Peramal tingkah laku keinginan penglibatan dalam aktiviti sukan di luar waktu persekolahan dalam kalangan murid sekolah menengah

Kajian ini bertujuan untuk mengkaji hubungan faktor motivasi, komitmen sukan dan penentu Theory Planned Behavior dengan keinginan penglibatan dalam aktiviti sukan di luar waktu persekolahan pada masa hadapan dalam kalangan murid sekolah menengah. Kajian ini menggunakan pendekatan Self-Determination...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Chun, Cheng Chuan
Format: Thesis
Language:English
Published: 2015
Subjects:
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/59729/1/FPP%202015%2020IR.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Kajian ini bertujuan untuk mengkaji hubungan faktor motivasi, komitmen sukan dan penentu Theory Planned Behavior dengan keinginan penglibatan dalam aktiviti sukan di luar waktu persekolahan pada masa hadapan dalam kalangan murid sekolah menengah. Kajian ini menggunakan pendekatan Self-Determination Theory (SDT), Model Komitmen Sukan (MKS) dan Theory Planned Behavoir (TPB) untuk mengkaji tingkah laku keinginan penglibatan dalam aktiviti sukan di luar waktu persekolahan. Kajian ini berbentuk kajian deskriptif yang melibatkan 1311 orang murid daripada 16 buah sekolah. Instrumen kajian terdiri daripada Skala Motivasi Rekreasi (Pelletier et al., 1995), Skala Model Komitmen Sukan (Scanlan et al., 1993) dan Skala Theory Planned Behavior (Cunningham & Kwon, 2003). Data dianalisis menggunakan statistik deskriptif dan inferensi seperti frekuensi, peratusan, min, sisihan piawai, ujian t, ujian ANOVA dan Regresi Berganda. Subjek kajian terdiri daripada seramai 1311 orang murid sekolah menengah. Jumlah subjek kajian adalah 49.9% murid lelaki (n = 654) dan murid perempuan ialah 50.1% (n = 657). Majoriti subjek adalah murid Melayu (n = 866, 72.4%), diikuti oleh murid Cina (n = 207, 17.3%), murid kaum lainlain (n = 88, 7.4%) dan murid India (n = 35, 2.9%). Kajian mendapati 1/3 murid sekolah menengah adalah tidak aktif penglibatan dalam aktiviti sukan di luar waktu persekolahan. Manakala, 56.5% murid sekolah menengah mempunyai tahap tingkah laku keinginan penglibatan dalam aktiviti sukan di luar waktu persekolahan yang tinggi, 36.4% pada tahap sederhana dan 7.1% pada tahap rendah. Selain itu, dapatan kajian menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan terhadap keinginan penglibatan dalam aktiviti sukan di luar waktu persekolahan pada masa hadapan berdasarkan jantina dan kaum. Tahap keinginan penglibatan murid lelaki dalam aktiviti sukan di luar waktu persekolahan adalah lebih tinggi daripada murid perempuan. Murid Melayu dan murid kaum lain-lain didapati menunjukkan keinginan yang lebih tinggi untuk terlibat dalam aktiviti sukan di luar waktu persekolahan berbanding dengan murid Cina. Di samping itu, dapatan kajian menunjukkan motivasi intrinsik, norma subjektif dan sikap mempunyai hubungan yang signifikan dengan keinginan penglibatan murid sekolah menengah dalam aktiviti sukan di luar waktu persekolahan pada masa hadapan. Analisis regresi menunjukkan peramal terbaik keinginan penglibatan pada masa hadapan dalam aktiviti sukan di luar waktu persekolahan bagi murid lelaki, murid perempuan, murid Melayu dan murid bukan Melayu adalah norma subjektif, sikap dan pelaburan peribadi. Kajian ini menyumbang secara teoretikal dan praktikal bagi mencadangkan langkah intervensi untuk meningkatkan penglibatan murid sekolah menengah dalam aktiviti sukan di luar waktu persekolahan.