Tanggapan pelajar terhadap perkhidmatan bimbingan dan kaunseling di enam buah sekolah menengah di Perak

Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling merupakan satu program dan kegiatan terancang yang dijalankan di semua sekolah menengah di seluruh negara. Tujuannya ialah untuk membimbing pelajar mengatasi masalah yang dihadapi serta membantu mereka memahami diri, kebolehan dan memperkembangkan potensi ya...

全面介绍

Saved in:
书目详细资料
主要作者: Mohd. Dom, Alimuddin
格式: Thesis
语言:English
Malay
出版: 1988
主题:
在线阅读:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8860/1/FPP_1988_4%20IR.pdf
标签: 添加标签
没有标签, 成为第一个标记此记录!
id my-upm-ir.8860
record_format uketd_dc
spelling my-upm-ir.88602024-03-06T08:44:27Z Tanggapan pelajar terhadap perkhidmatan bimbingan dan kaunseling di enam buah sekolah menengah di Perak 1988-07 Mohd. Dom, Alimuddin Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling merupakan satu program dan kegiatan terancang yang dijalankan di semua sekolah menengah di seluruh negara. Tujuannya ialah untuk membimbing pelajar mengatasi masalah yang dihadapi serta membantu mereka memahami diri, kebolehan dan memperkembangkan potensi yang sedia ada pada diri mereka. Perkhidmatan ini juga akan bertindak memberi makiumat di dalam bidang pelajaran dan kerjaya mereka. Program Bimbingan dan Kaunseling dijalankan oleh kaunselor sepanjang tahun di semua sekolah menengah. Tujuan kajian ini ialah untuk mengenalpasti tanggapan pelajar terhadap Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling dari segi fungsi, keupayaan dan keberkesanannya. Selain itu kajian ini juga bertujuan untuk mengetahui sama ada wujud perbezaantanggapan di antara pelajar-pelajar bandar dan luar bandar serta pelajar-pelajar lelaki dan perempuan terhadap Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunse1ing. Kajian ini di jalankan di enam buah sekolah di daerah Larut dan Matang, Perak. Seramai 600 pelajar dipilih sebagai subjek kajian yang terdiri daripada 300 pelajar lelaki dan 300 pelajar perempuan. Kajian ini dija1ankan dengan soal selidik yang mengandungi 34 item. Data-data yang didapati dianalisis dengan cara taburan kekerapan, peratusan dan chi-square. Hasil kajian secara kese1uruhannya menunjukkan pelajar-pelajar mempunyai tanggapan yang positif terhadap Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunse1ing. Tidak banyak perbezaan yang signifikan di antara tanggapan pelajar bandar dan luar bandar serta di antara pelajar lelaki dan perempuan terhadap kenyataan-kenyataan mengenai perkhidmatan tersebut. Namun demikian ada juga terdapat tanggapan-tanggapan yang berbeza di kalangan responden yang berlainan lokaliti dan jantina terhadap beberapa kenyataan yang dikemukakan. Personnel service in secondary education - Perak Counseling - Perak Student counselors - Perak 1988-07 Thesis http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8860/ http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8860/1/FPP_1988_4%20IR.pdf text en public masters Universiti Pertanian Malaysia Personnel service in secondary education - Perak Counseling - Perak Student counselors - Perak Faculty of Educational Studies Mohd. Noor, Sharifah Malay
institution Universiti Putra Malaysia
collection PSAS Institutional Repository
language English
Malay
advisor Mohd. Noor, Sharifah
topic Personnel service in secondary education - Perak
Counseling - Perak
Student counselors - Perak
spellingShingle Personnel service in secondary education - Perak
Counseling - Perak
Student counselors - Perak
Mohd. Dom, Alimuddin
Tanggapan pelajar terhadap perkhidmatan bimbingan dan kaunseling di enam buah sekolah menengah di Perak
description Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling merupakan satu program dan kegiatan terancang yang dijalankan di semua sekolah menengah di seluruh negara. Tujuannya ialah untuk membimbing pelajar mengatasi masalah yang dihadapi serta membantu mereka memahami diri, kebolehan dan memperkembangkan potensi yang sedia ada pada diri mereka. Perkhidmatan ini juga akan bertindak memberi makiumat di dalam bidang pelajaran dan kerjaya mereka. Program Bimbingan dan Kaunseling dijalankan oleh kaunselor sepanjang tahun di semua sekolah menengah. Tujuan kajian ini ialah untuk mengenalpasti tanggapan pelajar terhadap Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling dari segi fungsi, keupayaan dan keberkesanannya. Selain itu kajian ini juga bertujuan untuk mengetahui sama ada wujud perbezaantanggapan di antara pelajar-pelajar bandar dan luar bandar serta pelajar-pelajar lelaki dan perempuan terhadap Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunse1ing. Kajian ini di jalankan di enam buah sekolah di daerah Larut dan Matang, Perak. Seramai 600 pelajar dipilih sebagai subjek kajian yang terdiri daripada 300 pelajar lelaki dan 300 pelajar perempuan. Kajian ini dija1ankan dengan soal selidik yang mengandungi 34 item. Data-data yang didapati dianalisis dengan cara taburan kekerapan, peratusan dan chi-square. Hasil kajian secara kese1uruhannya menunjukkan pelajar-pelajar mempunyai tanggapan yang positif terhadap Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunse1ing. Tidak banyak perbezaan yang signifikan di antara tanggapan pelajar bandar dan luar bandar serta di antara pelajar lelaki dan perempuan terhadap kenyataan-kenyataan mengenai perkhidmatan tersebut. Namun demikian ada juga terdapat tanggapan-tanggapan yang berbeza di kalangan responden yang berlainan lokaliti dan jantina terhadap beberapa kenyataan yang dikemukakan.
format Thesis
qualification_level Master's degree
author Mohd. Dom, Alimuddin
author_facet Mohd. Dom, Alimuddin
author_sort Mohd. Dom, Alimuddin
title Tanggapan pelajar terhadap perkhidmatan bimbingan dan kaunseling di enam buah sekolah menengah di Perak
title_short Tanggapan pelajar terhadap perkhidmatan bimbingan dan kaunseling di enam buah sekolah menengah di Perak
title_full Tanggapan pelajar terhadap perkhidmatan bimbingan dan kaunseling di enam buah sekolah menengah di Perak
title_fullStr Tanggapan pelajar terhadap perkhidmatan bimbingan dan kaunseling di enam buah sekolah menengah di Perak
title_full_unstemmed Tanggapan pelajar terhadap perkhidmatan bimbingan dan kaunseling di enam buah sekolah menengah di Perak
title_sort tanggapan pelajar terhadap perkhidmatan bimbingan dan kaunseling di enam buah sekolah menengah di perak
granting_institution Universiti Pertanian Malaysia
granting_department Faculty of Educational Studies
publishDate 1988
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8860/1/FPP_1988_4%20IR.pdf
_version_ 1794018793188491264