Kesediaan, penerimaan dan pengoperasian guru kemahiran hidup bersepadu terhadap amalan pentaksiran berasaskan sekolah

Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) yang digabungkan dengan pentaksiran sumatif mula dilaksanakan untuk mata pelajaran Kemahiran Hidup Bersepadu (KHB) sejak tahun 2012. Beberapa kajian lepas mendapati guru KHB masih mempunyai banyak persoalan dalam melaksanakan PBS. Kajian ini bertujuan mengena...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Kassim, Mohd Khairi
Format: Thesis
Language:English
Published: 2018
Subjects:
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/84254/1/FPP%202019%2031%20UPM%20ir.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-upm-ir.84254
record_format uketd_dc
spelling my-upm-ir.842542022-01-04T01:45:53Z Kesediaan, penerimaan dan pengoperasian guru kemahiran hidup bersepadu terhadap amalan pentaksiran berasaskan sekolah 2018-10 Kassim, Mohd Khairi Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) yang digabungkan dengan pentaksiran sumatif mula dilaksanakan untuk mata pelajaran Kemahiran Hidup Bersepadu (KHB) sejak tahun 2012. Beberapa kajian lepas mendapati guru KHB masih mempunyai banyak persoalan dalam melaksanakan PBS. Kajian ini bertujuan mengenal pasti hubungan kesediaan, penerimaan dan pengoperasian guru-guru yang mengajar KHB terhadap amalan PBS. Penyelidik menggunakan kaedah kajian kolerasi untuk menentukan hubungan kesediaan, penerimaan dan pengoperasian dengan amalan PBS. Responden kajian terdiri daripada 172 guru KHB yang melaksanakan PBS dalam pengajaran mereka di daerah Klang, Selangor. Kajian ini menggunakan soal selidik diadaptasikan daripada instrumen Abdul Zubir (2007) yang mengkaji tentang kesediaan guru dan Salmiah Jaba (2013) yang mengkaji tentang kesediaan, penerimaan, pengoperasian dan keprihatinan gunu KHB Pertanian terhadap amalan PBS. Item soal selidik telah mendapat pengesahan muka daripada 2 orang pakar bahasa yang menilai kesesuaian bahasa, kejelasan arahan, penyampaian, penyataan atau soalan. Kesahan kandungan pula, dibuat oleh pakar dalam bidang penyelidikan teknik vokasional. Kajian rintis telah dijalankan melibatkan 30 orang guru KHB dan nilai pekali cronbach alpha melebihi 0.7 bagi setiap item. Keadaan ini menunjukkan aras kebolehpercayaan yang boleh diterima untuk menjalankan kajian. Dapatan kajian menunjukkan amalan guru KHB berada pada peringkat tinggi dalam amalan pelaksanaan PBS (M=4.05, SP=.440). Kesediaan guru KHB berada juga pada tahap tinggi (M=3.78, SP=.473) . Penerimaan dan pengoperasian guru pada tahap sederhana masing-masing dengan (M=3.47, SP =.615) dan (M=3.66, SP=.567). Dari segi hubungan antara kesediaan dan amalan perlaksanaan PBS terdapat hubungan yang positif dan kuat di mana r=0.519. Hubungan antara amalan perlaksanaan PBS dengan penerimaan mempunyai hubungan negatif dan lemah, di mana r=0.265. Sementara hubungan antara pengoperasian dan amalan PBS mempunyai hubungan yang positif di mana r=0.456. Analisis regresi menunjukkan kesemua pemboleh ubah adalah signifikan terhadap amalan PBS. Kajian ini menyumbang kepada amalan PBS yang berkesan untuk digunakan oleh pihak yang berkepentingan seperti Pejabat Pendidikan Daerah, Jabatan Pendidikan Negeri, Lembaga Peperiksaan Malaysia, Kementerian Pendidikan Malaysia dan pihak berkaitan untuk menggubal sukatan pelajaran dan melaksanakannya dalam pendidikan di negara ini. Daripada dapatan kajian ini, beberapa cadangan dikemukakan untuk kajian lanjutan. School-based management - Malaysia - Evaluation - Evaluation.-Malaysia Educational evaluation - Malaysia Teachers - Self-rating of - Malaysia - Self-rating of - Malaysia 2018-10 Thesis http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/84254/ http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/84254/1/FPP%202019%2031%20UPM%20ir.pdf text en public masters Universiti Putra Malaysia School-based management - Malaysia - Evaluation - Evaluation.-Malaysia Educational evaluation - Malaysia Teachers - Self-rating of - Malaysia - Self-rating of - Malaysia Mat Rashid, Abdullah
institution Universiti Putra Malaysia
collection PSAS Institutional Repository
language English
advisor Mat Rashid, Abdullah
