Toleransi sosio-agama dalam kalangan belia di Kuching, Sarawak, Malaysia
Tujuan kajian ini adalah untuk menjelaskan tahap toleransi sosio-agama dalam kalangan belia di Kuching, Sarawak. Kepelbagaian agama anutan telah menjadikan aspek toleransi amat penting dalam kehidupan harian. Toleransi boleh dilihat sebagai sikap untuk hidup bersama dalam sebuah masyarakat yang t...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | Malay |
Published: |
2017
|
Subjects: | |
Online Access: | http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/70332/1/FEM%202017%203%20IR.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Tujuan kajian ini adalah untuk menjelaskan tahap toleransi sosio-agama dalam
kalangan belia di Kuching, Sarawak. Kepelbagaian agama anutan telah menjadikan
aspek toleransi amat penting dalam kehidupan harian. Toleransi boleh dilihat sebagai
sikap untuk hidup bersama dalam sebuah masyarakat yang terdiri daripada penganut
pelbagai agama, serta memiliki kebebasan untuk mengamalkan ritual agama masingmasing,
tanpa adanya paksaan dan tekanan. Hubungan etnik di Malaysia merupakan
satu perkara penting untuk dibahaskan. Hal ini kerana hubungan etnik tidak terlepas
daripada elemen agama yang sememangnya dua-dua perkara tersebut mempunyai
perkaitan yang sangat rapat. Ia semakin kompleks apabila sesebuah negara tersebut
mempunyai kepelbagaian etnik, budaya, agama dan latar belakang yang berbeza seperti
Malaysia. Perbezaan budaya dan agama antara kumpulan sering hubungan etnik di
Malaysia kerana banyak isu lapuk tidak diselesaikan secara perundangan. Isu hubungan
etnik kebiasaannya hanya tertumpu kepada masyarakat Semenanjung Malaysia sahaja.
Bagaimana senario hubungan etnik dan agama di bumi Borneo khususnya dalam
kalangan belia Negeri Sarawak yang begitu rencam komposisi etniknya? Apakah
toleransi sosio-agama di sana lebih tinggi berbanding di Semenanjung Malaysia?
Justeru, objektif am kajian ini bertujuan mengenal pasti tahap toleransi sosio-agama di
Kuching. Kajian ini menggunapakai kaedah kuantitatif. Respondent kajian merupakan
belia yang menetap di Kuching, Sarawak. Tahap toleransi agama diukur dengan
menggunakan analisis deskriptif and ANOVA. Secara keseluruhannya tahap toleransi
sosio-agama dalam kalangan responden ini berada pada tahap yang tinggi dan positif.
Tahap toleransi diukur berpandukan enam domain utama, iaitu; sikap, persepsi,
kesediaan, pendapat umum, tingkah laku dan pengalaman. Namun, terdapat perbezaan
yang signifikan mengenai toleransi agama dalam kalangan pelbagai etnik yang dikaji.
Kesimpulannya, toleransi agama dalam kalangan pelbagai etnik di Kuching, Sarawak
berada pada tahap yang cukup baik. Model ini boleh dicontohi dan diaplikasi di
Semenanjung Malaysia untuk mencapai perpaduan nasional secara menyeluruh. |
---|