Rekabentuk dan pembangunan perisian multimedia bagi fizik semikonduktor asas untuk pelajar pra-siswazah

Pembinaan penslan interaktif bagi tajuk 'Fundamental of Semiconductor Physics' dicadangkan bagi membantu pelajar pra-siswazah dengan merealisasikan konsep pembelaj aran secara maya. Tujuan utama projek ini untuk menyelesaikan masalah miskonsepsi di kalangan pelajar dalam peranti semikon...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Sihar, Suzaini
Format: Thesis
Language:English
Malay
Published: 2008
Subjects:
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8533/1/FS_2008_30_IR.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-upm-ir.8533
record_format uketd_dc
spelling my-upm-ir.85332023-12-06T00:35:48Z Rekabentuk dan pembangunan perisian multimedia bagi fizik semikonduktor asas untuk pelajar pra-siswazah 2008-04 Sihar, Suzaini Pembinaan penslan interaktif bagi tajuk 'Fundamental of Semiconductor Physics' dicadangkan bagi membantu pelajar pra-siswazah dengan merealisasikan konsep pembelaj aran secara maya. Tujuan utama projek ini untuk menyelesaikan masalah miskonsepsi di kalangan pelajar dalam peranti semikonduktor dan membina e-buku bagi fizik semikonduktor. Persembahan animasi grafik direka sebagai penyelesaian masalah miskonsepsi yang dikenalpasti daripada edaran soalan tinjauan yang meliputi subtopik daripada ujian 1 semester kedua 2005/2006. Pra-uj ian dan pos-ujian diberikan kepada pelajar bagi tujuan memantau prestasi mereka iaitu sebelum dan selepas menggunakan perisian. Penilaian intensif yang dinamakan teknik Pembelajaran Masteri, telah dijalankan kepada pelajar Bacelor Sains dengan Kepujian pada semester pertama dan kedua sessi 2006/2007. Kumpulan pelajar dibahagi kepada tiga iaitu, kumpulan tinjauan (rintis) seramai 35 pelajar, kumpulan kawalan tidak menggunakan perisian multimedia seramai 30 pelajar dan kumpulan eksperimen yang menggunakan perisian multimedia seramai 30 pelajar. Ujian rintis ke atas pelajar tahun akhir dijalankan terlebih dahulu sebelum ujian sebenar dijalankan bagi mengesan kesesuaian penggunaan perisian multimedia ketika sessi pembelajaran seterusnya membantu pengkaji membangun perisian yang sesuai. Keputusan kaj ian yang dijalankan menunjukkan terdapat perbezaan signifikan bagi ujian rintis dengan aras keertian (nilai sigma) p=0.000 «0.05) dan sama nilai dengan keputusan pos-ujian 2 (kumpulan eksperimen). Manakala keputusan bagi pos-ujian 1 (kumpulan kawalan) adalah tidak signifikan (beerti) dengan nilai sigma p=0.856 (>0.05). Nilai Alpha Croanbach ialah 0.89 bagi sejumlah edaran soal selidik ketika posujian 2. Manakala, persepsi pelajar terhadap prototaip perisian multimedia majoriti positif dan bersetuju dengan kesesuaian antara muka multimedia dengan keseluruhan skor min 4.16 (sp=0.76), di mana sisihan p iawai (sp) adalah punca gandadua varians. Responden amat positif dan menunjukkan respon yang tinggi terhadap aspek mudah membuat navigasi apabila menggunakan perisian (min=4.34, sp=0.62) diikuti dengan pendekatan pengajaran dan pembelajaran (min=4.23, sp=O.75). Dalam aspek ciri-ciri multimedia (min=4.05, sp=0.77) dan rekabentuk paparan animasi grafik (min=4.05, sp=0.77). Seterusnya rekabentuk pengajaran yang meliputi penyediaan latihan, maklumbalas, bank soalan dan ruangan glossari (min=4.07, sp=0.57). Dapatan kajian penyelidikan menunjukkan bahawa perisian multimedia menawarkan kepada pelajar pemahaman yang sebenar terhadap konsep pembelajaran. Interactive multimedia. Semiconductors - Study and teaching. Computer software - Development. 2008-04 Thesis http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8533/ http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8533/1/FS_2008_30_IR.pdf text en public masters Universiti Putra Malaysia Interactive multimedia. Semiconductors - Study and teaching. Computer software - Development. Faculty of Science Ab Aziz, Sidek Malay
institution Universiti Putra Malaysia
collection PSAS Institutional Repository
language English
Malay
advisor Ab Aziz, Sidek
topic Interactive multimedia.
Semiconductors - Study and teaching.
