Hubungan persepsi tingkah laku kejurulatihan dengan kepuasan atlet sukan balapan dan padang di Sarawak, Malaysia

Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti persepsi atlet terhadap tingkah laku kejurulatihan, di samping mengkaji hubungan persepsi tersebut dengan kepuasan pelajar atlet dalam sukan balapan dan padang di Negeri Sarawak. Populasi kajian ditujukan kepada seramai 668 orang pelajar atlet Majlis Sukan N...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Ling, Jasmine Chiu Hung
Format: Thesis
Language:English
Published: 2017
Subjects:
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/70729/1/FPP%202017%2018%20IR.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti persepsi atlet terhadap tingkah laku kejurulatihan, di samping mengkaji hubungan persepsi tersebut dengan kepuasan pelajar atlet dalam sukan balapan dan padang di Negeri Sarawak. Populasi kajian ditujukan kepada seramai 668 orang pelajar atlet Majlis Sukan Negeri Sarawak yang berumur 13 hingga 18 tahun. Kajian tinjauan ini telah disiapkan dengan merekrut sejumlah 252 orang pelajar atlet (lelaki n = 126 orang; perempuan n = 126 orang) melalui penggunaan persampelan rawak berstrata mengikut saiz kumpulan sama. Borang soal selidik Skala Kepimpinan untuk Sukan (LSS) dan Soal Selidik Kepuasan Atlet (ASQ) telah diadaptasikan untuk penggunaan dalam kajian ini. Analisa statistik dilaksanakan ke atas data daripada kesemua 252 orang pelajar atlet dengan aplikasi Statistical Package for the Social Science (SPSS) versi 21.0 di mana nilai p ≤ 0.05 dianggapkan sebagai statistik yang signifikan. Analisa statistik inferensi Korelasi Pearson dan Ujian-t Tak Bersandar digunakan untuk menguji 6 soalan kajian. Keputusan Korelasi Pearson menggambarkan bahawa terdapat hubungan positif yang sederhana di antara tingkah laku kejurulatihan yang sedia ada daripada persepsi pelajar atlet dengan kepuasan mereka (r= 0.300, p < 0.05). Penemuan kajian turut menunjukkan bahawa tidak terdapat perbezaan yang berstatistik signifikan antara pelajar atlet lelaki dan perempuan dalam dimensi-dimensi kejurulatihan kecuali dalam dimensi sokongan sosial (lelaki: M = 3.64, SD = 0.71; perempuan: M = 3.43, SD = 0.71; t(250) = 2.229, p = 0.027). Tingkah laku kejurulatihan daripada persepsi pelajar atlet adalah konsisten dan turut menyokong konsep tingkah laku jurulatih di mana berhubung kait dengan kepuasan seseorang atlet, terutamanya di negeri Sarawak.