Pemahaman bacaan bahan Bahasa Melayu dalam kalangan remaja
Kajian ini bertujuan untuk meneliti strategi pemahaman membaca bahan bahasa Melayu dalam kalangan kumpulan remaja. Dalam kajian ini, pengkaji mengkaji 60 orang remaja di Sekolah Menengah Kebangsaan (Model Khas) Batu Kikir, Negeri Sembilan, Malaysia. Mereka ialah pelajar tingkatan 1, 2 dan 3. K...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | Malay |
Published: |
2018
|
Subjects: | |
Online Access: | http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/75548/1/FBMK%202018%2047%20IR.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-upm-ir.75548 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
my-upm-ir.755482019-11-22T01:03:06Z Pemahaman bacaan bahan Bahasa Melayu dalam kalangan remaja 2018-05 A. Rahman, Azlinda Kajian ini bertujuan untuk meneliti strategi pemahaman membaca bahan bahasa Melayu dalam kalangan kumpulan remaja. Dalam kajian ini, pengkaji mengkaji 60 orang remaja di Sekolah Menengah Kebangsaan (Model Khas) Batu Kikir, Negeri Sembilan, Malaysia. Mereka ialah pelajar tingkatan 1, 2 dan 3. Kaedah eksperimen ujian pra dan pasca ditadbir ke atas ketiga-tiga kumpulan remaja. Kriteria keberhasilan kemampuan memahami teks semua kumpulan remaja (13, 14 dan 15 tahun) meningkat selepas mengikuti pembelajaran yang menerapkan strategi meta kognitif PQ4R. Analisis aras kognitif menunjukkan bahawa soalan yang banyak dijawab dengan betul ialah soalan tahap literal, dengan sumber jawapan yang jelas diperoleh daripada teks. Soalan ini hanya memerlukan pembaca mengecam-mengingat maklumat dalam teks.Sebanyak 2 kategori soalan sukar dijawab oleh semua kumpulan remaja. Kategori pertama ialah soalan tahap inferens yang melibatkan keperluan untuk berfikir dan mencari maklumat di luar kandungan teks. Kategori kedua ialah soalan interpretasi dengan yang melibatkan pandangan serta alasan yang wajar berhubung isu yang dibangkitkan.Kajian ini menerangkan juga pemilihan langkah-langkah strategi PQ4R dalam pemahaman membaca dalam kalangan subjek kajian. Selepas aplikasi strategi PQ4R, secara purata, pengkaji mendapati bahawa peratus penggunaan langkah-langkah strategi meta kognitif adalah dalam lingkungan 71% - 85%. Tahap keaktifan pemahaman membaca semua kumpulan remaja ditentukan berdasarkan pemerhatian guru Bahasa Malaysia di sekolah, tempat kajian dijalankan. Secara umum, tahap keaktifan pemahaman membaca kumpulan remaja menurutklasifikasi standard pelaksanaan strategi meta kognitif PQ4Radalah tinggi berbanding dengan kaedah konvensional. Inventori kesedaran meta kognitif direka sebagai alat untuk membantu pengkaji mengesan penggunaan meta kognitif dalam kalangan remaja semasa membaca. Secara keseluruhan, tafsiran skor daripada ketiga-tiga kumpulan menunjukkan bahawa mereka memilih strategi Penyelesaian Masalah. Pemilihan ini sesuai dengan matlamat sebenar strategi pemahaman membaca yang pada akhirnya bergerak ke tahap penyelesaian masalah secara sedar. Reading comprehension Malay language Reading 2018-05 Thesis http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/75548/ http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/75548/1/FBMK%202018%2047%20IR.pdf text ms public doctoral Universiti Putra Malaysia Reading comprehension Malay language Reading |
institution |
Universiti Putra Malaysia |
collection |
PSAS Institutional Repository |
language |
Malay |
topic |
Reading comprehension Malay language Reading |
spellingShingle |
Reading comprehension Malay language Reading A. Rahman, Azlinda Pemahaman bacaan bahan Bahasa Melayu dalam kalangan remaja |
description |
Kajian ini bertujuan untuk meneliti strategi pemahaman membaca bahan bahasa
Melayu dalam kalangan kumpulan remaja. Dalam kajian ini, pengkaji mengkaji
60 orang remaja di Sekolah Menengah Kebangsaan (Model Khas) Batu Kikir,
Negeri Sembilan, Malaysia. Mereka ialah pelajar tingkatan 1, 2 dan 3. Kaedah
eksperimen ujian pra dan pasca ditadbir ke atas ketiga-tiga kumpulan remaja.
