Keberkesanan Kaedah Pengiraan Menggunakan Teori Jari dalam Membantu Pencapaian Aritmatik Kanak-kanak berumur antara 6 - 12 Tahun
Di Malaysia, kaedah pengiraan secara Teori Jari berasaskan konsep pengiraan sempoa masih merupakan satu pendekatan bam dalam pengajaran aritmatik. Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti perbezaan pencapaian aritmatik antara dua kumpulan rawatan dan kawalan bagi kanak-kanak berumur antara 6 hin...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English Malay |
Published: |
1997
|
Subjects: | |
Online Access: | http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8208/1/FEM_1997_6_A.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-upm-ir.8208 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
my-upm-ir.82082010-10-22T07:18:43Z Keberkesanan Kaedah Pengiraan Menggunakan Teori Jari dalam Membantu Pencapaian Aritmatik Kanak-kanak berumur antara 6 - 12 Tahun 1997 Heah, Swee Ching Di Malaysia, kaedah pengiraan secara Teori Jari berasaskan konsep pengiraan sempoa masih merupakan satu pendekatan bam dalam pengajaran aritmatik. Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti perbezaan pencapaian aritmatik antara dua kumpulan rawatan dan kawalan bagi kanak-kanak berumur antara 6 hingga 12 tahun. Kajian ini merupakan satu kajian eksperimen "Quasi". Bilangan responden bagi kumpulan rawatan dan kawalan adalah masing-masing 20 orang. Kesemua pasangan responden daripada dua kumpulan rawatan dan kawalan ini sarna dari segi umur, tahap dan pencapaian mata pelajaran matematik terkini. Tiga perkara diuji dalam kajian ini, iaitu ketepatan pengiraan, kepantasan pengiraan dan kecekapan pendengaran serta tangkapan terbadap angka Semua data telah dianalisis dengan Ujian-t dan khi-kuasa dua X2- Hasil kajian menunjukkan terdapat perbezaan signifikan dalam skor ujian ketepatan pengiraan, kepantasan pengiraan dan kecekapan pendengaran serta tangkapan terhadap angka bagi murid-murid antara kumpulan kaedah pengiraan secara Teori Jari (kumpulan rawatan) dan kumpulan kaedah pengiraan secara biasa iaitu pense} dan kertas (kumpulan kawalan). Selepas kumpulan rawatan mengikuti kursus pengiraan secara Teori Jari selama tiga bulan, purata skor yang diperolehi bagi ketiga-tiga ujian iaitu ketepatan pengiraa.n, kepantasan pengiraan, dan kecekapan pendengaran serta tangkapan adalah lebih tinggi berbanding dengan sampel kurnpulan kawalan. Cadangan kajian pada masa depan ialah mengenalpasti keberkesanan pendekatan kesinambungan dati Teori Jari ke pengiraan mental dalam meningkatkan taraf pencapaian aritmatik murid-murid sekolah rendah. Finger calculation 1997 Thesis http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8208/ http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8208/1/FEM_1997_6_A.pdf application/pdf en public masters Universiti Putra Malaysia Finger calculation Faculty of Human Ecology Malay |
institution |
Universiti Putra Malaysia |
collection |
PSAS Institutional Repository |
language |
English Malay |
topic |
Finger calculation |
spellingShingle |
Finger calculation Heah, Swee Ching Keberkesanan Kaedah Pengiraan Menggunakan Teori Jari dalam Membantu Pencapaian Aritmatik Kanak-kanak berumur antara 6 - 12 Tahun |
description |
Di Malaysia, kaedah pengiraan secara Teori Jari berasaskan konsep
pengiraan sempoa masih merupakan satu pendekatan bam dalam pengajaran
aritmatik. Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti perbezaan pencapaian aritmatik
antara dua kumpulan rawatan dan kawalan bagi kanak-kanak berumur antara 6
hingga 12 tahun.
Kajian ini merupakan satu kajian eksperimen "Quasi". Bilangan
responden bagi kumpulan rawatan dan kawalan adalah masing-masing 20 orang.
Kesemua pasangan responden daripada dua kumpulan rawatan dan kawalan ini sarna
dari segi umur, tahap dan pencapaian mata pelajaran matematik terkini.
Tiga perkara diuji dalam kajian ini, iaitu ketepatan pengiraan,
kepantasan pengiraan dan kecekapan pendengaran serta tangkapan terbadap angka
Semua data telah dianalisis dengan Ujian-t dan khi-kuasa dua X2- Hasil kajian
menunjukkan terdapat perbezaan signifikan dalam skor ujian ketepatan pengiraan,
kepantasan pengiraan dan kecekapan pendengaran serta tangkapan terhadap angka
bagi murid-murid antara kumpulan kaedah pengiraan secara Teori Jari (kumpulan
rawatan) dan kumpulan kaedah pengiraan secara biasa iaitu pense} dan kertas
(kumpulan kawalan). Selepas kumpulan rawatan mengikuti kursus pengiraan secara
Teori Jari selama tiga bulan, purata skor yang diperolehi bagi ketiga-tiga ujian iaitu ketepatan pengiraa.n, kepantasan pengiraan, dan kecekapan pendengaran serta
tangkapan adalah lebih tinggi berbanding dengan sampel kurnpulan kawalan.
Cadangan kajian pada masa depan ialah mengenalpasti keberkesanan
pendekatan kesinambungan dati Teori Jari ke pengiraan mental dalam meningkatkan
taraf pencapaian aritmatik murid-murid sekolah rendah. |
format |
Thesis |
qualification_level |
Master's degree |
author |
Heah, Swee Ching |
author_facet |
Heah, Swee Ching |
author_sort |
Heah, Swee Ching |
title |
Keberkesanan Kaedah Pengiraan Menggunakan Teori Jari dalam Membantu Pencapaian Aritmatik Kanak-kanak berumur antara 6 - 12 Tahun
|
title_short |
Keberkesanan Kaedah Pengiraan Menggunakan Teori Jari dalam Membantu Pencapaian Aritmatik Kanak-kanak berumur antara 6 - 12 Tahun
|
title_full |
Keberkesanan Kaedah Pengiraan Menggunakan Teori Jari dalam Membantu Pencapaian Aritmatik Kanak-kanak berumur antara 6 - 12 Tahun
|
title_fullStr |
Keberkesanan Kaedah Pengiraan Menggunakan Teori Jari dalam Membantu Pencapaian Aritmatik Kanak-kanak berumur antara 6 - 12 Tahun
|
title_full_unstemmed |
Keberkesanan Kaedah Pengiraan Menggunakan Teori Jari dalam Membantu Pencapaian Aritmatik Kanak-kanak berumur antara 6 - 12 Tahun
|
title_sort |
keberkesanan kaedah pengiraan menggunakan teori jari dalam membantu pencapaian aritmatik kanak-kanak berumur antara 6 - 12 tahun |
granting_institution |
Universiti Putra Malaysia |
granting_department |
Faculty of Human Ecology |
publishDate |
1997 |
url |
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8208/1/FEM_1997_6_A.pdf |
_version_ |
1747810763087544320 |