Pembangunan dan pengesahan instrumen literasi kesihatan remaja

Sejajar dengan matlamat Pelan Tindakan Kesihatan Remaja Kebangsaan Malaysia 2015-2020 untuk meningkatkan pembangunan masa depan remaja yang sihat daripada segi fizikal, mental dan sosial, peranan pendidikan pengembangan kesihatan amat penting. Pendidikan pengembangan kesihatan memainkan peranan deng...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Arif Shah, Jasmin
Format: Thesis
Language:English
Published: 2017
Subjects:
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/76269/1/FPP%202018%2032%20-%20IR.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-upm-ir.76269
record_format uketd_dc
spelling my-upm-ir.762692019-11-28T10:56:23Z Pembangunan dan pengesahan instrumen literasi kesihatan remaja 2017-12 Arif Shah, Jasmin Sejajar dengan matlamat Pelan Tindakan Kesihatan Remaja Kebangsaan Malaysia 2015-2020 untuk meningkatkan pembangunan masa depan remaja yang sihat daripada segi fizikal, mental dan sosial, peranan pendidikan pengembangan kesihatan amat penting. Pendidikan pengembangan kesihatan memainkan peranan dengan mendidik masyarakat melalui penglibatan mereka di dalam perancangan, pelaksanaan dan penilaian program untuk melakukan perubahan kepada aspek perlakuan individu terutamanya mengenai isu kesihatan. Oleh yang demikian, kajian ini bertujuan untuk membangunkan dan mengesahkan instrumen literasi kesihatan remaja di Malaysia. Reka bentuk kajian tinjauan berurutan digunakan yang melalui dua peringkat. Peringkat pertama (kualitatif), peringkat membina konsep literasi kesihatan remaja bertujuan membangunkan konstruk dan item literasi kesihatan remaja melalui temu bual bersama panel pakar. Peringkat kedua (kuantitatif) menentukan proses kesahan dan kebolehpercayaan instrumen literasi kesihatan remaja yang telah dibangunkan. Peringkat pertama kajian, penyelidik telah menemu bual 12 informan melalui persampelan bertujuan yang terdiri daripada panel pakar kesihatan umum, pakar kesihatan remaja, pakar pembangunan kurikulum sekolah dan pakar psikologi remaja bagi menentukan konstruk berdasarkan teori literasi kesihatan yang telah ditetapkan. Peringkat kedua pula, seramai 790 orang responden dipilih berdasarkan teknik persampelan rawak sistematik. Seterusnya, kaedah triangulasi data digunakan bagi menghasilkan item berdasarkan konstruk daripada dapatan kajian kualitatif. Kajian ini memberikan nilai tambah kepada teori literasi kesihatan dengan penambahan konstruk baharu iaitu literasi kesihatan remaja perlu merangkumi aspek tingkah laku kesihatan, kesedaran risiko, kesejahteraan kesihatan, pencegahan penyakit dan promosi kesihatan yang tidak terdapat dalam teori literasi kesihatan sebelum ini. Sehingga kajian ini dijalankan, bidang pendidikan pengembangan yang memfokuskan literasi kesihatan dalam kalangan remaja masih belum didokumentasikan dan dikaji. Penyerlahan potensi dapatan kajian ini dapat memperkenalkan bidang pendidikan pengembangan kesihatan kepada umum. Hal ini dapat ditunjukkan dengan hala tuju pendidikan pengembangan kesihatan untuk program pembangunan remaja, iaitu membangunkan persekitaran komuniti yang sihat dan selamat, mengadakan perkhidmatan pencegahan klinikal untuk komuniti, memberikan hak keupayaan kepada individu menguruskan kesihatan, dan menghapuskan jurang kesihatan. Health education - Social aspects Literacy - Health aspects 2017-12 Thesis http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/76269/ http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/76269/1/FPP%202018%2032%20-%20IR.pdf text en public doctoral Universiti Putra Malaysia Health education - Social aspects Literacy - Health aspects
institution Universiti Putra Malaysia
collection PSAS Institutional Repository
language English
topic Health education - Social aspects
Literacy - Health aspects

