Keberkesanan pembelajaran berasaskan projek terhadap prestasi mata pelajaran kemahiran hidup bersepadu, kemahiran komunikasi dan penglibatan murid Tingkatan Satu di Selangor

Kajian ini bertujuan untuk mengkaji keberkesanan Pembelajaran Berasaskan Projek (PoBL) terhadap prestasi mata pelajaran Kemahiran Hidup Bersepadu (KHB), kemahiran komunikasi dan penglibatan murid tingkatan satu. Kajian kuatitatif ini dilaksanakan di sebuah sekolah menengah harian di daerah Hulu Lan...

全面介紹

Saved in:
書目詳細資料
主要作者: Yang, Guat See
格式: Thesis
語言:English
出版: 2015
主題:
在線閱讀:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/59303/1/FPP%202015%2015.pdf
標簽: 添加標簽
沒有標簽, 成為第一個標記此記錄!
id my-upm-ir.59303
record_format uketd_dc
spelling my-upm-ir.593032024-11-20T02:49:08Z Keberkesanan pembelajaran berasaskan projek terhadap prestasi mata pelajaran kemahiran hidup bersepadu, kemahiran komunikasi dan penglibatan murid Tingkatan Satu di Selangor 2015-04 Yang, Guat See Kajian ini bertujuan untuk mengkaji keberkesanan Pembelajaran Berasaskan Projek (PoBL) terhadap prestasi mata pelajaran Kemahiran Hidup Bersepadu (KHB), kemahiran komunikasi dan penglibatan murid tingkatan satu. Kajian kuatitatif ini dilaksanakan di sebuah sekolah menengah harian di daerah Hulu Langat, Selangor. Pengkaji menggunakan reka bentuk kuasi eksperimental ujian pra-pasca dengan 63 orang sampel kajian iaitu murid tingkatan satu yang mengambil mata pelajaran KHB. Seramai 33 orang sampel terlibat dalam kumpulan rawatan manakala 30 orang sampel kajian terlibat dalam kumpulan kawalan. Kedua-dua kumpulan ini menduduki ujian pra sebelum program intervensi yang bertajuk “Reka Bentuk dan Penghasilan Projek” dijalankan dan menduduki ujian pasca selepas menjalani program intervensi selama lapan minggu. Pengkaji menggunakan satu set instrumen kajian yang sama dalam kajian ini iaitu ujian pra dan ujian pasca untuk mengkaji keberkesanan Pembelajaran Berasaskan Projek terhadap prestasi mata pelajaran, kemahiran komunikasi dan penglibatan murid. Instrumen kajian tersebut meliputi tiga bahagian iaitu bahagian A, bahagian B dan bahagian C. Bahagian A ialah maklumat demografi, bahagian B ialah soal selidik yang merangkumi pembolehubah bersandar kemahiran komunikasi dan penglibatan murid manakala bahagian C ialah soalan ujian. Hasil dapatan kajian menunjukkan bahawa terdapat perbezaan yang signifikan terhadap prestasi mata pelajaran antara kumpulan rawatan dengan kumpulan kawalan dalam ujian pasca dengan t(61)=2.11, p=0.04. Dapatan kajian turut menunjukkan peningkatan prestasi mata pelajaran kumpulan rawatan lebih tinggi daripada kumpulan kawalan dengan nilai min kumpulan rawatan (62.67) berbanding dengan kumpulan kawalan (54.38). Selain itu, hasil dapatan kajian juga menunjukkan perbezaan yang signifikan antara kumpulan rawatan dengan kumpulan kawalan terhadap kemahiran komunikasi dalam ujian pasca dengan t(61)=2.34, p=0.02. Dapatan turut menunjukkan peningkatan kemahiran komunikasi kumpulan rawatan lebih tinggi daripada kumpulan kawalan dengan nilai min kumpulan rawatan (3.84) berbanding dengan kumpulan kawalan (3.64). Sebaliknya, dapatan kajian menunjukkan tiada perbezaan yang signifikan antara kumpulan rawatan dengan kumpulan kawalan terhadap tahap penglibatan murid tingkatan satu. Kajian ini menunjukkan pendekatan PoBL mampu meningkatkan prestasi mata pelajaran KHB dan kemahiran komunikasi. Rentetan itu, pendekatan ini boleh digunakan sebagai pelengkap kepada pembelajaran secara tradisional dalam mata pelajaran KHB di sekolah menengah. Project method in teaching Life skills - High school students Study and teaching 2015-04 Thesis http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/59303/ http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/59303/1/FPP%202015%2015.pdf text en public masters Universiti Putra Malaysia Project method in teaching Life skills - High school students Study and teaching Faculty of Educational Studies Mat Rashid, Abdullah
institution Universiti Putra Malaysia
collection PSAS Institutional Repository
language English
advisor Mat Rashid, Abdullah
topic Project method in teaching
Life skills - High school students
Study and teaching
spellingShingle Project method in teaching
Life skills - High school students
