Pengaruh persekitaran pembelajaran terhadap kemahiran kerja berpasukan dalam kalangan pelajar tahun akhir Diploma Vokasional Malaysia di Selangor

Kemahiran kerja berpasukan merupakan antara kemahiran insaniah yang menjadi keutamaan majikan dalam mendapatkan pekerja. Terdapat majikan di industri yang mengaitkan kekurangan kemahiran kerja berpasukan antara faktor utama yang menjejaskan kebolehpasaran graduan di Malaysia. Kajian ini bertujuan un...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mohamad, Martini
Format: Thesis
Language:English
Published: 2018
Subjects:
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/76239/1/FPP%202018%2017%20-%20IR.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-upm-ir.76239
record_format uketd_dc
spelling my-upm-ir.762392020-01-20T06:06:18Z Pengaruh persekitaran pembelajaran terhadap kemahiran kerja berpasukan dalam kalangan pelajar tahun akhir Diploma Vokasional Malaysia di Selangor 2018-04 Mohamad, Martini Kemahiran kerja berpasukan merupakan antara kemahiran insaniah yang menjadi keutamaan majikan dalam mendapatkan pekerja. Terdapat majikan di industri yang mengaitkan kekurangan kemahiran kerja berpasukan antara faktor utama yang menjejaskan kebolehpasaran graduan di Malaysia. Kajian ini bertujuan untuk melihat pengaruh persekitaran pembelajaran berdasarkan persepsi hubungan antara pelajar, hubungan pelajar dengan guru dan hubungan pelajar dengan kaedah pembelajaran dengan kemahiran kerja berpasukan dalam kalangan pelajar tahun akhir program Diploma Vokasional Malaysia, Kolej Vokasional di Selangor. Rekabentuk kajian ini adalah kolerasi dan seramai 241 orang pelajar tahun akhir telah terlibat sebagai responden kajian. Borang soal selidik yang digunakan dalam kajian ini mengandungi lima bahagian iaitu maklumat demografi, persepsi pelajar terhadap persekitaran pembelajaran berdasarkan hubungan antara pelajar, persepsi pelajar terhadap persekitaran pembelajaran berdasarkan hubungan antara pelajar dengan guru, persepsi pelajar terhadap persekitaran pembelajaran berdasarkan hubungan antara pelajar dengan kaedah pembelajaran dan kemahiran kerja berpasukan. Dapatan kajian menunjukkan tahap kemahiran kerja berpasukan pelajar tahun akhir program DVM, KV adalah tinggi. Wujudnya hubungan positif yang kuat antara semua faktor persekitaran pembelajaran yang dikaji dengan tahap kemahiran kerja berpasukan pelajar. Semua persekitaran pembelajaran dalam kajian ini juga merupakan peramal signifikan kepada tahap kemahiran kerja berpasukan di mana hubungan antara pelajar dengan kaedah pembelajaran dikenal pasti sebagai peramal terbaik. Dapatan kajian memberikan implikasi bahawa persekitaran pembelajaran yang positif berdasarkan persepsi hubungan antara pelajar, hubungan pelajar dengan guru dan hubungan pelajar dengan kaedah pembelajaran berupaya meningkatkan tahap kemahiran kerja berpasukan dalam kalangan pelajar. Tahap kemahiran kerja berpasukan yang tinggi diperlukan dalam memastikan matlamat penubuhan Kolej Vokasional yang mensasarkan 70% graduan menceburi bidang pekerjaan dapat dicapai. Soft skills Team learning approach in education Group work in education 2018-04 Thesis http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/76239/ http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/76239/1/FPP%202018%2017%20-%20IR.pdf text en public masters Universiti Putra Malaysia Soft skills Team learning approach in education Group work in education
institution Universiti Putra Malaysia
collection PSAS Institutional Repository
language English
topic Soft skills
Team learning approach in education
Group work in education
