Pembelajaran bahasa Melayu dalam kalangan pelajar asing di sebuah IPTA

Kajian ini membincangkan pertuturan bahasa Melayu dalam kalangan pelajar asing. Objektif kajian ini adalah untuk menjelaskan persepsi pelajar asing terhadap pertuturan dalam bahasa Melayu dan faktor yang menyebabkan mereka kurang bertutur dalam bahasa Melayu. Objektif kajian ini juga untuk menghasil...

全面介紹

Saved in:
書目詳細資料
主要作者: Saidin, Siti Nuur Roihan
格式: Thesis
語言:English
出版: 2015
主題:
在線閱讀:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/82944/1/FBMK%202015%20107%20ir.pdf
標簽: 添加標簽
沒有標簽, 成為第一個標記此記錄!
id my-upm-ir.82944
record_format uketd_dc
spelling my-upm-ir.829442022-01-11T04:38:39Z Pembelajaran bahasa Melayu dalam kalangan pelajar asing di sebuah IPTA 2015-03 Saidin, Siti Nuur Roihan Kajian ini membincangkan pertuturan bahasa Melayu dalam kalangan pelajar asing. Objektif kajian ini adalah untuk menjelaskan persepsi pelajar asing terhadap pertuturan dalam bahasa Melayu dan faktor yang menyebabkan mereka kurang bertutur dalam bahasa Melayu. Objektif kajian ini juga untuk menghasilkan buku panduan pertuturan mini dalarn bahasa Melayu. Kajian ini mengaplikasikan teori yang dipelopori oleh Stephen Krashen (1985), iaitu Teori Monitor. Seramai 108 orang pelajar asing telah dipilih secara rawak sebagai responden kajian ini. Mereka merupakan pelajar asing yang mengambil subjek Bahasa Melayu Asas I (BBMI401) di Universiti Putra Malaysia (UPM). Kaedah dalam kajian ini menggunakan kaedah kepustakaan dan kaedah tinjauan lapangan. Kaj ian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dalam penganalisisan data. Data bagi objektif pertama dan kedua diperoleh daripada borang soal selidik yang dianalisis dengan menggunakan perisian Statistical Package For Social Science (SPSS) versi 21. Seterusnya, data bagi memenuhi objektif ketiga pula diperoleh daripada hasil soal selidik dalarn objektif yang pertama dan kedua. Dapatan kajian mendapati persepsi pelajar asing terhadap pertuturan dalarn bahasa Melayu adalah positif. Namun begitu, pelajar asing didapati kurang bertutur dengan warga kampus di UPM. Selain itu, mereka juga kurang bertutur dalam bahasa Melayu di UPM. Dapatan kajian juga rnenunjukkan bahawa tiga faktor utama pelajar asing kurang bertutur dalarn bahasa Melayu ialah semua orang bertutur dalam bahasa Inggeris (68.5%), masih baru belajar bahasa Melayu (49.1%), dan kosa kata dalam bahasa Melayu adalah sedikit (26.9%). Seterusnya, keseluruhan dapatan kajian dimanfaatkan untuk menghasilkan buku panduan pertuturan mini dalarn bahasa Melayu khusus untuk pelajar asing yang sedang mempelajari bahasa Melayu sebagai bahasa asing. Malay language - Study and teaching (Higher) - Foreign students Malay language - Grammar - Study and teaching Malay language - Spoken Malay 2015-03 Thesis http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/82944/ http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/82944/1/FBMK%202015%20107%20ir.pdf text en public masters Universiti Putra Malaysia Malay language - Study and teaching (Higher) - Foreign students Malay language - Grammar - Study and teaching Malay language - Spoken Malay Subramaniam, Vijayaletchumy
institution Universiti Putra Malaysia
collection PSAS Institutional Repository
language English
advisor Subramaniam, Vijayaletchumy
topic Malay language - Study and teaching (Higher) - Foreign students
Malay language - Grammar - Study and teaching
Malay language - Spoken Malay
spellingShingle Malay language - Study and teaching (Higher) - Foreign students
Malay language - Grammar - Study and teaching
Malay language - Spoken Malay
Saidin, Siti Nuur Roihan
Pembelajaran bahasa Melayu dalam kalangan pelajar asing di sebuah IPTA
description Kajian ini membincangkan pertuturan bahasa Melayu dalam kalangan pelajar asing. Objektif kajian ini adalah untuk menjelaskan persepsi pelajar asing terhadap pertuturan dalam bahasa Melayu dan faktor yang menyebabkan mereka kurang bertutur dalam bahasa Melayu. Objektif kajian ini juga untuk menghasilkan buku panduan pertuturan mini dalarn bahasa Melayu. Kajian ini mengaplikasikan teori yang dipelopori oleh Stephen Krashen (1985), iaitu Teori Monitor. Seramai 108 orang pelajar asing telah dipilih secara rawak sebagai responden kajian ini. Mereka merupakan pelajar asing yang mengambil subjek Bahasa Melayu Asas I (BBMI401) di Universiti Putra Malaysia (UPM). Kaedah dalam kajian ini menggunakan kaedah kepustakaan dan kaedah tinjauan lapangan. Kaj ian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dalam penganalisisan data. Data bagi objektif pertama dan kedua diperoleh daripada borang soal selidik yang dianalisis dengan menggunakan perisian Statistical Package For Social Science (SPSS) versi 21. Seterusnya, data bagi memenuhi objektif ketiga pula diperoleh daripada hasil soal selidik dalarn objektif yang pertama dan kedua. Dapatan kajian mendapati persepsi pelajar asing terhadap pertuturan dalarn bahasa Melayu adalah positif. Namun begitu, pelajar asing didapati kurang bertutur dengan warga kampus di UPM. Selain itu, mereka juga kurang bertutur dalam bahasa Melayu di UPM. Dapatan kajian juga rnenunjukkan bahawa tiga faktor utama pelajar asing kurang bertutur dalarn bahasa Melayu ialah semua orang bertutur dalam bahasa Inggeris (68.5%), masih baru belajar bahasa Melayu (49.1%), dan kosa kata dalam bahasa Melayu adalah sedikit (26.9%). Seterusnya, keseluruhan dapatan kajian dimanfaatkan untuk menghasilkan buku panduan pertuturan mini dalarn bahasa Melayu khusus untuk pelajar asing yang sedang mempelajari bahasa Melayu sebagai bahasa asing.
format Thesis
qualification_level Master's degree
author Saidin, Siti Nuur Roihan
author_facet Saidin, Siti Nuur Roihan
author_sort Saidin, Siti Nuur Roihan
title Pembelajaran bahasa Melayu dalam kalangan pelajar asing di sebuah IPTA
title_short Pembelajaran bahasa Melayu dalam kalangan pelajar asing di sebuah IPTA
title_full Pembelajaran bahasa Melayu dalam kalangan pelajar asing di sebuah IPTA
title_fullStr Pembelajaran bahasa Melayu dalam kalangan pelajar asing di sebuah IPTA
title_full_unstemmed Pembelajaran bahasa Melayu dalam kalangan pelajar asing di sebuah IPTA
title_sort pembelajaran bahasa melayu dalam kalangan pelajar asing di sebuah ipta
granting_institution Universiti Putra Malaysia
publishDate 2015
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/82944/1/FBMK%202015%20107%20ir.pdf
_version_ 1747813333255323648