Study and teaching
Yang, Guat See
Keberkesanan pembelajaran berasaskan projek terhadap prestasi mata pelajaran kemahiran hidup bersepadu, kemahiran komunikasi dan penglibatan murid Tingkatan Satu di Selangor
description Kajian ini bertujuan untuk mengkaji keberkesanan Pembelajaran Berasaskan Projek (PoBL) terhadap prestasi mata pelajaran Kemahiran Hidup Bersepadu (KHB), kemahiran komunikasi dan penglibatan murid tingkatan satu. Kajian kuatitatif ini dilaksanakan di sebuah sekolah menengah harian di daerah Hulu Langat, Selangor. Pengkaji menggunakan reka bentuk kuasi eksperimental ujian pra-pasca dengan 63 orang sampel kajian iaitu murid tingkatan satu yang mengambil mata pelajaran KHB. Seramai 33 orang sampel terlibat dalam kumpulan rawatan manakala 30 orang sampel kajian terlibat dalam kumpulan kawalan. Kedua-dua kumpulan ini menduduki ujian pra sebelum program intervensi yang bertajuk “Reka Bentuk dan Penghasilan Projek” dijalankan dan menduduki ujian pasca selepas menjalani program intervensi selama lapan minggu. Pengkaji menggunakan satu set instrumen kajian yang sama dalam kajian ini iaitu ujian pra dan ujian pasca untuk mengkaji keberkesanan Pembelajaran Berasaskan Projek terhadap prestasi mata pelajaran, kemahiran komunikasi dan penglibatan murid. Instrumen kajian tersebut meliputi tiga bahagian iaitu bahagian A, bahagian B dan bahagian C. Bahagian A ialah maklumat demografi, bahagian B ialah soal selidik yang merangkumi pembolehubah bersandar kemahiran komunikasi dan penglibatan murid manakala bahagian C ialah soalan ujian. Hasil dapatan kajian menunjukkan bahawa terdapat perbezaan yang signifikan terhadap prestasi mata pelajaran antara kumpulan rawatan dengan kumpulan kawalan dalam ujian pasca dengan t(61)=2.11, p=0.04. Dapatan kajian turut menunjukkan peningkatan prestasi mata pelajaran kumpulan rawatan lebih tinggi daripada kumpulan kawalan dengan nilai min kumpulan rawatan (62.67) berbanding dengan kumpulan kawalan (54.38). Selain itu, hasil dapatan kajian juga menunjukkan perbezaan yang signifikan antara kumpulan rawatan dengan kumpulan kawalan terhadap kemahiran komunikasi dalam ujian pasca dengan t(61)=2.34, p=0.02. Dapatan turut menunjukkan peningkatan kemahiran komunikasi kumpulan rawatan lebih tinggi daripada kumpulan kawalan dengan nilai min kumpulan rawatan (3.84) berbanding dengan kumpulan kawalan (3.64). Sebaliknya, dapatan kajian menunjukkan tiada perbezaan yang signifikan antara kumpulan rawatan dengan kumpulan kawalan terhadap tahap penglibatan murid tingkatan satu. Kajian ini menunjukkan pendekatan PoBL mampu meningkatkan prestasi mata pelajaran KHB dan kemahiran komunikasi. Rentetan itu, pendekatan ini boleh digunakan sebagai pelengkap kepada pembelajaran secara tradisional dalam mata pelajaran KHB di sekolah menengah.
format Thesis
qualification_level Master's degree
author Yang, Guat See
author_facet Yang, Guat See
author_sort Yang, Guat See
title Keberkesanan pembelajaran berasaskan projek terhadap prestasi mata pelajaran kemahiran hidup bersepadu, kemahiran komunikasi dan penglibatan murid Tingkatan Satu di Selangor
title_short Keberkesanan pembelajaran berasaskan projek terhadap prestasi mata pelajaran kemahiran hidup bersepadu, kemahiran komunikasi dan penglibatan murid Tingkatan Satu di Selangor
title_full Keberkesanan pembelajaran berasaskan projek terhadap prestasi mata pelajaran kemahiran hidup bersepadu, kemahiran komunikasi dan penglibatan murid Tingkatan Satu di Selangor
title_fullStr Keberkesanan pembelajaran berasaskan projek terhadap prestasi mata pelajaran kemahiran hidup bersepadu, kemahiran komunikasi dan penglibatan murid Tingkatan Satu di Selangor
title_full_unstemmed Keberkesanan pembelajaran berasaskan projek terhadap prestasi mata pelajaran kemahiran hidup bersepadu, kemahiran komunikasi dan penglibatan murid Tingkatan Satu di Selangor
title_sort keberkesanan pembelajaran berasaskan projek terhadap prestasi mata pelajaran kemahiran hidup bersepadu, kemahiran komunikasi dan penglibatan murid tingkatan satu di selangor
granting_institution Universiti Putra Malaysia
granting_department Faculty of Educational Studies
publishDate 2015
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/59303/1/FPP%202015%2015.pdf
_version_ 1818586112908591104