Pengajaran tatabahasa bahasa Malaysia di sekolah menengah rendah kebangsaan di Negeri Selangor
Tujuan kajian ini ialah untuk mengkaji kedudukan pengajaran tatabahasa bahasa Malaysia di peringkat Sekolah Menengah Rendah Kebangsaan di negeri Selangor. Kajian ini dilakukan adalah ekoran dari masalah prestasi bahasa Malaysia di kalangan murid-murid sekolah yang semakin merosot dan terdapat pu...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English Malay |
Published: |
1982
|
Subjects: | |
Online Access: | http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8830/1/FPP_1982_1%20IR.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Tujuan kajian ini ialah untuk mengkaji kedudukan pengajaran
tatabahasa bahasa Malaysia di peringkat Sekolah Menengah Rendah
Kebangsaan di negeri Selangor. Kajian ini dilakukan adalah ekoran
dari masalah prestasi bahasa Malaysia di kalangan murid-murid
sekolah yang semakin merosot dan terdapat pula penggunaan bahasa
Malaysia yang salah tidak tepat dan janggal sehingga berZaku
pencemaran bahasa.
Dengan menggunakan percontohan rawak berperingkat seramai
253 orang guru bahasa Malaysia yang mengajar di 23 buah Sekolah
Menengah Kebangsaan di Negeri Selangor telah diedarkan soalselidik
untuk mendapatkan data serta maklumat yang diperlukan. Data telah
di anaisis dengan menggunakan statistik deskriptif seperti
peratusan purata dan sisihan lazim. Ujian chi-square telah digunakan
untuk melihat perbezaan di antara angkubah guru dan kaedah
mengajar yang terpilih di paras signifikan 0.05.
Kajian ini mendapati lebih separuh daripada responden mengatakan
bahawa objektif am pengajaran tatabahasa adalah untuk kemahiran
berbahasa murid dan bakinya mengatakan perlu mengetahui
hukum-hukum tatabahasa ataupun kedua-duanya sekali. |
---|