Hubungan antara peluang belajar dan keterlibatan murid dengan pencapaian dalam mata pelajaran katering di sekolah menengah di Negeri Melaka

Peluang belajar merupakan salah satu faktor penting yang boleh mempengaruhi pencapaian murid. Peluang belajar dalam kajian ini terbahagi kepada dua dimensi, iaitu strategi pengajaran dan kecukupan sumber pengajaran. Keterlibatan murid dalam pengajaran dan pembelajaran juga memainkan peranan penting...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Yusuf, Nor Yuzie
Format: Thesis
Language:English
Malay
Published: 2014
Subjects:
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/50631/1/FPP%202014%2042.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-upm-ir.50631
record_format uketd_dc
spelling my-upm-ir.506312024-09-03T04:46:48Z Hubungan antara peluang belajar dan keterlibatan murid dengan pencapaian dalam mata pelajaran katering di sekolah menengah di Negeri Melaka 2014-02 Yusuf, Nor Yuzie Peluang belajar merupakan salah satu faktor penting yang boleh mempengaruhi pencapaian murid. Peluang belajar dalam kajian ini terbahagi kepada dua dimensi, iaitu strategi pengajaran dan kecukupan sumber pengajaran. Keterlibatan murid dalam pengajaran dan pembelajaran juga memainkan peranan penting dan menjadi faktor kepada pencapaian murid. Keterlibatan dikaitkan dengan aktiviti murid di dalam bilik darjah atau semasa amali yang merangkumi tingkah laku, emosi dan kognitif. Kajian ini bertujuan untuk menentukan hubungan antara pemboleh ubah peluang belajar dan keterlibatan murid dengan pencapaian dalam mata pelajaran Katering dan Penyajian (KP). Kajian berbentuk deskriptif kuantitatif ini melibatkan 119 orang murid Katering di sekolah menengah akademik harian di negeri Melaka yang dipilih menggunakan teknik persampelan rawak mudah. Kajian menggunakan soal selidik sebagai instrumen kajian. Instrumen kajian termasuklah Soal Selidik Peluang Belajar, Soal Selidik Keterlibatan dan Maklumat Demografi Responden. Dapatan kajian menunjukkan secara keseluruhannya, tahap peluang belajar murid KP adalah sederhana. Analisis korelasi pula mendapati tidak terdapat hubungan yang signifikan antara peluang belajar dengan pencapaian murid dalam mata pelajaran KP. Analisis berikutnya mendapati tahap keterlibatan murid adalah tinggi. Manakala analisis korelasi pula mendapati secara keseluruhannya terdapat hubungan yang signifikan dan sederhana antara keterlibatan murid dengan pencapaian. Kajian juga menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan dan sederhana antara keterlibatan emosi dan kognitif dengan pencapaian murid. Juga terdapat hubungan yang signifikan dan rendah antara keterlibatan tingkah laku dengan pencapaian murid dalam mata pelajaran ini. Analisis korelasi pula mendapati terdapat hubungan yang signifikan dan rendah antara anggaran bilangan buku atau majalah berkaitan katering di rumah dengan pencapaian. Kajian ini juga menunjukkan tidak terdapat hubungan yang signifikan antara pendidikan ibubapa dengan pencapaian murid. Berdasarkan dapatan kajian ini, dicadangkan supaya guru menekankan penggunaan strategi pengajaran ke dalam setiap mata pelajaran yang diajar di sekolah terutamanya dalam mata pelajaran KP. Selain itu, ia boleh digunakan sebagai sumber untuk merancang dan meningkatkan pengajaran dan pembelajaran yang berkualiti. Aspek yang berkaitan peluang belajar ini harus diberi perhatian bagi meningkatkan pengajaran dan pembelajaran khususnya dalam mata pelajaran KP. Antaranya, mendedahkan murid kepada strategi pengajaran seperti aktiviti di dalam bilik darjah atau amali,memenuhi keperluan khusus semasa amali, meningkatkan kemahiran murid,pendedahan dan penerangan berkaitan amali. Oleh itu, usaha dan pemantauan daripada pelbagai pihak seperti ibu bapa, guru dan pihak sekolah perlu bagi meningkatkan tahap peluang belajar murid dan mengekalkan tahap keterlibatan murid dalam mata pelajaran ini. Ini kerana,ketiga-tiga dimensi keterlibatan penting di dalam bilik darjah atau semasa amali. Caterers and catering - Vocational guidance - Melaka 2014-02 Thesis http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/50631/ http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/50631/1/FPP%202014%2042.pdf text en public masters Universiti Putra Malaysia Caterers and catering - Vocational guidance - Melaka Abu, Rosini Malay
institution Universiti Putra Malaysia
collection PSAS Institutional Repository
language English
Malay
advisor Abu, Rosini
topic Caterers and catering - Vocational guidance - Melaka


