Keresahan mempelajari Bahasa Inggeris dalam kalangan pelajar di sebuah institusi pengajian tinggi swasta di Malaysia

Kajian ini bertujuan mendalami keresahan sebagai salah satu faktor yang mempengaruhi pelajar dalam kelas bahasa Inggeris (BI). Kajian memberikan fokus terhadap penilaian tahap English Language Anxiety (ELA) atau Keresahan Terhadap BI (KBI) selain mengkaji tanda keresahan yang dipamerkan pelajar s...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Wan Salim, Wan Iman
Format: Thesis
Language:English
Published: 2018
Subjects:
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/83339/1/FBMK%202018%2074%20-%20ir.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-upm-ir.83339
record_format uketd_dc
spelling my-upm-ir.833392022-01-06T07:28:58Z Keresahan mempelajari Bahasa Inggeris dalam kalangan pelajar di sebuah institusi pengajian tinggi swasta di Malaysia 2018-08 Wan Salim, Wan Iman Kajian ini bertujuan mendalami keresahan sebagai salah satu faktor yang mempengaruhi pelajar dalam kelas bahasa Inggeris (BI). Kajian memberikan fokus terhadap penilaian tahap English Language Anxiety (ELA) atau Keresahan Terhadap BI (KBI) selain mengkaji tanda keresahan yang dipamerkan pelajar serta membincangkan strategi yang diambil untuk menangani ELA/KBI. Kajian ini mengukur tahap keresahan pelajar berdasarkan tiga konstruk ELA/KBI seperti yang disarankan oleh Horwitz et al. (1986), iaitu: 1) Keresahan dalam Berkomunikasi (Communication Apprehension, CA); 2) Keresahan Terhadap Ujian (Test Anxiety, TA) dan; 3) Keresahan Terhadap Penilaian Negatif (Fear of Negative Evaluation, FNE). Responden kajian terdiri daripada 160 orang pelajar Universiti Kuala Lumpur Malaysia France Institute (UniKL MFI) yang mengambil kursus BI, Fundamental English (WEB10302). Kajian memperoleh data melalui soal selidik, Foreign Language Classroom Anxiety Scale (FLCAS), temu bual dan senarai pilihan strategi. Pemerhatian turut dijalankan ke atas pelajar sewaktu aktiviti pengucapan awam. Data kualitatif dianalisis menggunakan Atlas.ti 8.0. Analisis dapatan kajian ini mendapati bahawa pelajar mengalami keresahan dalam kelas BI dan keresahan yang dialami memberi kesan yang signifikan ke atas penyampaian pelajar terutama dalam aktiviti lisan seperti pengucapan awam. Untuk menangani keresahan yang dialami, pelajar lebih gemar melakukan aktiviti berkumpulan dan memohon bantuan rakan yang lebih mahir. Sementara itu, terdapat pelajar yang mengambil strategi negatif seperti berdiam diri dan memenuhi kerusi di belakang kelas. Dapatan kajian menyarankan agar tenaga pengajar mengakui kewujudan ELA/KBI supaya dapat membantu pelajar dalam proses pembelajaran. Tenaga pengajar perlu mencari jalan untuk mewujudkan suasana pembelajaran yang lebih menyokong and kurang menekan bagi meningkatkan minat dan keyakinan pelajar dalam mempelajari BI. Anxiety - Case studies English language - Study and teaching - Private universities and colleges - Malaysia 2018-08 Thesis http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/83339/ http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/83339/1/FBMK%202018%2074%20-%20ir.pdf text en public doctoral Universiti Putra Malaysia Anxiety - Case studies English language - Study and teaching - Private universities and colleges - Malaysia Subramaniam, Vijayaletchumy
institution Universiti Putra Malaysia
collection PSAS Institutional Repository
language English
advisor Subramaniam, Vijayaletchumy
topic Anxiety - Case studies
English language - Study and teaching - Private universities and colleges - Malaysia

spellingShingle Anxiety - Case studies
English language - Study and teaching - Private universities and colleges - Malaysia

