Perbandingan penguasaan sintaksis Bahasa Arab dalam kalangan pelajar di daerah Hulu Langat, Malaysia
Kajian berbentuk penguasaan sintaksis adalah kritikal terutama melibatkan penguasaan sintaksis terutamanya Bahasa Arab. Berdasarkan kepada pernyataan masalah yang dihadapi oleh pelajar-pelajar, mereka menghadapi beberapa topik sintaksis Arab yang sukar difahami. Oleh yang demikian, data-data terk...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English |
Published: |
2018
|
Subjects: | |
Online Access: | http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/83402/1/FBMK%202018%2089%20-%20ir.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Kajian berbentuk penguasaan sintaksis adalah kritikal terutama melibatkan penguasaan
sintaksis terutamanya Bahasa Arab. Berdasarkan kepada pernyataan masalah yang
dihadapi oleh pelajar-pelajar, mereka menghadapi beberapa topik sintaksis Arab yang
sukar difahami. Oleh yang demikian, data-data terkumpul dianalisis secara deskriptif
menggunakan kaedah peratusan. Didapati dari kajian rintis pelajar-pelajar menghadapi
masalah yang kritikal terhadap topik-topik sintaksis Arab. Oleh sebab itu, perbandingan
kedua-dua sekolah ini membawa kepada skala yang lebih besar terhadap kajian siktaksis
Arab yang lebih bermakna dalam bidang kajian bahasa Arab Oleh itu, tujuan utama
kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti (1) tahap penguasaan sintaksisbahasa Arab
dalam kalangan pelajar daerah Hulu Langat, (2) untuk membandingkan tahap
penguasaan sintaksis bahasa Arab dalam kalangan pelajar di Sekolah Agama Menengah
Hulu Langat dan Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Maahad Hamidiah, (3)
mengenal pasti tajuk-tajuk sintaksis yang sukar untuk dikuasai pelajar. Kajian ini
dijalankan terhadap 130 orang pelajar tingkatan 5, Sekolah Agama Menengah (SAM)
Hulu Langat dan Sekolah Menengah Kebangsaan Agama (SMKA) Maahad Hamidiah.
Kajian ini merupakan kajian tinjauan dan data-data terkumpul melalui soalan bertulis..
Frekuansi dan peratusan digunakan bagi mengukur pencapaian soalan bertulis pelajar.
Kajian menunjukkan bahawa kemahiran menulis responden dalam sintaksis bahasa Arab
adalah lemah. Perbandingan tahap penguasaan menulis antara SAM Hulu Langat dan
SMKA Maahad Hamidiah pula menunjukkan pelajar dari SMKA Maahad Hamidiah
lebih menguasai kemahiran menulis tajuk sintaksis berbanding pelajar dari SAM Hulu
Langat. Di samping itu, tajuk-tajuk yang sukar untuk dikuasai oleh pelajar dalam ujian
bertulis ialah adalah Al-Fā’il, Al-Mubtada’ Wal Khobar, Al-Maf’ūl Bihi, An-Na’tu, Al-
Af’āl Al-Khomsah dan Al-Asmā’ Al-Khomsah. |
---|