Kesan skemata bahasa Arab terhadap pencapaian hafazan melalui kefahaman Al-Quran dan amalan pembelajaran regulasi-kendiri
Tesis ini memfokuskan kesan skemata bahasa Arab terhadap pencapaian hafazan melalui kefahaman al-Quran dan konsep pembelajaran regulasi-kendiri (PRK). Berdasarkan tinjauan literatur, walaupun pendidikan tahfiz berkembang pesat mutakhir ini, pencapaian hafazan al-Quran di institusi tahfiz didapati...
Saved in:
Main Author: | Hussin, Zahriah |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English |
Published: |
2018
|
Subjects: | |
Online Access: | http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/83334/1/FBMK%202018%2076%20-%20ir.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Similar Items
-
Hafazan sebagai kaedah pembelajaran bahasa Arab /
by: Abd Naser Ismail
Published: (2003) -
Qur'anic memorization : exploring the cognitive processes among the huffaz /
by: Zarina binti Mohamed @ Ayub
Published: (2014) -
Hubungan antara hafazan al-Quran dengan pencapaian akademik pelajar Ijazah Sarjana Muda Quran Sunnah dengan kepujian USIM di Darul Quran ./
by: Anis Syahirah Fauzan -
Kaedah menghafal al-Qur'an di Institusi Tahfiz al-Qur'an di Malaysia : kajian perbandingan di antara kaedah Darul Quran, JAKIM dengan kaedah al-huffaz /
by: Sedek Ariffin -
Aplikasi sistem Turki Uthmani dalam kaedah hafazan al-Quran : kajian kes di Maahad Tahfiz Sulaimaniyah /
by: Sharifah Noorhidayah Syed Aziz