spellingShingle Soft skills
Team learning approach in education
Group work in education
Mohamad, Martini
Pengaruh persekitaran pembelajaran terhadap kemahiran kerja berpasukan dalam kalangan pelajar tahun akhir Diploma Vokasional Malaysia di Selangor
description Kemahiran kerja berpasukan merupakan antara kemahiran insaniah yang menjadi keutamaan majikan dalam mendapatkan pekerja. Terdapat majikan di industri yang mengaitkan kekurangan kemahiran kerja berpasukan antara faktor utama yang menjejaskan kebolehpasaran graduan di Malaysia. Kajian ini bertujuan untuk melihat pengaruh persekitaran pembelajaran berdasarkan persepsi hubungan antara pelajar, hubungan pelajar dengan guru dan hubungan pelajar dengan kaedah pembelajaran dengan kemahiran kerja berpasukan dalam kalangan pelajar tahun akhir program Diploma Vokasional Malaysia, Kolej Vokasional di Selangor. Rekabentuk kajian ini adalah kolerasi dan seramai 241 orang pelajar tahun akhir telah terlibat sebagai responden kajian. Borang soal selidik yang digunakan dalam kajian ini mengandungi lima bahagian iaitu maklumat demografi, persepsi pelajar terhadap persekitaran pembelajaran berdasarkan hubungan antara pelajar, persepsi pelajar terhadap persekitaran pembelajaran berdasarkan hubungan antara pelajar dengan guru, persepsi pelajar terhadap persekitaran pembelajaran berdasarkan hubungan antara pelajar dengan kaedah pembelajaran dan kemahiran kerja berpasukan. Dapatan kajian menunjukkan tahap kemahiran kerja berpasukan pelajar tahun akhir program DVM, KV adalah tinggi. Wujudnya hubungan positif yang kuat antara semua faktor persekitaran pembelajaran yang dikaji dengan tahap kemahiran kerja berpasukan pelajar. Semua persekitaran pembelajaran dalam kajian ini juga merupakan peramal signifikan kepada tahap kemahiran kerja berpasukan di mana hubungan antara pelajar dengan kaedah pembelajaran dikenal pasti sebagai peramal terbaik. Dapatan kajian memberikan implikasi bahawa persekitaran pembelajaran yang positif berdasarkan persepsi hubungan antara pelajar, hubungan pelajar dengan guru dan hubungan pelajar dengan kaedah pembelajaran berupaya meningkatkan tahap kemahiran kerja berpasukan dalam kalangan pelajar. Tahap kemahiran kerja berpasukan yang tinggi diperlukan dalam memastikan matlamat penubuhan Kolej Vokasional yang mensasarkan 70% graduan menceburi bidang pekerjaan dapat dicapai.
format Thesis
qualification_level Master's degree
author Mohamad, Martini
author_facet Mohamad, Martini
author_sort Mohamad, Martini
title Pengaruh persekitaran pembelajaran terhadap kemahiran kerja berpasukan dalam kalangan pelajar tahun akhir Diploma Vokasional Malaysia di Selangor
title_short Pengaruh persekitaran pembelajaran terhadap kemahiran kerja berpasukan dalam kalangan pelajar tahun akhir Diploma Vokasional Malaysia di Selangor
title_full Pengaruh persekitaran pembelajaran terhadap kemahiran kerja berpasukan dalam kalangan pelajar tahun akhir Diploma Vokasional Malaysia di Selangor
title_fullStr Pengaruh persekitaran pembelajaran terhadap kemahiran kerja berpasukan dalam kalangan pelajar tahun akhir Diploma Vokasional Malaysia di Selangor
title_full_unstemmed Pengaruh persekitaran pembelajaran terhadap kemahiran kerja berpasukan dalam kalangan pelajar tahun akhir Diploma Vokasional Malaysia di Selangor
title_sort pengaruh persekitaran pembelajaran terhadap kemahiran kerja berpasukan dalam kalangan pelajar tahun akhir diploma vokasional malaysia di selangor
granting_institution Universiti Putra Malaysia
publishDate 2018
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/76239/1/FPP%202018%2017%20-%20IR.pdf
_version_ 1747813141555707904