Profil, motif dan persepsi pelancong terhadap Langkawi, Malaysia sebagai destinasi pelancongan sukan

Kajian ini bertujuan untuk mendapatkan profil pelancong dalam menentukan motif dan persepsi pelancong melawat Langkawi sebagai destinasi pelancongan sukan. Instrumen Skala Motivasi Kesenggangan Leisure Motivation Scale yang dibentuk oleh Beard dan Ragheb (1983) telah digunakan untuk mengukur motif p...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Hamdan, Nurul Shahida
Format: Thesis
Language:English
Published: 2016
Subjects:
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/65663/1/FPP%202016%205%20upm%20ir.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-upm-ir.65663
record_format uketd_dc
spelling my-upm-ir.656632018-10-25T07:53:58Z Profil, motif dan persepsi pelancong terhadap Langkawi, Malaysia sebagai destinasi pelancongan sukan 2016-01 Hamdan, Nurul Shahida Kajian ini bertujuan untuk mendapatkan profil pelancong dalam menentukan motif dan persepsi pelancong melawat Langkawi sebagai destinasi pelancongan sukan. Instrumen Skala Motivasi Kesenggangan Leisure Motivation Scale yang dibentuk oleh Beard dan Ragheb (1983) telah digunakan untuk mengukur motif pelancong berkunjung ke Langkawi manakala instrumen skala perbezaan semantik yang dibentuk oleh Attle (1996) pula digunakan untuk mengukur persepsi pelancong terhadap imej destinasi (atribut) Langkawi sebagai destinasi pelancongan sukan. Seramai 340 orang responden telah mengambil bahagian di dalam kajian ini. Dapatan menunjukkan bahawa pelancong yang melawat ke Langkawi dikategorikan kepada dua iaitu pelancong sukan dan pelancong bukan sukan. Majoriti responden adalah pelancong sukan (72.9%). Pelancong sukan yang berumur dalam lingkungan 22-28tahun menunjukkan peratusan tertinggi dalam kajian ini. Dalam kajian ini telah mengenal pasti penurunan minat terhadap pelancongan sukan mula berlaku selepas umur 28 – 33 tahun. Kajian ini menunjukkan bahawa mereka yang lebih muda lebih cenderung untuk menyertai percutian berorientasikan sukan daripada mereka yang lebih berumur. Hasil kajian juga mendapati pelancong sukan dan pelancong bukan sukan melancong ke Langkawi atas alasan ingin melarikan diri daripada kehidupan harian mereka untuk berehat dan mendapatkan sesuatu yang baru. Berkenaan dengan persepsi pelancong terhadap atribut Langkawi sebagai destinasi pelancongan sukan, terdapat perbezaan persepsi di antara pelancong sukan domestik dan pelancong sukan antarabangsa. Persepsi pelancong sukan domestik terhadap Langkawi termasuklah popular, domestik, luar bangunan, asing dan sejuk. Manakala pelancong sukan antarabangsa pula mempunyai persepsi tentang atribut Langkawi sebagai destinasi pelancongan sukan seperti berikut: eksklusif, asing, dalam bangunan, sesak dan panas. Maklumat-maklumat yang diperoleh daripada kajian ini boleh digunakan oleh industri pelancongan sukan untuk melaksanakan segmentasi pasaran dengan menyasarkan jenis pelancong yang tepat ke Langkawi. Tourism - Malaysia Sports tourism 2016-01 Thesis http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/65663/ http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/65663/1/FPP%202016%205%20upm%20ir.pdf text en public masters Universiti Putra Malaysia Tourism - Malaysia Sports tourism
institution Universiti Putra Malaysia
collection PSAS Institutional Repository
language English
topic Tourism - Malaysia
Sports tourism

spellingShingle Tourism - Malaysia
Sports tourism

Hamdan, Nurul Shahida
Profil, motif dan persepsi pelancong terhadap Langkawi, Malaysia sebagai destinasi pelancongan sukan
description Kajian ini bertujuan untuk mendapatkan profil pelancong dalam menentukan motif dan persepsi pelancong melawat Langkawi sebagai destinasi pelancongan sukan. Instrumen Skala Motivasi Kesenggangan Leisure Motivation Scale yang dibentuk oleh Beard dan Ragheb (1983) telah digunakan untuk mengukur motif pelancong berkunjung ke Langkawi manakala instrumen skala perbezaan semantik yang dibentuk oleh Attle (1996) pula digunakan untuk mengukur persepsi pelancong terhadap imej destinasi (atribut) Langkawi sebagai destinasi pelancongan sukan. Seramai 340 orang responden telah mengambil bahagian di dalam kajian ini. Dapatan menunjukkan bahawa pelancong yang melawat ke Langkawi dikategorikan kepada dua iaitu pelancong sukan dan pelancong bukan sukan. Majoriti responden adalah pelancong sukan (72.9%). Pelancong sukan yang berumur dalam lingkungan 22-28tahun menunjukkan peratusan tertinggi dalam kajian ini. Dalam kajian ini telah mengenal pasti penurunan minat terhadap pelancongan sukan mula berlaku selepas umur 28 – 33 tahun. Kajian ini menunjukkan bahawa mereka yang lebih muda lebih cenderung untuk menyertai percutian berorientasikan sukan daripada mereka yang lebih berumur. Hasil kajian juga mendapati pelancong sukan dan pelancong bukan sukan melancong ke Langkawi atas alasan ingin melarikan diri daripada kehidupan harian mereka untuk berehat dan mendapatkan sesuatu yang baru. Berkenaan dengan persepsi pelancong terhadap atribut Langkawi sebagai destinasi pelancongan sukan, terdapat perbezaan persepsi di antara pelancong sukan domestik dan pelancong sukan antarabangsa. Persepsi pelancong sukan domestik terhadap Langkawi termasuklah popular, domestik, luar bangunan, asing dan sejuk. Manakala pelancong sukan antarabangsa pula mempunyai persepsi tentang atribut Langkawi sebagai destinasi pelancongan sukan seperti berikut: eksklusif, asing, dalam bangunan, sesak dan panas. Maklumat-maklumat yang diperoleh daripada kajian ini boleh digunakan oleh industri pelancongan sukan untuk melaksanakan segmentasi pasaran dengan menyasarkan jenis pelancong yang tepat ke Langkawi.
format Thesis
qualification_level Master's degree
author Hamdan, Nurul Shahida
author_facet Hamdan, Nurul Shahida
author_sort Hamdan, Nurul Shahida
title Profil, motif dan persepsi pelancong terhadap Langkawi, Malaysia sebagai destinasi pelancongan sukan
title_short Profil, motif dan persepsi pelancong terhadap Langkawi, Malaysia sebagai destinasi pelancongan sukan
title_full Profil, motif dan persepsi pelancong terhadap Langkawi, Malaysia sebagai destinasi pelancongan sukan
title_fullStr Profil, motif dan persepsi pelancong terhadap Langkawi, Malaysia sebagai destinasi pelancongan sukan
title_full_unstemmed Profil, motif dan persepsi pelancong terhadap Langkawi, Malaysia sebagai destinasi pelancongan sukan
title_sort profil, motif dan persepsi pelancong terhadap langkawi, malaysia sebagai destinasi pelancongan sukan
granting_institution Universiti Putra Malaysia
publishDate 2016
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/65663/1/FPP%202016%205%20upm%20ir.pdf
_version_ 1747812355068133376