikan ini dijalankan dengan tujuan bagi menganalisis kesalahan bahasa dalam karangan murid Tamil mempelajari bahasa Melayu di sekolah menengah. Penyelidikan ditadbir ke atas sejumlah 53 orang murid Tingkatan Empat di empat buah sekolah menengah dalam daerah Kinta, Perak. Dalam penyelidikan in...

وصف كامل

محفوظ في:
التفاصيل البيبلوغرافية
المؤلف الرئيسي: J. N. J. Money, Suthanthiradevi
التنسيق: أطروحة
اللغة:English
Malay
منشور في: 2004
الموضوعات:
الوصول للمادة أونلاين:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/501/1/549736_FBMK_2004_19.pdf
الوسوم: إضافة وسم
لا توجد وسوم, كن أول من يضع وسما على هذه التسجيلة!
id my-upm-ir.501
record_format uketd_dc
spelling my-upm-ir.5012013-05-27T06:48:47Z Kesalahan Bahasa dalam Karangan Murid Tamil Mempelajari Bahasa Melayu di Sekolah Menengah 2004-12 J. N. J. Money, Suthanthiradevi Penyelidikan ini dijalankan dengan tujuan bagi menganalisis kesalahan bahasa dalam karangan murid Tamil mempelajari bahasa Melayu di sekolah menengah. Penyelidikan ditadbir ke atas sejumlah 53 orang murid Tingkatan Empat di empat buah sekolah menengah dalam daerah Kinta, Perak. Dalam penyelidikan ini, Teori Analisis Kesilapan digabungkan dengan Teori Bahasa Antara untuk menganalisis kesalahan bahasa Melayu dalam karangan murid Tamil. Dapatan penyelidikan diperoleh daripada penulisan karangan dan soal selidik yang dihasilkan oleh murid Tamil dalam kelas-kelas bahasa Melayu. Dapatan kajian menunjukkan bahawa murid-murid Tamil melakukan kesalahan tatabahasa, iaitu aspek perkataan, frasa dan ayat. Dapatan membuktikan bahawa kesalahan penggunaan aspek perkataan yang paling banyak dilakukan oleh murid-murid yang menjadi sampel kajian ini. Ini diikuti oleh kesalahan penggunaan aspek frasa dan ayat. Kebanyakan struktur binaan ayat tersebut adalah terjemahan literal daripada struktur-struktur ayat bahasa Tamil. Bahasa antara seperti generalisasi melampau, pemudahan, dan penyangkalan turut mempengaruhi penulisan B2 murid Tamil, tetapi yang paling ketara ialah generalisasi melampau. Dalam penulisan BM, murid-murid Tamil hanya berada pada tahap Basilek dan Mesolek sahaja. Dengan ini penyelidik merumuskan bahawa lima proses bahasa antara memang mempengaruhi pembelajaran BM murid Tamil. Adalah terbukti bahawa murid Tamil masih lemah dalam penguasaan tatabahasa BM. Mereka masih belum menguasai Sistem Tatabahasa Bahasa Melayu. Cadangan-cadangan yang diajukan oleh penyelidik ialah mengadakan latihan-latihan struktur binaan ayat B2, memaksimumkan penggunaan B2 dalam bilik darjah, mengadakan pertandingan bahasa antara kumpulan dan aktiviti-aktiviti lisan. Guru-guru juga mestilah mempraktikkan hukum-hukum tatabahasa yang baku dalam pengajarannya. Adalah diharapkan supaya cadangan-cadangan yang dikemukakan dapat memperbaiki penguasaan tatabahasa yang dibuat oleh murid-murid Tamil dan meningkatkan tahap pencapaian kemahiran tatabahasa mereka dalam BM. Malay language - Study and teaching (Secondary) - Composition 2004-12 Thesis http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/501/ http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/501/1/549736_FBMK_2004_19.pdf application/pdf en public phd doctoral Universiti Putra Malaysia Malay language - Study and teaching (Secondary) - Composition Faculty of Modern Language and Communication Malay
institution Universiti Putra Malaysia
collection PSAS Institutional Repository
language English
Malay
topic Malay language - Study and teaching (Secondary) - Composition