topic School-based management - Malaysia - Evaluation - Evaluation.-Malaysia
Educational evaluation - Malaysia
Teachers - Self-rating of - Malaysia - Self-rating of - Malaysia
spellingShingle School-based management - Malaysia - Evaluation - Evaluation.-Malaysia
Educational evaluation - Malaysia
Teachers - Self-rating of - Malaysia - Self-rating of - Malaysia
Kassim, Mohd Khairi
Kesediaan, penerimaan dan pengoperasian guru kemahiran hidup bersepadu terhadap amalan pentaksiran berasaskan sekolah
description Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) yang digabungkan dengan pentaksiran sumatif mula dilaksanakan untuk mata pelajaran Kemahiran Hidup Bersepadu (KHB) sejak tahun 2012. Beberapa kajian lepas mendapati guru KHB masih mempunyai banyak persoalan dalam melaksanakan PBS. Kajian ini bertujuan mengenal pasti hubungan kesediaan, penerimaan dan pengoperasian guru-guru yang mengajar KHB terhadap amalan PBS. Penyelidik menggunakan kaedah kajian kolerasi untuk menentukan hubungan kesediaan, penerimaan dan pengoperasian dengan amalan PBS. Responden kajian terdiri daripada 172 guru KHB yang melaksanakan PBS dalam pengajaran mereka di daerah Klang, Selangor. Kajian ini menggunakan soal selidik diadaptasikan daripada instrumen Abdul Zubir (2007) yang mengkaji tentang kesediaan guru dan Salmiah Jaba (2013) yang mengkaji tentang kesediaan, penerimaan, pengoperasian dan keprihatinan gunu KHB Pertanian terhadap amalan PBS. Item soal selidik telah mendapat pengesahan muka daripada 2 orang pakar bahasa yang menilai kesesuaian bahasa, kejelasan arahan, penyampaian, penyataan atau soalan. Kesahan kandungan pula, dibuat oleh pakar dalam bidang penyelidikan teknik vokasional. Kajian rintis telah dijalankan melibatkan 30 orang guru KHB dan nilai pekali cronbach alpha melebihi 0.7 bagi setiap item. Keadaan ini menunjukkan aras kebolehpercayaan yang boleh diterima untuk menjalankan kajian. Dapatan kajian menunjukkan amalan guru KHB berada pada peringkat tinggi dalam amalan pelaksanaan PBS (M=4.05, SP=.440). Kesediaan guru KHB berada juga pada tahap tinggi (M=3.78, SP=.473) . Penerimaan dan pengoperasian guru pada tahap sederhana masing-masing dengan (M=3.47, SP =.615) dan (M=3.66, SP=.567). Dari segi hubungan antara kesediaan dan amalan perlaksanaan PBS terdapat hubungan yang positif dan kuat di mana r=0.519. Hubungan antara amalan perlaksanaan PBS dengan penerimaan mempunyai hubungan negatif dan lemah, di mana r=0.265. Sementara hubungan antara pengoperasian dan amalan PBS mempunyai hubungan yang positif di mana r=0.456. Analisis regresi menunjukkan kesemua pemboleh ubah adalah signifikan terhadap amalan PBS. Kajian ini menyumbang kepada amalan PBS yang berkesan untuk digunakan oleh pihak yang berkepentingan seperti Pejabat Pendidikan Daerah, Jabatan Pendidikan Negeri, Lembaga Peperiksaan Malaysia, Kementerian Pendidikan Malaysia dan pihak berkaitan untuk menggubal sukatan pelajaran dan melaksanakannya dalam pendidikan di negara ini. Daripada dapatan kajian ini, beberapa cadangan dikemukakan untuk kajian lanjutan.
format Thesis
qualification_level Master's degree
author Kassim, Mohd Khairi
author_facet Kassim, Mohd Khairi
author_sort Kassim, Mohd Khairi
title Kesediaan, penerimaan dan pengoperasian guru kemahiran hidup bersepadu terhadap amalan pentaksiran berasaskan sekolah
title_short Kesediaan, penerimaan dan pengoperasian guru kemahiran hidup bersepadu terhadap amalan pentaksiran berasaskan sekolah
title_full Kesediaan, penerimaan dan pengoperasian guru kemahiran hidup bersepadu terhadap amalan pentaksiran berasaskan sekolah
title_fullStr Kesediaan, penerimaan dan pengoperasian guru kemahiran hidup bersepadu terhadap amalan pentaksiran berasaskan sekolah
title_full_unstemmed Kesediaan, penerimaan dan pengoperasian guru kemahiran hidup bersepadu terhadap amalan pentaksiran berasaskan sekolah
title_sort kesediaan, penerimaan dan pengoperasian guru kemahiran hidup bersepadu terhadap amalan pentaksiran berasaskan sekolah
granting_institution Universiti Putra Malaysia
publishDate 2018
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/84254/1/FPP%202019%2031%20UPM%20ir.pdf
_version_ 1747813458564349952