Pembangunan Modul Perisian Multimedia Untuk Tajuk "Sifat Jirim" Peringkat Menengah Atas
Kajian ini adalah merupakan suatu usaha untuk membangunkan satu modul perisian multimedia sebagai bahan bantu mengajar dalam tajuk Sifat Jirim bagi peringkat menengah atas. Satu kajian awal telah dilakukan ke atas 69 orang pelajar-pelajar tingkatan empat tahun 2002 dari SMK Jati Kuala Lumpur. Sam...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English Malay |
Published: |
2006
|
Subjects: | |
Online Access: | http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/6298/1/FS_2006_34.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Kajian ini adalah merupakan suatu usaha untuk membangunkan satu modul perisian
multimedia sebagai bahan bantu mengajar dalam tajuk Sifat Jirim bagi peringkat
menengah atas. Satu kajian awal telah dilakukan ke atas 69 orang pelajar-pelajar
tingkatan empat tahun 2002 dari SMK Jati Kuala Lumpur. Sampel dipilih dari pelajar
yang mendapat gred A dalam kedua-dua mata pelajaran Sains dan Matematik dalam
peperiksaan PMR. Ujian tinjauan diberikan sebagai instrumen untuk mengenalpasti
masalah konsep Fizik yang dihadapi oleh pelajar. Pelajar diberi satu set soal selidik
untuk mengetahui minat dan tanggapan pelajar terhadap pengajaran dan pembelajaran
dalarn mata pelajaran Fizik amnya dan tajuk Sifat Jirim khususnya. Satu modul perisian
dibangunkan berasaskan Model ASSURE. Kesignifikan modul perisian ini kemudian
diuji. Satu reka bentuk kajian penyelidikan eksperimen persampelan rawak digunakan.
Sampel kajian adalah terdiri daripada 62 orang pelajar (32 orang kumpulan rawatan dan
30 orang kumpulan kawalan) tingkatan lima SMK Jati Kuala Lumpur. Hipotesis kajian
iaitu tidak terdapat perbezaan yang signifikan terhadap pencapaian antara pelajar yang
menggunakan perisian (kumpulan rawatan) dengan pelajar yang tidak menggunakan perisian (kumpulan kawalan) di uji dengan Ujian-t dua sampel talc bersandar. Sampel
dipilih secara rawak berdasarkan tahap pencapaian skor markah min yang hampir sama
iaitu 59.53 (kumpulan rawatan) dan min 59.07(kumpulan kawalan) dalam Peperiksaan
Akhir Tahun bagi mata pelajaran fizik 2004. Pelajar diberikan satu set soalan Ujian
pencapaian dan satu soal selidik. Ujian pencapaian yang diberikan telah diuji stabiliti
dengan nilai pekali Korelasi Pearson r= 0.547 dan nilai kebolehpercayaan konsistensi
dalaman Croanbach Alpha a = 0.7025 dalam satu kajian rintis yang telah dijalankan.
Keputusan menunjukkan nilai t=(60) = -2.020 p< 0.05 dengan min 77.50 bagi pelajar
pengguna perisian dan min 73.67 bagi pelajar bukan pengguna perisian. Keputusan
menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan dalam pencapaian pelajar yang
menggunakan perisian yang dengan pelajar yang tidak menggunakan perisian, oleh itu
hipotesis ditolak. Respon pelajar terhadap penggunaan perisian adalah positif dan lebih
72% bersetuju yang perisian ini memudahkan mereka memahami konsep. Respon
sepuluh orang guru Fizik juga diambil kira. Kesemua guru yang ditemubual
menunjukkan respon yang positif tentang kaedah alternatif ini dan bersetuju perisian
yang dibangunkan ini boleh diterima pakai. |
---|