Keberkesanan kaedah koperatif dalam pengajaran dan pembelajaran karangan Bahasa Melayu tingkatan empat

Kajian ini bertujuan untuk menilai keberkesanan penggunaan kaedah koperatif terhadap pencapaian kemahiran menulis karangan bagi murid tingkatan empat. Kajian ini merupakan kajian kes dan dijalankan di salah sebuah sekolah menengah kebangsaan di Seremban, Negeri Sembilan. Kajian ini menilai keberkesa...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Misri, Salina
Format: Thesis
Language:English
Published: 2014
Subjects:
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/52171/1/FPP%202014%2051RR.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-upm-ir.52171
record_format uketd_dc
spelling my-upm-ir.521712017-04-28T03:51:08Z Keberkesanan kaedah koperatif dalam pengajaran dan pembelajaran karangan Bahasa Melayu tingkatan empat 2014-11 Misri, Salina Kajian ini bertujuan untuk menilai keberkesanan penggunaan kaedah koperatif terhadap pencapaian kemahiran menulis karangan bagi murid tingkatan empat. Kajian ini merupakan kajian kes dan dijalankan di salah sebuah sekolah menengah kebangsaan di Seremban, Negeri Sembilan. Kajian ini menilai keberkesanan kaedah koperatif dalam meningkatkan skor pencapaian murid dalam kemahiran menulis, skor idea yang relevan dan skor olahan karangan yang menarik. Kajian ini merupakan kajian eksperimental menggunakan reka bentuk eksperimen kuasi ujian pra dan ujian pasca antara kaedah koperatif dalam meningkatkan pencapaian kemahiran menulis karangan yang digunakan kepada Kumpulan Eksperimen dan teknik tradisional yang digunakan kepada Kumpulan Kawalan. Seterusnya pencapaian keseluruhan menulis karangan akan dibandingkan untuk mendapat perbezaan pencapaian skor melalui ujian pra dan ujian pasca. Data kajian yang dikumpul berupa pencapaian murid dalam bentuk markah skor sebelum dianalisis dengan menggunakan perisian SPSS bagi mencari perbezaan min pencapaian berasaskan Ujian-t. Kajian ini dijalankan selama enam minggu yang melibatkan 60 murid tingkatan empat sebagai sampel kajian yang terdiri daripada 30 murid Kumpulan Eksperimen dan 30 murid Kumpulan Kawalan yang mempunyai pencapaian dan tahap keupayaan yang sama dalam akademik dan pencapaian Bahasa Melayu semasa peperiksaan Penilaian Menengah Rendah. Berdasarkan dapatan kajian ini telah membuktikan bahawa kaedah koperatif dapatmeningkatkan skor pencapaian kemahiran menulis karangan Bahasa Melayu bagi murid berpencapaian sederhana dalam mata pelajaran Bahasa Melayu serta meningkatkan penguasaan dalam aspek idea dan olahan. Group work in education - Education (Secondary) - Malaysia Malay language - Composition and exercises - Study and teaching (Secondary) - Malaysia Malay language - Study and teaching (Secondary) - Malaysia 2014-11 Thesis http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/52171/ http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/52171/1/FPP%202014%2051RR.pdf application/pdf en public masters Universiti Putra Malaysia Group work in education - Education (Secondary) - Malaysia Malay language - Composition and exercises - Study and teaching (Secondary) - Malaysia Malay language - Study and teaching (Secondary) - Malaysia
institution Universiti Putra Malaysia
collection PSAS Institutional Repository
language English
topic Group work in education - Education (Secondary) - Malaysia
Malay language - Composition and exercises - Study and teaching (Secondary) - Malaysia
Malay language - Study and teaching (Secondary) - Malaysia
spellingShingle Group work in education - Education (Secondary) - Malaysia
Malay language - Composition and exercises - Study and teaching (Secondary) - Malaysia
Malay language - Study and teaching (Secondary) - Malaysia
Misri, Salina
Keberkesanan kaedah koperatif dalam pengajaran dan pembelajaran karangan Bahasa Melayu tingkatan empat
description Kajian ini bertujuan untuk menilai keberkesanan penggunaan kaedah koperatif terhadap pencapaian kemahiran menulis karangan bagi murid tingkatan empat. Kajian ini merupakan kajian kes dan dijalankan di salah sebuah sekolah menengah kebangsaan di Seremban, Negeri Sembilan. Kajian ini menilai keberkesanan kaedah koperatif dalam meningkatkan skor pencapaian murid dalam kemahiran menulis, skor idea yang relevan dan skor olahan karangan yang menarik. Kajian ini merupakan kajian eksperimental menggunakan reka bentuk eksperimen kuasi ujian pra dan ujian pasca antara kaedah koperatif dalam meningkatkan pencapaian kemahiran menulis karangan yang digunakan kepada Kumpulan Eksperimen dan teknik tradisional yang digunakan kepada Kumpulan Kawalan. Seterusnya pencapaian keseluruhan menulis karangan akan dibandingkan untuk mendapat perbezaan pencapaian skor melalui ujian pra dan ujian pasca. Data kajian yang dikumpul berupa pencapaian murid dalam bentuk markah skor sebelum dianalisis dengan menggunakan perisian SPSS bagi mencari perbezaan min pencapaian berasaskan Ujian-t. Kajian ini dijalankan selama enam minggu yang melibatkan 60 murid tingkatan empat sebagai sampel kajian yang terdiri daripada 30 murid Kumpulan Eksperimen dan 30 murid Kumpulan Kawalan yang mempunyai pencapaian dan tahap keupayaan yang sama dalam akademik dan pencapaian Bahasa Melayu semasa peperiksaan Penilaian Menengah Rendah. Berdasarkan dapatan kajian ini telah membuktikan bahawa kaedah koperatif dapatmeningkatkan skor pencapaian kemahiran menulis karangan Bahasa Melayu bagi murid berpencapaian sederhana dalam mata pelajaran Bahasa Melayu serta meningkatkan penguasaan dalam aspek idea dan olahan.
format Thesis
qualification_level Master's degree
author Misri, Salina
author_facet Misri, Salina
author_sort Misri, Salina
title Keberkesanan kaedah koperatif dalam pengajaran dan pembelajaran karangan Bahasa Melayu tingkatan empat
title_short Keberkesanan kaedah koperatif dalam pengajaran dan pembelajaran karangan Bahasa Melayu tingkatan empat
title_full Keberkesanan kaedah koperatif dalam pengajaran dan pembelajaran karangan Bahasa Melayu tingkatan empat
title_fullStr Keberkesanan kaedah koperatif dalam pengajaran dan pembelajaran karangan Bahasa Melayu tingkatan empat
title_full_unstemmed Keberkesanan kaedah koperatif dalam pengajaran dan pembelajaran karangan Bahasa Melayu tingkatan empat
title_sort keberkesanan kaedah koperatif dalam pengajaran dan pembelajaran karangan bahasa melayu tingkatan empat
granting_institution Universiti Putra Malaysia
publishDate 2014
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/52171/1/FPP%202014%2051RR.pdf
_version_ 1747812095105171456