Keberkesanan penggunaan perisian multimedia dalam pengajaran dan pembelajaran aspek perbendaharaan kata bahasa Inggeris di peringkat kanak-kanak prasekolah

Kajian ini bertujuan untuk mengkaji keberkesanan penggunaan perisian multimedia terhadap pencapaian kanak-kanak dalam pengajaran dan pembelajaran perbendaharaan kata Bahasa Inggeris. Perisian multimedia dalam kajian ini telah dibandingkan dengan pendekatan konvensional. Di samping itu, kajian ini tu...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Boo, Meau Sin
Format: Thesis
Language:English
Malay
Published: 2013
Subjects:
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/50621/1/FPP%202014%2035.pdf
Tags: Add Tag
id my-upm-ir.50621
record_format uketd_dc
spelling my-upm-ir.506212024-09-03T04:22:16Z Keberkesanan penggunaan perisian multimedia dalam pengajaran dan pembelajaran aspek perbendaharaan kata bahasa Inggeris di peringkat kanak-kanak prasekolah 2013-02 Boo, Meau Sin Kajian ini bertujuan untuk mengkaji keberkesanan penggunaan perisian multimedia terhadap pencapaian kanak-kanak dalam pengajaran dan pembelajaran perbendaharaan kata Bahasa Inggeris. Perisian multimedia dalam kajian ini telah dibandingkan dengan pendekatan konvensional. Di samping itu, kajian ini turut mengenal pasti perbezaan jantina dalam pencapaian perbendaharaan kata bahasa Inggeris. Kajian ini dijalankan dengan menggunakan rekabentuk kuasi eksperimen. Sampel kajian terdiri daripada 60 orang kanak-kanak tadika yang berumur enam tahun. Kumpulan eksperimen diajar menggunakan perisian multimedia manakala kumpulan kawalan diajar menggunakan kaedah konvensional. Data dikutip menggunakan ujian pencapaian. Data kuantitatif dianalisis menggunakan ujian-t untuk menguji hipotesis kajian yang ditetapkan iaitu untuk melihat keberkesanan penggunaan perisian multimedia. Keputusan analisis ujian-t menunjukkan bahawa perisian multimedia lebih berkesan dalam pengajaran dan pembelajaran perkataanperkataan daripada menyampaikannya menggunakan pendekatan konvensional. Dapatan menunjukkan perbezaan yang signifikan antara kumpulan eksperimen dengan kumpulan kawalan. Namun begitu, dapatan kajian secara ujian statistik pula menunjukkan bahawa tidak terdapat perbezaan yang signifikan dari segi pencapaian perbendaharaan kata di antara kanak-kanak lelaki dengan kanak-kanak perempuan bagi kedua-dua kumpulan. Secara amnya, perisian multimedia merupakan pendekatan yang berkesan dalam membantu kanak-kanak mengingati dan menggunakan perkataan-perkataan baharu dengan mudah di prasekolah khususnya di Malaysia dalam meningkatkan perkembangan perbendaharaan kata kanak-kanak. Oleh itu, guru bahasa Inggeris digalakkan lebih fokus kepada kepentingan perbendaharaan kata dan strategi pengajaran perbendaharaan kata yang sedia digunakan di dalam kelas mereka. Teaching - Computer-assisted instruction Educational technology English language - Vocabulary 2013-02 Thesis http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/50621/ http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/50621/1/FPP%202014%2035.pdf text en public masters Universiti Putra Malaysia Teaching - Computer-assisted instruction Educational technology English language - Vocabulary Mohd Daud, Shaffe Malay
institution Universiti Putra Malaysia
collection PSAS Institutional Repository
language English
Malay
advisor Mohd Daud, Shaffe
topic Teaching - Computer-assisted instruction
Educational technology
English language - Vocabulary
spellingShingle Teaching - Computer-assisted instruction
Educational technology
English language - Vocabulary
Boo, Meau Sin
Keberkesanan penggunaan perisian multimedia dalam pengajaran dan pembelajaran aspek perbendaharaan kata bahasa Inggeris di peringkat kanak-kanak prasekolah
description Kajian ini bertujuan untuk mengkaji keberkesanan penggunaan perisian multimedia terhadap pencapaian kanak-kanak dalam pengajaran dan pembelajaran perbendaharaan kata Bahasa Inggeris. Perisian multimedia dalam kajian ini telah dibandingkan dengan pendekatan konvensional. Di samping itu, kajian ini turut mengenal pasti perbezaan jantina dalam pencapaian perbendaharaan kata bahasa Inggeris. Kajian ini dijalankan dengan menggunakan rekabentuk kuasi eksperimen. Sampel kajian terdiri daripada 60 orang kanak-kanak tadika yang berumur enam tahun. Kumpulan eksperimen diajar menggunakan perisian multimedia manakala kumpulan kawalan diajar menggunakan kaedah konvensional. Data dikutip menggunakan ujian pencapaian. Data kuantitatif dianalisis menggunakan ujian-t untuk menguji hipotesis kajian yang ditetapkan iaitu untuk melihat keberkesanan penggunaan perisian multimedia. Keputusan analisis ujian-t menunjukkan bahawa perisian multimedia lebih berkesan dalam pengajaran dan pembelajaran perkataanperkataan daripada menyampaikannya menggunakan pendekatan konvensional. Dapatan menunjukkan perbezaan yang signifikan antara kumpulan eksperimen dengan kumpulan kawalan. Namun begitu, dapatan kajian secara ujian statistik pula menunjukkan bahawa tidak terdapat perbezaan yang signifikan dari segi pencapaian perbendaharaan kata di antara kanak-kanak lelaki dengan kanak-kanak perempuan bagi kedua-dua kumpulan. Secara amnya, perisian multimedia merupakan pendekatan yang berkesan dalam membantu kanak-kanak mengingati dan menggunakan perkataan-perkataan baharu dengan mudah di prasekolah khususnya di Malaysia dalam meningkatkan perkembangan perbendaharaan kata kanak-kanak. Oleh itu, guru bahasa Inggeris digalakkan lebih fokus kepada kepentingan perbendaharaan kata dan strategi pengajaran perbendaharaan kata yang sedia digunakan di dalam kelas mereka.
format Thesis
qualification_level Master's degree
author Boo, Meau Sin
author_facet Boo, Meau Sin
author_sort Boo, Meau Sin
title Keberkesanan penggunaan perisian multimedia dalam pengajaran dan pembelajaran aspek perbendaharaan kata bahasa Inggeris di peringkat kanak-kanak prasekolah
title_short Keberkesanan penggunaan perisian multimedia dalam pengajaran dan pembelajaran aspek perbendaharaan kata bahasa Inggeris di peringkat kanak-kanak prasekolah
title_full Keberkesanan penggunaan perisian multimedia dalam pengajaran dan pembelajaran aspek perbendaharaan kata bahasa Inggeris di peringkat kanak-kanak prasekolah
title_fullStr Keberkesanan penggunaan perisian multimedia dalam pengajaran dan pembelajaran aspek perbendaharaan kata bahasa Inggeris di peringkat kanak-kanak prasekolah
title_full_unstemmed Keberkesanan penggunaan perisian multimedia dalam pengajaran dan pembelajaran aspek perbendaharaan kata bahasa Inggeris di peringkat kanak-kanak prasekolah
title_sort keberkesanan penggunaan perisian multimedia dalam pengajaran dan pembelajaran aspek perbendaharaan kata bahasa inggeris di peringkat kanak-kanak prasekolah
granting_institution Universiti Putra Malaysia
publishDate 2013
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/50621/1/FPP%202014%2035.pdf
_version_ 1811767765117173760