Kriteria keberhasilan kemampuan memahami teks semua kumpulan remaja (13,
14 dan 15 tahun) meningkat selepas mengikuti pembelajaran yang menerapkan
strategi meta kognitif PQ4R. Analisis aras kognitif menunjukkan bahawa soalan
yang banyak dijawab dengan betul ialah soalan tahap literal, dengan sumber
jawapan yang jelas diperoleh daripada teks. Soalan ini hanya memerlukan
pembaca mengecam-mengingat maklumat dalam teks.Sebanyak 2 kategori
soalan sukar dijawab oleh semua kumpulan remaja. Kategori pertama ialah
soalan tahap inferens yang melibatkan keperluan untuk berfikir dan mencari
maklumat di luar kandungan teks. Kategori kedua ialah soalan interpretasi
dengan yang melibatkan pandangan serta alasan yang wajar berhubung isu
yang dibangkitkan.Kajian ini menerangkan juga pemilihan langkah-langkah strategi PQ4R dalam
pemahaman membaca dalam kalangan subjek kajian. Selepas aplikasi strategi
PQ4R, secara purata, pengkaji mendapati bahawa peratus penggunaan
langkah-langkah strategi meta kognitif adalah dalam lingkungan 71% - 85%.
Tahap keaktifan pemahaman membaca semua kumpulan remaja ditentukan
berdasarkan pemerhatian guru Bahasa Malaysia di sekolah, tempat kajian
dijalankan. Secara umum, tahap keaktifan pemahaman membaca kumpulan
remaja menurutklasifikasi standard pelaksanaan strategi meta kognitif
PQ4Radalah tinggi berbanding dengan kaedah konvensional.
Inventori kesedaran meta kognitif direka sebagai alat untuk membantu pengkaji
mengesan penggunaan meta kognitif dalam kalangan remaja semasa
membaca. Secara keseluruhan, tafsiran skor daripada ketiga-tiga kumpulan
menunjukkan bahawa mereka memilih strategi Penyelesaian Masalah.
Pemilihan ini sesuai dengan matlamat sebenar strategi pemahaman membaca
yang pada akhirnya bergerak ke tahap penyelesaian masalah secara sedar. |
format |
Thesis |
qualification_level |
Doctorate |
author |
A. Rahman, Azlinda |
author_facet |
A. Rahman, Azlinda |
author_sort |
A. Rahman, Azlinda |
title |
Pemahaman bacaan bahan Bahasa Melayu dalam kalangan remaja |
title_short |
Pemahaman bacaan bahan Bahasa Melayu dalam kalangan remaja |
title_full |
Pemahaman bacaan bahan Bahasa Melayu dalam kalangan remaja |
title_fullStr |
Pemahaman bacaan bahan Bahasa Melayu dalam kalangan remaja |
title_full_unstemmed |
Pemahaman bacaan bahan Bahasa Melayu dalam kalangan remaja |
title_sort |
pemahaman bacaan bahan bahasa melayu dalam kalangan remaja |
granting_institution |
Universiti Putra Malaysia |
publishDate |
2018 |
url |
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/75548/1/FBMK%202018%2047%20IR.pdf |
_version_ |
1747813063694745600 |