Kohesi dalam penulisan karangan bahasa melayu pelajar di sebuah universiti awam

Kohesi adalah pertautan ayat dalam sesuatu perenggan. Semua maklumat yang ditulis dalam bentuk ayat harus berkait antara satu sama lain.Tanpa ayat yang kohesi, pembaca akan berasa seolah-olah mereka membaca senarai panjang yang tiada kaitan idea. Oleh itu, dengan adanya kohesi, bermakna teks atau wa...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mat Hassan, Nurmasitah
Format: Thesis
Language:English
Published: 2016
Subjects:
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/68780/1/FBMK%202016%208%20-%20IR.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-upm-ir.68780
record_format uketd_dc
spelling my-upm-ir.687802019-06-11T03:46:14Z Kohesi dalam penulisan karangan bahasa melayu pelajar di sebuah universiti awam 2016-01 Mat Hassan, Nurmasitah Kohesi adalah pertautan ayat dalam sesuatu perenggan. Semua maklumat yang ditulis dalam bentuk ayat harus berkait antara satu sama lain.Tanpa ayat yang kohesi, pembaca akan berasa seolah-olah mereka membaca senarai panjang yang tiada kaitan idea. Oleh itu, dengan adanya kohesi, bermakna teks atau wacana berhubung antara satu sama lain bagi membina makna yang lebih jelas dan akhirnya dapat difahami oleh pembaca. Justeru, kajian ini dilakukan untuk mengenal pasti dan menganalisis penggunaan aspek kohesi dalam karangan bahasa Melayu pelajar di peringkat pengajian tinggi awam. Kajian ini menggunakan kerangka kohesi Halliday dan Hasan (1976). Bagi mengumpul data kajian, kaedah analisis dokumen digunakan kerana bersesuaian untuk mengenal pasti tema, konsep dan makna. Responden yang terdiri daripada pelajar-pelajar di sebuah universiti awam diminta untuk menulis beberapa perenggan karangan dalam bahasa Melayu yang tajuknya telah ditentukan dalam masa 1 jam. Analisis ini membincangkan kohesi gramatikal , kohesi leksikal dan juga kohesi idea. Kohesi gramatikal terbahagi kepada empat bahagian iaitu rujukan, penggantian, penghilangan dan penghubung. Kohesi leksikal pula terbahagi kepada dua iaitu reiterasi dan kolokasi. Hasil daripada kajian ini menunjukkan pelajar banyak menggunakan kohesi gramatikal berbanding kohesi leksikal dalam penulisan karangan mereka. Hasil kajian juga menunjukkan pelajar lemah dalam dari segi mentautkan idea dalam penulisan karangan mereka. Bagi kajian lanjut, generalisasi boleh dibuat jika sampel yang lebih besar digunakan. Malay language - Discourse analysis Malay language - Composition and exercises Malay language - Study and teaching (Higher) 2016-01 Thesis http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/68780/ http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/68780/1/FBMK%202016%208%20-%20IR.pdf text en public masters Universiti Putra Malaysia Malay language - Discourse analysis Malay language - Composition and exercises Malay language - Study and teaching (Higher)
institution Universiti Putra Malaysia
collection PSAS Institutional Repository
language English
topic Malay language - Discourse analysis
Malay language - Composition and exercises
Malay language - Study and teaching (Higher)
spellingShingle Malay language - Discourse analysis
Malay language - Composition and exercises
Malay language - Study and teaching (Higher)
Mat Hassan, Nurmasitah
Kohesi dalam penulisan karangan bahasa melayu pelajar di sebuah universiti awam
description Kohesi adalah pertautan ayat dalam sesuatu perenggan. Semua maklumat yang ditulis dalam bentuk ayat harus berkait antara satu sama lain.Tanpa ayat yang kohesi, pembaca akan berasa seolah-olah mereka membaca senarai panjang yang tiada kaitan idea. Oleh itu, dengan adanya kohesi, bermakna teks atau wacana berhubung antara satu sama lain bagi membina makna yang lebih jelas dan akhirnya dapat difahami oleh pembaca. Justeru, kajian ini dilakukan untuk mengenal pasti dan menganalisis penggunaan aspek kohesi dalam karangan bahasa Melayu pelajar di peringkat pengajian tinggi awam. Kajian ini menggunakan kerangka kohesi Halliday dan Hasan (1976). Bagi mengumpul data kajian, kaedah analisis dokumen digunakan kerana bersesuaian untuk mengenal pasti tema, konsep dan makna. Responden yang terdiri daripada pelajar-pelajar di sebuah universiti awam diminta untuk menulis beberapa perenggan karangan dalam bahasa Melayu yang tajuknya telah ditentukan dalam masa 1 jam. Analisis ini membincangkan kohesi gramatikal , kohesi leksikal dan juga kohesi idea. Kohesi gramatikal terbahagi kepada empat bahagian iaitu rujukan, penggantian, penghilangan dan penghubung. Kohesi leksikal pula terbahagi kepada dua iaitu reiterasi dan kolokasi. Hasil daripada kajian ini menunjukkan pelajar banyak menggunakan kohesi gramatikal berbanding kohesi leksikal dalam penulisan karangan mereka. Hasil kajian juga menunjukkan pelajar lemah dalam dari segi mentautkan idea dalam penulisan karangan mereka. Bagi kajian lanjut, generalisasi boleh dibuat jika sampel yang lebih besar digunakan.
format Thesis
qualification_level Master's degree
author Mat Hassan, Nurmasitah
author_facet Mat Hassan, Nurmasitah
author_sort Mat Hassan, Nurmasitah
title Kohesi dalam penulisan karangan bahasa melayu pelajar di sebuah universiti awam
title_short Kohesi dalam penulisan karangan bahasa melayu pelajar di sebuah universiti awam
title_full Kohesi dalam penulisan karangan bahasa melayu pelajar di sebuah universiti awam
title_fullStr Kohesi dalam penulisan karangan bahasa melayu pelajar di sebuah universiti awam
title_full_unstemmed Kohesi dalam penulisan karangan bahasa melayu pelajar di sebuah universiti awam
title_sort kohesi dalam penulisan karangan bahasa melayu pelajar di sebuah universiti awam
granting_institution Universiti Putra Malaysia
publishDate 2016
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/68780/1/FBMK%202016%208%20-%20IR.pdf
_version_ 1747812632202575872