Pengajaran kesusasteraan Melayu: satu kajian mengenai permasalahannya di peringkat tingkatan 4 dan 5 sekolah menengah kebangsaan

Objektif kajian ini ialah untuk melihat permasalahan dalam pengajaran Kesusasteraan Melayu di peringkat Tingkatan 4 dan 5 Sekolah Menengah Kebangsaan. Sebanyak 22 buah Sekolah Menengah Kebangsaan di Negeri Sembilan dan sebanyak 108 orang guru yang mengajar Kesusasteraan Melayu di sekolah-sekolah...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Salleh, Ibrahim
Format: Thesis
Language:English
Malay
Published: 1985
Subjects:
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8843/1/FPP_1985_1%20IR.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-upm-ir.8843
record_format uketd_dc
spelling my-upm-ir.88432024-03-05T07:00:24Z Pengajaran kesusasteraan Melayu: satu kajian mengenai permasalahannya di peringkat tingkatan 4 dan 5 sekolah menengah kebangsaan 1985-04 Salleh, Ibrahim Objektif kajian ini ialah untuk melihat permasalahan dalam pengajaran Kesusasteraan Melayu di peringkat Tingkatan 4 dan 5 Sekolah Menengah Kebangsaan. Sebanyak 22 buah Sekolah Menengah Kebangsaan di Negeri Sembilan dan sebanyak 108 orang guru yang mengajar Kesusasteraan Melayu di sekolah-sekolah itu terlibat dalam kajian ini. Kajian ini dijalankan kerana masalah pengajaran Kesusasteraan Melayu, terutama dari segi objektif pengajaran, pendekatan, kaedah dan teknik pengajaran, pemilihan, penyesuaian dan penggunaan bahan serta sikap guru masih lagi wujud walaupun mata pelajaran Kesusasteraan Melayu telah lama diperkenalkan. Data-data telah dikumpulkan menerusi soal selidik, temuduga berstruktur dan pemerhatian. Data-data tersebut telah dianalisis dengan menggunakan statistik deskriptif. Hasil yang didapati ialah guru-guru yang mengajar Kesusasteraan Melayu di Sekolah Menengah Kebangsaan itu tidak jelas mengenai objektif pengajaran Kesusasteraan Melayu yang sebenarnya. Mereka juga tidak jelas mengenai makna istilah pendekatan, kaedah dan teknik serta tidak dapat membezakan istilah-istilah tersebut. Guruguru Kesus asteraan Melayu juga didapati mengabaikan aspek pemilihan, penyesuaian dan penggunaan bahan. Bahan-bahan yang dipilih dan digunakan itu adalah terdiri daripada bahan-bahan yang mudah dipero lehi dan tidak terjamin kebolehpercayaannya seperti buku-buku ulasan teks dan siri buku panduan lulus peperiksaan. Malay literature - Study and teaching (Secondary) 1985-04 Thesis http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8843/ http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8843/1/FPP_1985_1%20IR.pdf text en public masters Universiti Pertanian Malaysia Malay literature - Study and teaching (Secondary) Faculty of Educational Studies Mahmood, Abdul Hamid Malay
institution Universiti Putra Malaysia
collection PSAS Institutional Repository
language English
Malay
advisor Mahmood, Abdul Hamid
topic Malay literature - Study and teaching (Secondary)


spellingShingle Malay literature - Study and teaching (Secondary)


Salleh, Ibrahim
Pengajaran kesusasteraan Melayu: satu kajian mengenai permasalahannya di peringkat tingkatan 4 dan 5 sekolah menengah kebangsaan
description Objektif kajian ini ialah untuk melihat permasalahan dalam pengajaran Kesusasteraan Melayu di peringkat Tingkatan 4 dan 5 Sekolah Menengah Kebangsaan. Sebanyak 22 buah Sekolah Menengah Kebangsaan di Negeri Sembilan dan sebanyak 108 orang guru yang mengajar Kesusasteraan Melayu di sekolah-sekolah itu terlibat dalam kajian ini. Kajian ini dijalankan kerana masalah pengajaran Kesusasteraan Melayu, terutama dari segi objektif pengajaran, pendekatan, kaedah dan teknik pengajaran, pemilihan, penyesuaian dan penggunaan bahan serta sikap guru masih lagi wujud walaupun mata pelajaran Kesusasteraan Melayu telah lama diperkenalkan. Data-data telah dikumpulkan menerusi soal selidik, temuduga berstruktur dan pemerhatian. Data-data tersebut telah dianalisis dengan menggunakan statistik deskriptif. Hasil yang didapati ialah guru-guru yang mengajar Kesusasteraan Melayu di Sekolah Menengah Kebangsaan itu tidak jelas mengenai objektif pengajaran Kesusasteraan Melayu yang sebenarnya. Mereka juga tidak jelas mengenai makna istilah pendekatan, kaedah dan teknik serta tidak dapat membezakan istilah-istilah tersebut. Guruguru Kesus asteraan Melayu juga didapati mengabaikan aspek pemilihan, penyesuaian dan penggunaan bahan. Bahan-bahan yang dipilih dan digunakan itu adalah terdiri daripada bahan-bahan yang mudah dipero lehi dan tidak terjamin kebolehpercayaannya seperti buku-buku ulasan teks dan siri buku panduan lulus peperiksaan.
format Thesis
qualification_level Master's degree
author Salleh, Ibrahim
author_facet Salleh, Ibrahim
author_sort Salleh, Ibrahim
title Pengajaran kesusasteraan Melayu: satu kajian mengenai permasalahannya di peringkat tingkatan 4 dan 5 sekolah menengah kebangsaan
title_short Pengajaran kesusasteraan Melayu: satu kajian mengenai permasalahannya di peringkat tingkatan 4 dan 5 sekolah menengah kebangsaan
title_full Pengajaran kesusasteraan Melayu: satu kajian mengenai permasalahannya di peringkat tingkatan 4 dan 5 sekolah menengah kebangsaan
title_fullStr Pengajaran kesusasteraan Melayu: satu kajian mengenai permasalahannya di peringkat tingkatan 4 dan 5 sekolah menengah kebangsaan
title_full_unstemmed Pengajaran kesusasteraan Melayu: satu kajian mengenai permasalahannya di peringkat tingkatan 4 dan 5 sekolah menengah kebangsaan
title_sort pengajaran kesusasteraan melayu: satu kajian mengenai permasalahannya di peringkat tingkatan 4 dan 5 sekolah menengah kebangsaan
granting_institution Universiti Pertanian Malaysia
granting_department Faculty of Educational Studies
publishDate 1985
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8843/1/FPP_1985_1%20IR.pdf
_version_ 1794018791025278976