Kesan pakej pengajaran biologi melalui multimedia terhadap pelajar

Dewasa ini, penggunaan multimedia dalam pendidikan berlaku dengan pesat di peringkat sekolah rendah, menengah dan universiti. Satu cabaran menyediakan pakej multimedia bagi mana-mana kumpulan sasaran ialah pakej yang dibentuk semestinya mengandungi unsur-unsur inovatif, kreatif dan interaktif sup...

全面介紹

Saved in:
書目詳細資料
主要作者: Ibrahim, Azmi
格式: Thesis
語言:English
Malay
出版: 2002
主題:
在線閱讀:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8686/1/FSKTM_2002_5%20IR.pdf
標簽: 添加標簽
沒有標簽, 成為第一個標記此記錄!
id my-upm-ir.8686
record_format uketd_dc
spelling my-upm-ir.86862023-12-27T01:47:17Z Kesan pakej pengajaran biologi melalui multimedia terhadap pelajar 2002-04 Ibrahim, Azmi Dewasa ini, penggunaan multimedia dalam pendidikan berlaku dengan pesat di peringkat sekolah rendah, menengah dan universiti. Satu cabaran menyediakan pakej multimedia bagi mana-mana kumpulan sasaran ialah pakej yang dibentuk semestinya mengandungi unsur-unsur inovatif, kreatif dan interaktif supaya dapat menambahkan minat kumpulan sasaran. Kemahiran yang tinggi diperlukan dalam menyediakan pakej multimedia bagi mengabungkan unsur-unsur multimedia, teknik-teknik pengajaran dan yang penting sekali isi kandungannya. Ini supaya ia boleh menjadi satu alat pengajaran yang berkesan. Penyelidikan ini bertujuan mereka bentuk modul biologi bagi meningkatkan pencapaian pengetahuan apabila pengajaran satu topik biologi dilakukan menerusi Kaedah Pengajaran Melalui Multimedia (KPM). Keberkesanan kaedah KPM ini dibandingkan dengan Kaedah Tradisional (TRAD). Penyelidikan ini dilakukan terhadap pelajar Matrikulasi Semester satu dan dua Kementerian Pendidikan Malaysia Sesi 1999/2000 di Kolej Yayasan Pelajaran MARA Bangi, Selangor. Pelajar dibahagikan kepada empat kumpulan berdasarkan kepada ujian sikap pm olahan dan ujian pencapaian pengetahuan pra olahan. Empat kumpulan yang terhasil ialah Kumpulan Tinggi Sikap-Tinggi Pencapaian (IT), Tinggi Sikap-Rendah Pencapaian (TR), Rendah Sikap-Tinggi Pencapaian (RT) dan Rendah Sikap-Rendah Pencapaian (RR). Setiap kumpulan terdiri daTi dua puluh orang pelajar dan dibahagikan dua pula secara rawak. Satu babagian mengikuti olahan kaedah KPM dan satu bahagian lagi mengikuti olahan kaedab TRAD. Ujian lepas olahan diberikan kepada kedua-dua kumpulan tersebut. Ujian ANOVA dan Duncan digunakan untuk manganalisis data pencapaian pengetahuan. Hasil kajian ini menunjukkan bahawa kaedah KPM tidak memberikan perbezaan yang signifikan dari segi pencapaian pengetahuan berbanding dengan kaedah TRAD, namun demikian apabila dianalisis kumpulan demi kumpulan didapati kumpulan TR menunjukkan perbezaan yang signifikan. Biology - Computer-assisted instruction Biology - Study and teaching Biology - Interactive multimedia 2002-04 Thesis http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8686/ http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8686/1/FSKTM_2002_5%20IR.pdf text en public masters Universiti Putra Malaysia Biology - Computer-assisted instruction Biology - Study and teaching Biology - Interactive multimedia Faculty of Computer Science and Information Technology Abdullah, Ismail Malay
institution Universiti Putra Malaysia
collection PSAS Institutional Repository
language English
Malay
advisor Abdullah, Ismail
topic Biology - Computer-assisted instruction
Biology - Study and teaching
Biology - Interactive multimedia
spellingShingle Biology - Computer-assisted instruction
Biology - Study and teaching
Biology - Interactive multimedia
Ibrahim, Azmi
Kesan pakej pengajaran biologi melalui multimedia terhadap pelajar
description Dewasa ini, penggunaan multimedia dalam pendidikan berlaku dengan pesat di peringkat sekolah rendah, menengah dan universiti. Satu cabaran menyediakan pakej multimedia bagi mana-mana kumpulan sasaran ialah pakej yang dibentuk semestinya mengandungi unsur-unsur inovatif, kreatif dan interaktif supaya dapat menambahkan minat kumpulan sasaran. Kemahiran yang tinggi diperlukan dalam menyediakan pakej multimedia bagi mengabungkan unsur-unsur multimedia, teknik-teknik pengajaran dan yang penting sekali isi kandungannya. Ini supaya ia boleh menjadi satu alat pengajaran yang berkesan. Penyelidikan ini bertujuan mereka bentuk modul biologi bagi meningkatkan pencapaian pengetahuan apabila pengajaran satu topik biologi dilakukan menerusi Kaedah Pengajaran Melalui Multimedia (KPM). Keberkesanan kaedah KPM ini dibandingkan dengan Kaedah Tradisional (TRAD). Penyelidikan ini dilakukan terhadap pelajar Matrikulasi Semester satu dan dua Kementerian Pendidikan Malaysia Sesi 1999/2000 di Kolej Yayasan Pelajaran MARA Bangi, Selangor. Pelajar dibahagikan kepada empat kumpulan berdasarkan kepada ujian sikap pm olahan dan ujian pencapaian pengetahuan pra olahan. Empat kumpulan yang terhasil ialah Kumpulan Tinggi Sikap-Tinggi Pencapaian (IT), Tinggi Sikap-Rendah Pencapaian (TR), Rendah Sikap-Tinggi Pencapaian (RT) dan Rendah Sikap-Rendah Pencapaian (RR). Setiap kumpulan terdiri daTi dua puluh orang pelajar dan dibahagikan dua pula secara rawak. Satu babagian mengikuti olahan kaedah KPM dan satu bahagian lagi mengikuti olahan kaedab TRAD. Ujian lepas olahan diberikan kepada kedua-dua kumpulan tersebut. Ujian ANOVA dan Duncan digunakan untuk manganalisis data pencapaian pengetahuan. Hasil kajian ini menunjukkan bahawa kaedah KPM tidak memberikan perbezaan yang signifikan dari segi pencapaian pengetahuan berbanding dengan kaedah TRAD, namun demikian apabila dianalisis kumpulan demi kumpulan didapati kumpulan TR menunjukkan perbezaan yang signifikan.
format Thesis
qualification_level Master's degree
author Ibrahim, Azmi
author_facet Ibrahim, Azmi
author_sort Ibrahim, Azmi
title Kesan pakej pengajaran biologi melalui multimedia terhadap pelajar
title_short Kesan pakej pengajaran biologi melalui multimedia terhadap pelajar
title_full Kesan pakej pengajaran biologi melalui multimedia terhadap pelajar
title_fullStr Kesan pakej pengajaran biologi melalui multimedia terhadap pelajar
title_full_unstemmed Kesan pakej pengajaran biologi melalui multimedia terhadap pelajar
title_sort kesan pakej pengajaran biologi melalui multimedia terhadap pelajar
granting_institution Universiti Putra Malaysia
granting_department Faculty of Computer Science and Information Technology
publishDate 2002
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8686/1/FSKTM_2002_5%20IR.pdf
_version_ 1794018772029276160