spellingShingle Malay language - Study and teaching (Secondary) - Composition


J. N. J. Money, Suthanthiradevi
Kesalahan Bahasa dalam Karangan Murid Tamil Mempelajari Bahasa Melayu di Sekolah Menengah
description Penyelidikan ini dijalankan dengan tujuan bagi menganalisis kesalahan bahasa dalam karangan murid Tamil mempelajari bahasa Melayu di sekolah menengah. Penyelidikan ditadbir ke atas sejumlah 53 orang murid Tingkatan Empat di empat buah sekolah menengah dalam daerah Kinta, Perak. Dalam penyelidikan ini, Teori Analisis Kesilapan digabungkan dengan Teori Bahasa Antara untuk menganalisis kesalahan bahasa Melayu dalam karangan murid Tamil. Dapatan penyelidikan diperoleh daripada penulisan karangan dan soal selidik yang dihasilkan oleh murid Tamil dalam kelas-kelas bahasa Melayu. Dapatan kajian menunjukkan bahawa murid-murid Tamil melakukan kesalahan tatabahasa, iaitu aspek perkataan, frasa dan ayat. Dapatan membuktikan bahawa kesalahan penggunaan aspek perkataan yang paling banyak dilakukan oleh murid-murid yang menjadi sampel kajian ini. Ini diikuti oleh kesalahan penggunaan aspek frasa dan ayat. Kebanyakan struktur binaan ayat tersebut adalah terjemahan literal daripada struktur-struktur ayat bahasa Tamil. Bahasa antara seperti generalisasi melampau, pemudahan, dan penyangkalan turut mempengaruhi penulisan B2 murid Tamil, tetapi yang paling ketara ialah generalisasi melampau. Dalam penulisan BM, murid-murid Tamil hanya berada pada tahap Basilek dan Mesolek sahaja. Dengan ini penyelidik merumuskan bahawa lima proses bahasa antara memang mempengaruhi pembelajaran BM murid Tamil. Adalah terbukti bahawa murid Tamil masih lemah dalam penguasaan tatabahasa BM. Mereka masih belum menguasai Sistem Tatabahasa Bahasa Melayu. Cadangan-cadangan yang diajukan oleh penyelidik ialah mengadakan latihan-latihan struktur binaan ayat B2, memaksimumkan penggunaan B2 dalam bilik darjah, mengadakan pertandingan bahasa antara kumpulan dan aktiviti-aktiviti lisan. Guru-guru juga mestilah mempraktikkan hukum-hukum tatabahasa yang baku dalam pengajarannya. Adalah diharapkan supaya cadangan-cadangan yang dikemukakan dapat memperbaiki penguasaan tatabahasa yang dibuat oleh murid-murid Tamil dan meningkatkan tahap pencapaian kemahiran tatabahasa mereka dalam BM.
format Thesis
qualification_name Doctor of Philosophy (PhD.)
qualification_level Doctorate
author J. N. J. Money, Suthanthiradevi
author_facet J. N. J. Money, Suthanthiradevi
author_sort J. N. J. Money, Suthanthiradevi
title Kesalahan Bahasa dalam Karangan Murid Tamil Mempelajari Bahasa Melayu di Sekolah Menengah
title_short Kesalahan Bahasa dalam Karangan Murid Tamil Mempelajari Bahasa Melayu di Sekolah Menengah
title_full Kesalahan Bahasa dalam Karangan Murid Tamil Mempelajari Bahasa Melayu di Sekolah Menengah
title_fullStr Kesalahan Bahasa dalam Karangan Murid Tamil Mempelajari Bahasa Melayu di Sekolah Menengah
title_full_unstemmed Kesalahan Bahasa dalam Karangan Murid Tamil Mempelajari Bahasa Melayu di Sekolah Menengah
title_sort kesalahan bahasa dalam karangan murid tamil mempelajari bahasa melayu di sekolah menengah
granting_institution Universiti Putra Malaysia
granting_department Faculty of Modern Language and Communication
publishDate 2004
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/501/1/549736_FBMK_2004_19.pdf
_version_ 1747810235713585152