Pemerolehan dan penguasaan leksikal Bahasa Melayu dalam kalangan kanak-kanak India di prasekolah

Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti pemerolehan leksikal bahasa Melayu dalam kalangan kanak- kanak India melalui rangsangan visual. Kajian ini berfokus kepada pemerolehan dan penguasaan leksikal kanak- kanak India dari aspek golongan kata. Kajian ini dijalankan dalam kalangan kanak-kanak India...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Marimothu, Gayatri
Format: Thesis
Language:English
Published: 2018
Subjects:
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/83403/1/FBMK%202018%2090%20-%20ir.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-upm-ir.83403
record_format uketd_dc
spelling my-upm-ir.834032022-01-06T04:27:53Z Pemerolehan dan penguasaan leksikal Bahasa Melayu dalam kalangan kanak-kanak India di prasekolah 2018-02 Marimothu, Gayatri Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti pemerolehan leksikal bahasa Melayu dalam kalangan kanak- kanak India melalui rangsangan visual. Kajian ini berfokus kepada pemerolehan dan penguasaan leksikal kanak- kanak India dari aspek golongan kata. Kajian ini dijalankan dalam kalangan kanak-kanak India yang berusia 4-6 tahun di prasekolah dan merupakan tahap penguasaan bahasa yang kritikal. Objektif kajian ini ialah untuk Objektif kajian yang dijalankan oleh penyelidik adalah mengenal pasti tahap pemerolehan dan penguasaan bahasa Melayu kanak-kanak India di prasekolah. Di samping itu kajian yang dijalankan juga menghuraikan tahap pemerolehan dan penguasaan leksikal bahasa Melayu dalam kalangan kanak-kanak India. Bukan itu sahaja, kajian yang dijalankan ini menjelaskan faktor-faktor afektif dalam penguasaan leksikal bahasa Melayu. Pemerhatian dilakukan ke atas 17 orang kanak-kanak India prasekolah di tiga Smart Readers sekitar daerah Seremban. Penyelidik menjalankan kajian lapangan menggunakan kaedah pemerhatian. Bahan- bahan bergambar digunakan oleh penyelidik dalam kajian ini untuk membolehkan kanak- kanak dapat mengungkapkan maksud leksikal bahasa Melayu melalui bahan- bahan rangsangan visual. Penyelidik juga mendapati tahap pemerolehan dan penguasaan leksikal bahasa Melayu kanak- kanak adalah baik tetapi dipengaruhi oleh bahasa pertama atau bahasa ibunda. Namun begitgu tahap pemrolehan dan penguasaan bahasa kedua kanak-kanak semakin baik apabila usia meningkat. Hasil kajian mendapati terdapat beberapa faktor afektif yang mempengaruhi proses pemerolehan bahasa dalam kalangan kanak- kanak. Second language acquisition Malay language - Lexicology Malay language - Study and teaching (Early childhood) 2018-02 Thesis http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/83403/ http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/83403/1/FBMK%202018%2090%20-%20ir.pdf text en public masters Universiti Putra Malaysia Second language acquisition Malay language - Lexicology Malay language - Study and teaching (Early childhood) Kamaruddin, Rohaidah
institution Universiti Putra Malaysia
collection PSAS Institutional Repository
language English
advisor Kamaruddin, Rohaidah
topic Second language acquisition
Malay language - Lexicology
Malay language - Study and teaching (Early childhood)
spellingShingle Second language acquisition
Malay language - Lexicology
Malay language - Study and teaching (Early childhood)
Marimothu, Gayatri
Pemerolehan dan penguasaan leksikal Bahasa Melayu dalam kalangan kanak-kanak India di prasekolah
description Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti pemerolehan leksikal bahasa Melayu dalam kalangan kanak- kanak India melalui rangsangan visual. Kajian ini berfokus kepada pemerolehan dan penguasaan leksikal kanak- kanak India dari aspek golongan kata. Kajian ini dijalankan dalam kalangan kanak-kanak India yang berusia 4-6 tahun di prasekolah dan merupakan tahap penguasaan bahasa yang kritikal. Objektif kajian ini ialah untuk Objektif kajian yang dijalankan oleh penyelidik adalah mengenal pasti tahap pemerolehan dan penguasaan bahasa Melayu kanak-kanak India di prasekolah. Di samping itu kajian yang dijalankan juga menghuraikan tahap pemerolehan dan penguasaan leksikal bahasa Melayu dalam kalangan kanak-kanak India. Bukan itu sahaja, kajian yang dijalankan ini menjelaskan faktor-faktor afektif dalam penguasaan leksikal bahasa Melayu. Pemerhatian dilakukan ke atas 17 orang kanak-kanak India prasekolah di tiga Smart Readers sekitar daerah Seremban. Penyelidik menjalankan kajian lapangan menggunakan kaedah pemerhatian. Bahan- bahan bergambar digunakan oleh penyelidik dalam kajian ini untuk membolehkan kanak- kanak dapat mengungkapkan maksud leksikal bahasa Melayu melalui bahan- bahan rangsangan visual. Penyelidik juga mendapati tahap pemerolehan dan penguasaan leksikal bahasa Melayu kanak- kanak adalah baik tetapi dipengaruhi oleh bahasa pertama atau bahasa ibunda. Namun begitgu tahap pemrolehan dan penguasaan bahasa kedua kanak-kanak semakin baik apabila usia meningkat. Hasil kajian mendapati terdapat beberapa faktor afektif yang mempengaruhi proses pemerolehan bahasa dalam kalangan kanak- kanak.
format Thesis
qualification_level Master's degree
author Marimothu, Gayatri
author_facet Marimothu, Gayatri
author_sort Marimothu, Gayatri
title Pemerolehan dan penguasaan leksikal Bahasa Melayu dalam kalangan kanak-kanak India di prasekolah
title_short Pemerolehan dan penguasaan leksikal Bahasa Melayu dalam kalangan kanak-kanak India di prasekolah
title_full Pemerolehan dan penguasaan leksikal Bahasa Melayu dalam kalangan kanak-kanak India di prasekolah
title_fullStr Pemerolehan dan penguasaan leksikal Bahasa Melayu dalam kalangan kanak-kanak India di prasekolah
title_full_unstemmed Pemerolehan dan penguasaan leksikal Bahasa Melayu dalam kalangan kanak-kanak India di prasekolah
title_sort pemerolehan dan penguasaan leksikal bahasa melayu dalam kalangan kanak-kanak india di prasekolah
granting_institution Universiti Putra Malaysia
publishDate 2018
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/83403/1/FBMK%202018%2090%20-%20ir.pdf
_version_ 1747813391375794176