Ciri sahsiah dalam pemilihan pelajar ke program Ulul Albab Maktab Rendah Sains MARA Gemencheh, Negeri Sembilan

Kajian ini bertujuan untuk meneliti ciri-ciri sahsiah yang menjadi kriteria pemilihan pelajar bagi kemasukan ke program Ulul Albab Rendah Sains Mara (MRSM) Gemencheh, Negeri Sembilan. Kurikulum Ulul Albab merupakan sebuah kurikulum integrasi antara program sedia ada (Sains Tulen) dengan kurikulum al...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Ibrahim, Siti Solehah
Format: Thesis
Language:English
Published: 2015
Subjects:
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/64792/1/FPP%202015%2041IR.pdf
Tags: Add Tag
id my-upm-ir.64792
record_format uketd_dc
spelling my-upm-ir.647922018-07-20T02:11:09Z Ciri sahsiah dalam pemilihan pelajar ke program Ulul Albab Maktab Rendah Sains MARA Gemencheh, Negeri Sembilan 2015-11 Ibrahim, Siti Solehah Kajian ini bertujuan untuk meneliti ciri-ciri sahsiah yang menjadi kriteria pemilihan pelajar bagi kemasukan ke program Ulul Albab Rendah Sains Mara (MRSM) Gemencheh, Negeri Sembilan. Kurikulum Ulul Albab merupakan sebuah kurikulum integrasi antara program sedia ada (Sains Tulen) dengan kurikulum aliran agama termasuk tahfiz al-Quran. Terdapat tiga elemen utama dalam pelaksanaan kurikulum Ulul Albab iaitu elemen Quranik, Ensiklopedik dan Ijtihadik. Misi utama kurikulum Ulul Albab adalah untuk membentuk sahsiah pelajar melalui pembudayaan Al-Quran. Penekanan terhadap sahsiah pelajar adalah selari dengan hasrat yang dinyatakan dalam Pelan Pembangunan Pendidikan (PPPM) bermula dari 2013-2025. Antara 11 anjakan yang diperkenalkan, anjakan yang ketiga iaitu melahirkan rakyat yang menghayati nilai membuktikan bahawa elemen nilai merupakan salah satu aspek yang harus ditekankan ke dalam diri pelajar semasa proses pembelajaran dan pengajaran dijalankan. Elemen nilai pula diperoleh menerusi pembangunan sahsiah seseorang individu. Sehubungan itu, kajian ini dijalankan untuk menjawab empat persoalan utama iaitu (1) Apakah ciriciri sahsiah dalam pemilihan pelajar ke program Ulul Albab MRSM Gemencheh,Negeri Sembilan menurut perspektif pihak pentadbir? (2) Apakah ciri-ciri sahsiah dalam pemilihan pelajar ke program Ulul Albab MRSM Gemencheh, Negeri Sembilan menurut perspektif pihak guru? (3) Apakah ciri-ciri sahsiah dalam pemilihan pelajar ke program Ulul Albab MRSM Gemencheh, Negeri Sembilan menurut perspektif pihak ibu bapa? (4) Apakah ciri-ciri sahsiah dalam pemilihan pelajar ke program Ulul Albab MRSM Gemencheh, Negeri Sembilan menurut perspektif pihak pelajar? Reka bentuk kajian kualitatif menggunakan pendekatan kajian kes telah dipilih bagi menjawab persoalan kajian tersebut. Persampelan bertujuan (purposive sampling) digunakan bagi pemilihan peserta kajian. Seterusnya, teknik temu bual separa berstruktur digunakan untuk mengumpulkan data daripada 5 kumpulan peserta kajian yang terdiri daripada para pentadbir, guru, ibu bapa serta pelajar yang terlibat dengan kurikulum Ulul Albab ini. Data telah dianalisis menggunakan perisian Atlas.ti. Menerusi analisis yang diperoleh,didapati bahawa terdapat 22 tema utama yang telah dikenal pasti iaitu cinta terhadap Al-Quran, bersifat extraversion, mahir membaca Al-Quran, memiliki sifat al-syaja‟ah,memiliki sifat ta‟zim, tabah, menjaga hubungan dengan Allah, meminati konsep pembelajaran Ulul Albab, extraversion, bertanggungjawab, mempunyai visi dalam hidup, yakin terhadap pertolongan Allah, bersifat tekun, meminati ilmu aqli,bermotivasi, ikhlas, merendah diri, berusaha meningkatkan diri, mencari kebenaran,mempunyai pegangan hidup dan amanah. Setiap tema ini kemudiannya dikelompokkan lagi kepada beberapa pecahan sub-tema yang telah dikenal pasti oleh pengkaji. Pengkategorian tema tersebut memudahkan pengkaji serta pembaca untuk meneliti ciri sahsiah pelajar dengan gambaran atau skop yang luas dan mendalam. Students - Rating of - Malaysia Education, Secondary - Malaysia 2015-11 Thesis http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/64792/ http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/64792/1/FPP%202015%2041IR.pdf text en public masters Universiti Putra Malaysia Students - Rating of - Malaysia Education, Secondary - Malaysia
institution Universiti Putra Malaysia
collection PSAS Institutional Repository
language English
topic Students - Rating of - Malaysia
Students - Rating of - Malaysia

