Pemerolehan bahasa di kalangan kanak-kanak Melayu
Kajian ilmiah ini dijalankan dengan tujuan mengenalpasti perkembangan pemerolehan bahasa di kalangan kanak-kanak Melayu. Kajian ini melihat pemerolehan bahasa di kalangan kanak-kanak Melayu pada setiap pemeringkatan USIa. Pemerhatian dilakukan ke atas 32 orang kanak-kanak bangsa Melayu yang men...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English Malay |
Published: |
2000
|
Subjects: | |
Online Access: | http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8751/1/FBMK_2000_5%20IR.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-upm-ir.8751 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
my-upm-ir.87512024-01-24T07:29:12Z Pemerolehan bahasa di kalangan kanak-kanak Melayu 2000-02 Subramaniam, Vijayaletchumy Kajian ilmiah ini dijalankan dengan tujuan mengenalpasti perkembangan pemerolehan bahasa di kalangan kanak-kanak Melayu. Kajian ini melihat pemerolehan bahasa di kalangan kanak-kanak Melayu pada setiap pemeringkatan USIa. Pemerhatian dilakukan ke atas 32 orang kanak-kanak bangsa Melayu yang mencakupi empat tahap pemeringkatan pemerolehan bahasa. Tempat kajian kanakkanak tersebut ialah di Taman Asuhan Kanak-kanak Mardi, Serdang. Kajian ini menggunakan kaedah pemerhatian ke atas aspek-aspek pemerolehan dan kecekapan berbahasa kanak-kanak. Bahan-bahan berupa gambar digunakan untuk aktiviti bercerita yang bertujuan merangsang kanak-kanak bertutur. Ujaran kanak-kanak ini dirakam dan dianalisis oleh penyelidik. Dapatan daripada pemerhatian tersebut adalah hasil daripada proses seperti temubual yang berlaku secara dirancang dan tidak dirancang. Kanak-kanak sudah dapat menguasai aspek fonologi, morfologi, dan sintaksis pada peringkat menjelang tatabahasa dewasa dan peringkat kecekapan penuh. Manakala pada peringkat awal pemerolehan bahasa yang melibatkan kanak-kanak 0:5 bulan hingga 5:0 tahun, didapati kanak-kanak tersebut dapat mengujarkan peraturan bahasa dalam bahasa Melayu dengan mudah. Hasil kajian menunjukkan bahawa kecekapan kanak-kanak menguasai kata nama adalah berdasarkan kepada kata yang selalu di gunakan di rumah. Kanak-kanak hanya akan menggunakan kata yang mudah dan ketara daripada pemerhatian mereka. Pemerolehan kata nama kanak-kanak tidaklah berlaku secara sewenang-wenangnya. Dalam proses pemerolehan ini, kanak-kanak selalu menggunakan strategi simplifikasi( permudahan) bagi menggambarkan makna yang telah mereka kuasai. Kajian ini turut mencadangkan beberapa perkara penting yang merangkumi aspek-aspek pembelajaran kanak-kanak di peringkat prasekolah, dan peranan yang dapat dimainkan oleh ibu bapa sewaktu kanak-kanak berada di peringkat awal pemerolehan bahasa. Sesungguhnya semua pihak yang terlibat dalam pendidikan adalah bertanggungjawab untuk memperkembangkan potensi diri kanak-kanak dalam kecekapan bahasa. Cadangan-cadangan yang dikemukakan dalam kajian merupakan cadangan untuk para guru, ibu bapa dan kepada pihak-pihak yang terlibat dengan pendidikan prasekolah, iaitu penggubal sukatan pelajaran dan penerbit buku. Semua pihak adalah bertanggungjawab dalam memberi perhatian dan rangsangan kepada kanak-kanak untuk memastikan tahap penguasaan bahasa mereka terus berkembang selaras dengan perkembangan fizikal dan kognitif kanak-kanak. Children - Language Malay language - Acquisition 2000-02 Thesis http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8751/ http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8751/1/FBMK_2000_5%20IR.pdf text en public masters Universiti Putra Malaysia Children - Language Malay language - Acquisition Faculty of Modern Language and Communication Dani, Noor Aina Malay |
institution |
Universiti Putra Malaysia |
collection |
PSAS Institutional Repository |
language |
English Malay |
advisor |
Dani, Noor Aina |
topic |
Children - Language Malay language - Acquisition |
spellingShingle |
Children - Language Malay language - Acquisition Subramaniam, Vijayaletchumy Pemerolehan bahasa di kalangan kanak-kanak Melayu |
description |
Kajian ilmiah ini dijalankan dengan tujuan mengenalpasti perkembangan
pemerolehan bahasa di kalangan kanak-kanak Melayu. Kajian ini melihat
pemerolehan bahasa di kalangan kanak-kanak Melayu pada setiap pemeringkatan
USIa.
