Pengajaran tatabahasa bahasa Malaysia di sekolah menengah rendah kebangsaan di Negeri Selangor

Tujuan kajian ini ialah untuk mengkaji kedudukan pengajaran tatabahasa bahasa Malaysia di peringkat Sekolah Menengah Rendah Kebangsaan di negeri Selangor. Kajian ini dilakukan adalah ekoran dari masalah prestasi bahasa Malaysia di kalangan murid-murid sekolah yang semakin merosot dan terdapat pu...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mohd.Tahir, Ahmad
Format: Thesis
Language:English
Malay
Published: 1982
Subjects:
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8830/1/FPP_1982_1%20IR.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Tujuan kajian ini ialah untuk mengkaji kedudukan pengajaran tatabahasa bahasa Malaysia di peringkat Sekolah Menengah Rendah Kebangsaan di negeri Selangor. Kajian ini dilakukan adalah ekoran dari masalah prestasi bahasa Malaysia di kalangan murid-murid sekolah yang semakin merosot dan terdapat pula penggunaan bahasa Malaysia yang salah tidak tepat dan janggal sehingga berZaku pencemaran bahasa. Dengan menggunakan percontohan rawak berperingkat seramai 253 orang guru bahasa Malaysia yang mengajar di 23 buah Sekolah Menengah Kebangsaan di Negeri Selangor telah diedarkan soalselidik untuk mendapatkan data serta maklumat yang diperlukan. Data telah di anaisis dengan menggunakan statistik deskriptif seperti peratusan purata dan sisihan lazim. Ujian chi-square telah digunakan untuk melihat perbezaan di antara angkubah guru dan kaedah mengajar yang terpilih di paras signifikan 0.05. Kajian ini mendapati lebih separuh daripada responden mengatakan bahawa objektif am pengajaran tatabahasa adalah untuk kemahiran berbahasa murid dan bakinya mengatakan perlu mengetahui hukum-hukum tatabahasa ataupun kedua-duanya sekali.