Nilai pendidikan dalam Kisah 25 Rasul untuk mendidik kanak-kanak berdasarkan pendekatan Islam

Kajian ini merupakan satu kajian kesusasteraan kanak-kanak yang membicarakan tentang Nilai Pendidikan Dalam Kisah 25 Rasul Untuk Mendidik Kanak-Kanak Berdasarkan Pendekatan Islam. Dalam kajian ini, terdapat dua objektif utama iaitu pertama, mengenal pasti nilai-nilai pendidikan yang terdapat dala...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mohd Saali, Mior Muhammad Saiful Nizan
Format: Thesis
Language:English
Published: 2014
Subjects:
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/70065/1/FBMK%202014%2053%20-%20IR.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-upm-ir.70065
record_format uketd_dc
spelling my-upm-ir.700652019-10-31T07:26:58Z Nilai pendidikan dalam Kisah 25 Rasul untuk mendidik kanak-kanak berdasarkan pendekatan Islam 2014-12 Mohd Saali, Mior Muhammad Saiful Nizan Kajian ini merupakan satu kajian kesusasteraan kanak-kanak yang membicarakan tentang Nilai Pendidikan Dalam Kisah 25 Rasul Untuk Mendidik Kanak-Kanak Berdasarkan Pendekatan Islam. Dalam kajian ini, terdapat dua objektif utama iaitu pertama, mengenal pasti nilai-nilai pendidikan yang terdapat dalam Kisah 25 Rasul Untuk kanak-kanak. Kedua, mengkategorikan nilai-nilai pendidikan yang terdapat dalam Kisah 25 Rasul untuk kanak-kanak berdasarkan pendekatan Islam. Bagi untuk mencapai objektif kajian, Pendekatan pendidikan kanak-kanak dalam Islam yang dikemukan oleh Dr Abdullah Nasih Ulwan (1996) digunakan. Melalui pendekatan ini, nilai-nilai pendidikan yang terdapat dalam Kisah 25 Rasul Untuk Adik-Adik dianalisis daripada tujuh aspek iaitu i. Pendidikan iman, ii. Pendidikan akhlak, iii. Pendidikan fizikal, iv. Pendidikan intelektual, v. Pendidikan psikologi, vi. Pendidikan sosial dan vii. Pendidikan seksual. Dapatan kajian mendapati Kisah 25 Rasul Untuk Adik-Adik menepati pendekatan yang digunakan kerana mengandungi tujuh nilai-nilai pendidikan yang digariskan dalam pendidikan kanak-kanak dalam Islam. Kesimpulannya, kisah ini sesuai digunakan sebagai satu wadah penyampaian yang berkesan kepada kanak-kanak terutamanya dalam mendidik mereka ke arah memahami nilai-nilai murni yang boleh dijadikan pedoman dalam kehidupan berlandaskan acuan Islam. Islamic stories Prophets in the Qurʼan 2014-12 Thesis http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/70065/ http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/70065/1/FBMK%202014%2053%20-%20IR.pdf text en public masters Universiti Putra Malaysia Islamic stories Prophets in the Qurʼan
institution Universiti Putra Malaysia
collection PSAS Institutional Repository
language English
topic Islamic stories
Prophets in the Qurʼan

spellingShingle Islamic stories
Prophets in the Qurʼan

Mohd Saali, Mior Muhammad Saiful Nizan
Nilai pendidikan dalam Kisah 25 Rasul untuk mendidik kanak-kanak berdasarkan pendekatan Islam
description Kajian ini merupakan satu kajian kesusasteraan kanak-kanak yang membicarakan tentang Nilai Pendidikan Dalam Kisah 25 Rasul Untuk Mendidik Kanak-Kanak Berdasarkan Pendekatan Islam. Dalam kajian ini, terdapat dua objektif utama iaitu pertama, mengenal pasti nilai-nilai pendidikan yang terdapat dalam Kisah 25 Rasul Untuk kanak-kanak. Kedua, mengkategorikan nilai-nilai pendidikan yang terdapat dalam Kisah 25 Rasul untuk kanak-kanak berdasarkan pendekatan Islam. Bagi untuk mencapai objektif kajian, Pendekatan pendidikan kanak-kanak dalam Islam yang dikemukan oleh Dr Abdullah Nasih Ulwan (1996) digunakan. Melalui pendekatan ini, nilai-nilai pendidikan yang terdapat dalam Kisah 25 Rasul Untuk Adik-Adik dianalisis daripada tujuh aspek iaitu i. Pendidikan iman, ii. Pendidikan akhlak, iii. Pendidikan fizikal, iv. Pendidikan intelektual, v. Pendidikan psikologi, vi. Pendidikan sosial dan vii. Pendidikan seksual. Dapatan kajian mendapati Kisah 25 Rasul Untuk Adik-Adik menepati pendekatan yang digunakan kerana mengandungi tujuh nilai-nilai pendidikan yang digariskan dalam pendidikan kanak-kanak dalam Islam. Kesimpulannya, kisah ini sesuai digunakan sebagai satu wadah penyampaian yang berkesan kepada kanak-kanak terutamanya dalam mendidik mereka ke arah memahami nilai-nilai murni yang boleh dijadikan pedoman dalam kehidupan berlandaskan acuan Islam.
format Thesis
qualification_level Master's degree
author Mohd Saali, Mior Muhammad Saiful Nizan
author_facet Mohd Saali, Mior Muhammad Saiful Nizan
author_sort Mohd Saali, Mior Muhammad Saiful Nizan
title Nilai pendidikan dalam Kisah 25 Rasul untuk mendidik kanak-kanak berdasarkan pendekatan Islam
title_short Nilai pendidikan dalam Kisah 25 Rasul untuk mendidik kanak-kanak berdasarkan pendekatan Islam
title_full Nilai pendidikan dalam Kisah 25 Rasul untuk mendidik kanak-kanak berdasarkan pendekatan Islam
title_fullStr Nilai pendidikan dalam Kisah 25 Rasul untuk mendidik kanak-kanak berdasarkan pendekatan Islam
title_full_unstemmed Nilai pendidikan dalam Kisah 25 Rasul untuk mendidik kanak-kanak berdasarkan pendekatan Islam
title_sort nilai pendidikan dalam kisah 25 rasul untuk mendidik kanak-kanak berdasarkan pendekatan islam
granting_institution Universiti Putra Malaysia
publishDate 2014
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/70065/1/FBMK%202014%2053%20-%20IR.pdf
_version_ 1747812751621750784