spellingShingle Health education - Social aspects
Literacy - Health aspects

Arif Shah, Jasmin
Pembangunan dan pengesahan instrumen literasi kesihatan remaja
description Sejajar dengan matlamat Pelan Tindakan Kesihatan Remaja Kebangsaan Malaysia 2015-2020 untuk meningkatkan pembangunan masa depan remaja yang sihat daripada segi fizikal, mental dan sosial, peranan pendidikan pengembangan kesihatan amat penting. Pendidikan pengembangan kesihatan memainkan peranan dengan mendidik masyarakat melalui penglibatan mereka di dalam perancangan, pelaksanaan dan penilaian program untuk melakukan perubahan kepada aspek perlakuan individu terutamanya mengenai isu kesihatan. Oleh yang demikian, kajian ini bertujuan untuk membangunkan dan mengesahkan instrumen literasi kesihatan remaja di Malaysia. Reka bentuk kajian tinjauan berurutan digunakan yang melalui dua peringkat. Peringkat pertama (kualitatif), peringkat membina konsep literasi kesihatan remaja bertujuan membangunkan konstruk dan item literasi kesihatan remaja melalui temu bual bersama panel pakar. Peringkat kedua (kuantitatif) menentukan proses kesahan dan kebolehpercayaan instrumen literasi kesihatan remaja yang telah dibangunkan. Peringkat pertama kajian, penyelidik telah menemu bual 12 informan melalui persampelan bertujuan yang terdiri daripada panel pakar kesihatan umum, pakar kesihatan remaja, pakar pembangunan kurikulum sekolah dan pakar psikologi remaja bagi menentukan konstruk berdasarkan teori literasi kesihatan yang telah ditetapkan. Peringkat kedua pula, seramai 790 orang responden dipilih berdasarkan teknik persampelan rawak sistematik. Seterusnya, kaedah triangulasi data digunakan bagi menghasilkan item berdasarkan konstruk daripada dapatan kajian kualitatif. Kajian ini memberikan nilai tambah kepada teori literasi kesihatan dengan penambahan konstruk baharu iaitu literasi kesihatan remaja perlu merangkumi aspek tingkah laku kesihatan, kesedaran risiko, kesejahteraan kesihatan, pencegahan penyakit dan promosi kesihatan yang tidak terdapat dalam teori literasi kesihatan sebelum ini. Sehingga kajian ini dijalankan, bidang pendidikan pengembangan yang memfokuskan literasi kesihatan dalam kalangan remaja masih belum didokumentasikan dan dikaji. Penyerlahan potensi dapatan kajian ini dapat memperkenalkan bidang pendidikan pengembangan kesihatan kepada umum. Hal ini dapat ditunjukkan dengan hala tuju pendidikan pengembangan kesihatan untuk program pembangunan remaja, iaitu membangunkan persekitaran komuniti yang sihat dan selamat, mengadakan perkhidmatan pencegahan klinikal untuk komuniti, memberikan hak keupayaan kepada individu menguruskan kesihatan, dan menghapuskan jurang kesihatan.
format Thesis
qualification_level Doctorate
author Arif Shah, Jasmin
author_facet Arif Shah, Jasmin
author_sort Arif Shah, Jasmin
title Pembangunan dan pengesahan instrumen literasi kesihatan remaja
title_short Pembangunan dan pengesahan instrumen literasi kesihatan remaja
title_full Pembangunan dan pengesahan instrumen literasi kesihatan remaja
title_fullStr Pembangunan dan pengesahan instrumen literasi kesihatan remaja
title_full_unstemmed Pembangunan dan pengesahan instrumen literasi kesihatan remaja
title_sort pembangunan dan pengesahan instrumen literasi kesihatan remaja
granting_institution Universiti Putra Malaysia
publishDate 2017
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/76269/1/FPP%202018%2032%20-%20IR.pdf
_version_ 1747813145212092416