Wan Salim, Wan Iman
Keresahan mempelajari Bahasa Inggeris dalam kalangan pelajar di sebuah institusi pengajian tinggi swasta di Malaysia
description Kajian ini bertujuan mendalami keresahan sebagai salah satu faktor yang mempengaruhi pelajar dalam kelas bahasa Inggeris (BI). Kajian memberikan fokus terhadap penilaian tahap English Language Anxiety (ELA) atau Keresahan Terhadap BI (KBI) selain mengkaji tanda keresahan yang dipamerkan pelajar serta membincangkan strategi yang diambil untuk menangani ELA/KBI. Kajian ini mengukur tahap keresahan pelajar berdasarkan tiga konstruk ELA/KBI seperti yang disarankan oleh Horwitz et al. (1986), iaitu: 1) Keresahan dalam Berkomunikasi (Communication Apprehension, CA); 2) Keresahan Terhadap Ujian (Test Anxiety, TA) dan; 3) Keresahan Terhadap Penilaian Negatif (Fear of Negative Evaluation, FNE). Responden kajian terdiri daripada 160 orang pelajar Universiti Kuala Lumpur Malaysia France Institute (UniKL MFI) yang mengambil kursus BI, Fundamental English (WEB10302). Kajian memperoleh data melalui soal selidik, Foreign Language Classroom Anxiety Scale (FLCAS), temu bual dan senarai pilihan strategi. Pemerhatian turut dijalankan ke atas pelajar sewaktu aktiviti pengucapan awam. Data kualitatif dianalisis menggunakan Atlas.ti 8.0. Analisis dapatan kajian ini mendapati bahawa pelajar mengalami keresahan dalam kelas BI dan keresahan yang dialami memberi kesan yang signifikan ke atas penyampaian pelajar terutama dalam aktiviti lisan seperti pengucapan awam. Untuk menangani keresahan yang dialami, pelajar lebih gemar melakukan aktiviti berkumpulan dan memohon bantuan rakan yang lebih mahir. Sementara itu, terdapat pelajar yang mengambil strategi negatif seperti berdiam diri dan memenuhi kerusi di belakang kelas. Dapatan kajian menyarankan agar tenaga pengajar mengakui kewujudan ELA/KBI supaya dapat membantu pelajar dalam proses pembelajaran. Tenaga pengajar perlu mencari jalan untuk mewujudkan suasana pembelajaran yang lebih menyokong and kurang menekan bagi meningkatkan minat dan keyakinan pelajar dalam mempelajari BI.
format Thesis
qualification_level Doctorate
author Wan Salim, Wan Iman
author_facet Wan Salim, Wan Iman
author_sort Wan Salim, Wan Iman
title Keresahan mempelajari Bahasa Inggeris dalam kalangan pelajar di sebuah institusi pengajian tinggi swasta di Malaysia
title_short Keresahan mempelajari Bahasa Inggeris dalam kalangan pelajar di sebuah institusi pengajian tinggi swasta di Malaysia
title_full Keresahan mempelajari Bahasa Inggeris dalam kalangan pelajar di sebuah institusi pengajian tinggi swasta di Malaysia
title_fullStr Keresahan mempelajari Bahasa Inggeris dalam kalangan pelajar di sebuah institusi pengajian tinggi swasta di Malaysia
title_full_unstemmed Keresahan mempelajari Bahasa Inggeris dalam kalangan pelajar di sebuah institusi pengajian tinggi swasta di Malaysia
title_sort keresahan mempelajari bahasa inggeris dalam kalangan pelajar di sebuah institusi pengajian tinggi swasta di malaysia
granting_institution Universiti Putra Malaysia
publishDate 2018
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/83339/1/FBMK%202018%2074%20-%20ir.pdf
_version_ 1747813385248964608