Computer software - Development.
spellingShingle Interactive multimedia.
Semiconductors - Study and teaching.
Computer software - Development.
Sihar, Suzaini
Rekabentuk dan pembangunan perisian multimedia bagi fizik semikonduktor asas untuk pelajar pra-siswazah
description Pembinaan penslan interaktif bagi tajuk 'Fundamental of Semiconductor Physics' dicadangkan bagi membantu pelajar pra-siswazah dengan merealisasikan konsep pembelaj aran secara maya. Tujuan utama projek ini untuk menyelesaikan masalah miskonsepsi di kalangan pelajar dalam peranti semikonduktor dan membina e-buku bagi fizik semikonduktor. Persembahan animasi grafik direka sebagai penyelesaian masalah miskonsepsi yang dikenalpasti daripada edaran soalan tinjauan yang meliputi subtopik daripada ujian 1 semester kedua 2005/2006. Pra-uj ian dan pos-ujian diberikan kepada pelajar bagi tujuan memantau prestasi mereka iaitu sebelum dan selepas menggunakan perisian. Penilaian intensif yang dinamakan teknik Pembelajaran Masteri, telah dijalankan kepada pelajar Bacelor Sains dengan Kepujian pada semester pertama dan kedua sessi 2006/2007. Kumpulan pelajar dibahagi kepada tiga iaitu, kumpulan tinjauan (rintis) seramai 35 pelajar, kumpulan kawalan tidak menggunakan perisian multimedia seramai 30 pelajar dan kumpulan eksperimen yang menggunakan perisian multimedia seramai 30 pelajar. Ujian rintis ke atas pelajar tahun akhir dijalankan terlebih dahulu sebelum ujian sebenar dijalankan bagi mengesan kesesuaian penggunaan perisian multimedia ketika sessi pembelajaran seterusnya membantu pengkaji membangun perisian yang sesuai. Keputusan kaj ian yang dijalankan menunjukkan terdapat perbezaan signifikan bagi ujian rintis dengan aras keertian (nilai sigma) p=0.000 «0.05) dan sama nilai dengan keputusan pos-ujian 2 (kumpulan eksperimen). Manakala keputusan bagi pos-ujian 1 (kumpulan kawalan) adalah tidak signifikan (beerti) dengan nilai sigma p=0.856 (>0.05). Nilai Alpha Croanbach ialah 0.89 bagi sejumlah edaran soal selidik ketika posujian 2. Manakala, persepsi pelajar terhadap prototaip perisian multimedia majoriti positif dan bersetuju dengan kesesuaian antara muka multimedia dengan keseluruhan skor min 4.16 (sp=0.76), di mana sisihan p iawai (sp) adalah punca gandadua varians. Responden amat positif dan menunjukkan respon yang tinggi terhadap aspek mudah membuat navigasi apabila menggunakan perisian (min=4.34, sp=0.62) diikuti dengan pendekatan pengajaran dan pembelajaran (min=4.23, sp=O.75). Dalam aspek ciri-ciri multimedia (min=4.05, sp=0.77) dan rekabentuk paparan animasi grafik (min=4.05, sp=0.77). Seterusnya rekabentuk pengajaran yang meliputi penyediaan latihan, maklumbalas, bank soalan dan ruangan glossari (min=4.07, sp=0.57). Dapatan kajian penyelidikan menunjukkan bahawa perisian multimedia menawarkan kepada pelajar pemahaman yang sebenar terhadap konsep pembelajaran.
format Thesis
qualification_level Master's degree
author Sihar, Suzaini
author_facet Sihar, Suzaini
author_sort Sihar, Suzaini
title Rekabentuk dan pembangunan perisian multimedia bagi fizik semikonduktor asas untuk pelajar pra-siswazah
title_short Rekabentuk dan pembangunan perisian multimedia bagi fizik semikonduktor asas untuk pelajar pra-siswazah
title_full Rekabentuk dan pembangunan perisian multimedia bagi fizik semikonduktor asas untuk pelajar pra-siswazah
title_fullStr Rekabentuk dan pembangunan perisian multimedia bagi fizik semikonduktor asas untuk pelajar pra-siswazah
title_full_unstemmed Rekabentuk dan pembangunan perisian multimedia bagi fizik semikonduktor asas untuk pelajar pra-siswazah
title_sort rekabentuk dan pembangunan perisian multimedia bagi fizik semikonduktor asas untuk pelajar pra-siswazah
granting_institution Universiti Putra Malaysia
granting_department Faculty of Science
publishDate 2008
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8533/1/FS_2008_30_IR.pdf
_version_ 1794018764324339712