spellingShingle Caterers and catering - Vocational guidance - Melaka


Yusuf, Nor Yuzie
Hubungan antara peluang belajar dan keterlibatan murid dengan pencapaian dalam mata pelajaran katering di sekolah menengah di Negeri Melaka
description Peluang belajar merupakan salah satu faktor penting yang boleh mempengaruhi pencapaian murid. Peluang belajar dalam kajian ini terbahagi kepada dua dimensi, iaitu strategi pengajaran dan kecukupan sumber pengajaran. Keterlibatan murid dalam pengajaran dan pembelajaran juga memainkan peranan penting dan menjadi faktor kepada pencapaian murid. Keterlibatan dikaitkan dengan aktiviti murid di dalam bilik darjah atau semasa amali yang merangkumi tingkah laku, emosi dan kognitif. Kajian ini bertujuan untuk menentukan hubungan antara pemboleh ubah peluang belajar dan keterlibatan murid dengan pencapaian dalam mata pelajaran Katering dan Penyajian (KP). Kajian berbentuk deskriptif kuantitatif ini melibatkan 119 orang murid Katering di sekolah menengah akademik harian di negeri Melaka yang dipilih menggunakan teknik persampelan rawak mudah. Kajian menggunakan soal selidik sebagai instrumen kajian. Instrumen kajian termasuklah Soal Selidik Peluang Belajar, Soal Selidik Keterlibatan dan Maklumat Demografi Responden. Dapatan kajian menunjukkan secara keseluruhannya, tahap peluang belajar murid KP adalah sederhana. Analisis korelasi pula mendapati tidak terdapat hubungan yang signifikan antara peluang belajar dengan pencapaian murid dalam mata pelajaran KP. Analisis berikutnya mendapati tahap keterlibatan murid adalah tinggi. Manakala analisis korelasi pula mendapati secara keseluruhannya terdapat hubungan yang signifikan dan sederhana antara keterlibatan murid dengan pencapaian. Kajian juga menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan dan sederhana antara keterlibatan emosi dan kognitif dengan pencapaian murid. Juga terdapat hubungan yang signifikan dan rendah antara keterlibatan tingkah laku dengan pencapaian murid dalam mata pelajaran ini. Analisis korelasi pula mendapati terdapat hubungan yang signifikan dan rendah antara anggaran bilangan buku atau majalah berkaitan katering di rumah dengan pencapaian. Kajian ini juga menunjukkan tidak terdapat hubungan yang signifikan antara pendidikan ibubapa dengan pencapaian murid. Berdasarkan dapatan kajian ini, dicadangkan supaya guru menekankan penggunaan strategi pengajaran ke dalam setiap mata pelajaran yang diajar di sekolah terutamanya dalam mata pelajaran KP. Selain itu, ia boleh digunakan sebagai sumber untuk merancang dan meningkatkan pengajaran dan pembelajaran yang berkualiti. Aspek yang berkaitan peluang belajar ini harus diberi perhatian bagi meningkatkan pengajaran dan pembelajaran khususnya dalam mata pelajaran KP. Antaranya, mendedahkan murid kepada strategi pengajaran seperti aktiviti di dalam bilik darjah atau amali,memenuhi keperluan khusus semasa amali, meningkatkan kemahiran murid,pendedahan dan penerangan berkaitan amali. Oleh itu, usaha dan pemantauan daripada pelbagai pihak seperti ibu bapa, guru dan pihak sekolah perlu bagi meningkatkan tahap peluang belajar murid dan mengekalkan tahap keterlibatan murid dalam mata pelajaran ini. Ini kerana,ketiga-tiga dimensi keterlibatan penting di dalam bilik darjah atau semasa amali.
format Thesis
qualification_level Master's degree
author Yusuf, Nor Yuzie
author_facet Yusuf, Nor Yuzie
author_sort Yusuf, Nor Yuzie
title Hubungan antara peluang belajar dan keterlibatan murid dengan pencapaian dalam mata pelajaran katering di sekolah menengah di Negeri Melaka
title_short Hubungan antara peluang belajar dan keterlibatan murid dengan pencapaian dalam mata pelajaran katering di sekolah menengah di Negeri Melaka
title_full Hubungan antara peluang belajar dan keterlibatan murid dengan pencapaian dalam mata pelajaran katering di sekolah menengah di Negeri Melaka
title_fullStr Hubungan antara peluang belajar dan keterlibatan murid dengan pencapaian dalam mata pelajaran katering di sekolah menengah di Negeri Melaka
title_full_unstemmed Hubungan antara peluang belajar dan keterlibatan murid dengan pencapaian dalam mata pelajaran katering di sekolah menengah di Negeri Melaka
title_sort hubungan antara peluang belajar dan keterlibatan murid dengan pencapaian dalam mata pelajaran katering di sekolah menengah di negeri melaka
granting_institution Universiti Putra Malaysia
publishDate 2014
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/50631/1/FPP%202014%2042.pdf
_version_ 1811767765866905600