spellingShingle Students - Rating of - Malaysia
Students - Rating of - Malaysia

Ibrahim, Siti Solehah
Ciri sahsiah dalam pemilihan pelajar ke program Ulul Albab Maktab Rendah Sains MARA Gemencheh, Negeri Sembilan
description Kajian ini bertujuan untuk meneliti ciri-ciri sahsiah yang menjadi kriteria pemilihan pelajar bagi kemasukan ke program Ulul Albab Rendah Sains Mara (MRSM) Gemencheh, Negeri Sembilan. Kurikulum Ulul Albab merupakan sebuah kurikulum integrasi antara program sedia ada (Sains Tulen) dengan kurikulum aliran agama termasuk tahfiz al-Quran. Terdapat tiga elemen utama dalam pelaksanaan kurikulum Ulul Albab iaitu elemen Quranik, Ensiklopedik dan Ijtihadik. Misi utama kurikulum Ulul Albab adalah untuk membentuk sahsiah pelajar melalui pembudayaan Al-Quran. Penekanan terhadap sahsiah pelajar adalah selari dengan hasrat yang dinyatakan dalam Pelan Pembangunan Pendidikan (PPPM) bermula dari 2013-2025. Antara 11 anjakan yang diperkenalkan, anjakan yang ketiga iaitu melahirkan rakyat yang menghayati nilai membuktikan bahawa elemen nilai merupakan salah satu aspek yang harus ditekankan ke dalam diri pelajar semasa proses pembelajaran dan pengajaran dijalankan. Elemen nilai pula diperoleh menerusi pembangunan sahsiah seseorang individu. Sehubungan itu, kajian ini dijalankan untuk menjawab empat persoalan utama iaitu (1) Apakah ciriciri sahsiah dalam pemilihan pelajar ke program Ulul Albab MRSM Gemencheh,Negeri Sembilan menurut perspektif pihak pentadbir? (2) Apakah ciri-ciri sahsiah dalam pemilihan pelajar ke program Ulul Albab MRSM Gemencheh, Negeri Sembilan menurut perspektif pihak guru? (3) Apakah ciri-ciri sahsiah dalam pemilihan pelajar ke program Ulul Albab MRSM Gemencheh, Negeri Sembilan menurut perspektif pihak ibu bapa? (4) Apakah ciri-ciri sahsiah dalam pemilihan pelajar ke program Ulul Albab MRSM Gemencheh, Negeri Sembilan menurut perspektif pihak pelajar? Reka bentuk kajian kualitatif menggunakan pendekatan kajian kes telah dipilih bagi menjawab persoalan kajian tersebut. Persampelan bertujuan (purposive sampling) digunakan bagi pemilihan peserta kajian. Seterusnya, teknik temu bual separa berstruktur digunakan untuk mengumpulkan data daripada 5 kumpulan peserta kajian yang terdiri daripada para pentadbir, guru, ibu bapa serta pelajar yang terlibat dengan kurikulum Ulul Albab ini. Data telah dianalisis menggunakan perisian Atlas.ti. Menerusi analisis yang diperoleh,didapati bahawa terdapat 22 tema utama yang telah dikenal pasti iaitu cinta terhadap Al-Quran, bersifat extraversion, mahir membaca Al-Quran, memiliki sifat al-syaja‟ah,memiliki sifat ta‟zim, tabah, menjaga hubungan dengan Allah, meminati konsep pembelajaran Ulul Albab, extraversion, bertanggungjawab, mempunyai visi dalam hidup, yakin terhadap pertolongan Allah, bersifat tekun, meminati ilmu aqli,bermotivasi, ikhlas, merendah diri, berusaha meningkatkan diri, mencari kebenaran,mempunyai pegangan hidup dan amanah. Setiap tema ini kemudiannya dikelompokkan lagi kepada beberapa pecahan sub-tema yang telah dikenal pasti oleh pengkaji. Pengkategorian tema tersebut memudahkan pengkaji serta pembaca untuk meneliti ciri sahsiah pelajar dengan gambaran atau skop yang luas dan mendalam.
format Thesis
qualification_level Master's degree
author Ibrahim, Siti Solehah
author_facet Ibrahim, Siti Solehah
author_sort Ibrahim, Siti Solehah
title Ciri sahsiah dalam pemilihan pelajar ke program Ulul Albab Maktab Rendah Sains MARA Gemencheh, Negeri Sembilan
title_short Ciri sahsiah dalam pemilihan pelajar ke program Ulul Albab Maktab Rendah Sains MARA Gemencheh, Negeri Sembilan
title_full Ciri sahsiah dalam pemilihan pelajar ke program Ulul Albab Maktab Rendah Sains MARA Gemencheh, Negeri Sembilan
title_fullStr Ciri sahsiah dalam pemilihan pelajar ke program Ulul Albab Maktab Rendah Sains MARA Gemencheh, Negeri Sembilan
title_full_unstemmed Ciri sahsiah dalam pemilihan pelajar ke program Ulul Albab Maktab Rendah Sains MARA Gemencheh, Negeri Sembilan
title_sort ciri sahsiah dalam pemilihan pelajar ke program ulul albab maktab rendah sains mara gemencheh, negeri sembilan
granting_institution Universiti Putra Malaysia
publishDate 2015
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/64792/1/FPP%202015%2041IR.pdf
_version_ 1747812309220196352