Pemerhatian dilakukan ke atas 32 orang kanak-kanak bangsa Melayu yang
mencakupi empat tahap pemeringkatan pemerolehan bahasa. Tempat kajian kanakkanak
tersebut ialah di Taman Asuhan Kanak-kanak Mardi, Serdang. Kajian ini
menggunakan kaedah pemerhatian ke atas aspek-aspek pemerolehan dan kecekapan
berbahasa kanak-kanak. Bahan-bahan berupa gambar digunakan untuk aktiviti
bercerita yang bertujuan merangsang kanak-kanak bertutur. Ujaran kanak-kanak ini
dirakam dan dianalisis oleh penyelidik. Dapatan daripada pemerhatian tersebut adalah hasil daripada proses seperti
temubual yang berlaku secara dirancang dan tidak dirancang. Kanak-kanak sudah
dapat menguasai aspek fonologi, morfologi, dan sintaksis pada peringkat menjelang
tatabahasa dewasa dan peringkat kecekapan penuh. Manakala pada peringkat awal
pemerolehan bahasa yang melibatkan kanak-kanak 0:5 bulan hingga 5:0 tahun,
didapati kanak-kanak tersebut dapat mengujarkan peraturan bahasa dalam bahasa
Melayu dengan mudah.
Hasil kajian menunjukkan bahawa kecekapan kanak-kanak menguasai kata
nama adalah berdasarkan kepada kata yang selalu di gunakan di rumah. Kanak-kanak
hanya akan menggunakan kata yang mudah dan ketara daripada pemerhatian mereka.
Pemerolehan kata nama kanak-kanak tidaklah berlaku secara sewenang-wenangnya.
Dalam proses pemerolehan ini, kanak-kanak selalu menggunakan strategi
simplifikasi( permudahan) bagi menggambarkan makna yang telah mereka kuasai.
Kajian ini turut mencadangkan beberapa perkara penting yang merangkumi
aspek-aspek pembelajaran kanak-kanak di peringkat prasekolah, dan peranan yang
dapat dimainkan oleh ibu bapa sewaktu kanak-kanak berada di peringkat awal
pemerolehan bahasa. Sesungguhnya semua pihak yang terlibat dalam pendidikan
adalah bertanggungjawab untuk memperkembangkan potensi diri kanak-kanak dalam
kecekapan bahasa. Cadangan-cadangan yang dikemukakan dalam kajian merupakan cadangan
untuk para guru, ibu bapa dan kepada pihak-pihak yang terlibat dengan pendidikan
prasekolah, iaitu penggubal sukatan pelajaran dan penerbit buku. Semua pihak adalah
bertanggungjawab dalam memberi perhatian dan rangsangan kepada kanak-kanak
untuk memastikan tahap penguasaan bahasa mereka terus berkembang selaras dengan
perkembangan fizikal dan kognitif kanak-kanak. |
format |
Thesis |
qualification_level |
Master's degree |
author |
Subramaniam, Vijayaletchumy |
author_facet |
Subramaniam, Vijayaletchumy |
author_sort |
Subramaniam, Vijayaletchumy |
title |
Pemerolehan bahasa di kalangan kanak-kanak Melayu |
title_short |
Pemerolehan bahasa di kalangan kanak-kanak Melayu |
title_full |
Pemerolehan bahasa di kalangan kanak-kanak Melayu |
title_fullStr |
Pemerolehan bahasa di kalangan kanak-kanak Melayu |
title_full_unstemmed |
Pemerolehan bahasa di kalangan kanak-kanak Melayu |
title_sort |
pemerolehan bahasa di kalangan kanak-kanak melayu |
granting_institution |
Universiti Putra Malaysia |
granting_department |
Faculty of Modern Language and Communication |
publishDate |
2000 |
url |
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8751/1/FBMK_2000_5%20IR.pdf |
_version_ |
1794018780699951104 |