Kepimpinan Instruksi dan Pencerapan Pengajaran di Sekolah-Sekolah Daerah Hulu Langat
Kepimpinan instruksi merupakan unsur teras kepimpinan pendidikan. Walaupun tanggungjawab utama guru ialah untuk menyampaikan pelajaran kepada murid, guru besar dan pengetua adalah bertanggungjawab tentang mutu program instruksi pada amnya dan keberkesanan pelaksanaan program Kurikulum Baru Seko...
Saved in:
主要作者: | |
---|---|
格式: | Thesis |
语言: | English Malay |
出版: |
1991
|
主题: | |
在线阅读: | http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8863/1/FPP_1991_2_A.pdf |
标签: |
添加标签
没有标签, 成为第一个标记此记录!
|
id |
my-upm-ir.8863 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
my-upm-ir.88632011-09-12T06:46:41Z Kepimpinan Instruksi dan Pencerapan Pengajaran di Sekolah-Sekolah Daerah Hulu Langat 1991 Lee, Chong Nim Kepimpinan instruksi merupakan unsur teras kepimpinan pendidikan. Walaupun tanggungjawab utama guru ialah untuk menyampaikan pelajaran kepada murid, guru besar dan pengetua adalah bertanggungjawab tentang mutu program instruksi pada amnya dan keberkesanan pelaksanaan program Kurikulum Baru Sekolah Rendah (KBSR) dan Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM) khasnya. Bagaimanapun, kajian mengenai kepimpinan instruksi guru besar dan pengetua masih kurang diusahakan di negara ini. Kajian ini merupakan satu kajian penerokaan bertujuan untuk melihat persepsi guru-guru sekolah rendah dan menengah terhadap kekerapan fungsi-fungsi kepimpinan instruksi yang dilakukan oleh guru besar dan pengetua mereka. Tinjauan juga dilakukan untuk melihat persepsi guru-guru mengenai pencerapan ke ata s pengajaran guru dalam bilik darjah. Selain daripada itu, kajian ini menyelidiki tahap kepuasan guru terhadap kepimpinan instruksi guru besar dan pengetua mereka. Sejumlah 401 orang guru dari 30 sekolah rendah dan 8 sekolah menengah dipilih dengan menggunakan kaedah persampelan rawak kelompok berlapis daripada 69 buah sekolah yang mempunyai lebih daripada 1900 orang guru dalam Daerah Hulu Langat di negeri Selangor Darul Ehsan. Setiap subjek dalam sampel diminta mengisi satu soal selidik yang ditadbir oleh pengkaji sendiri. Alat kajian tersebut dipadankan dari "The Principal Management Rating Scale" oleh Hallinger (1987)• School management and organization School supervision - Malaysia 1991 Thesis http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8863/ http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8863/1/FPP_1991_2_A.pdf application/pdf en public masters Universiti Pertanian Malaysia School management and organization School supervision - Malaysia Faculty of Educational Studies Malay |
institution |
Universiti Putra Malaysia |
collection |
PSAS Institutional Repository |
language |
English Malay |
topic |
School management and organization School supervision - Malaysia |
spellingShingle |
School management and organization School supervision - Malaysia Lee, Chong Nim Kepimpinan Instruksi dan Pencerapan Pengajaran di Sekolah-Sekolah Daerah Hulu Langat |
description |
Kepimpinan instruksi merupakan unsur teras
kepimpinan pendidikan. Walaupun tanggungjawab utama guru
ialah untuk menyampaikan pelajaran kepada murid, guru
besar dan pengetua adalah bertanggungjawab tentang mutu
program instruksi pada amnya dan keberkesanan pelaksanaan
program Kurikulum Baru Sekolah Rendah (KBSR) dan
Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM) khasnya.
Bagaimanapun, kajian mengenai kepimpinan instruksi guru
besar dan pengetua masih kurang diusahakan di negara ini.
Kajian ini merupakan satu kajian penerokaan
bertujuan untuk melihat persepsi guru-guru sekolah rendah
dan menengah terhadap kekerapan fungsi-fungsi kepimpinan
instruksi yang dilakukan oleh guru besar dan pengetua mereka. Tinjauan juga dilakukan untuk melihat persepsi
guru-guru mengenai pencerapan ke ata s pengajaran guru
dalam bilik darjah. Selain daripada itu, kajian ini
menyelidiki tahap kepuasan guru terhadap kepimpinan instruksi guru besar dan pengetua mereka.
Sejumlah 401 orang guru dari 30 sekolah rendah dan 8
sekolah menengah dipilih dengan menggunakan kaedah
persampelan rawak kelompok berlapis daripada 69 buah
sekolah yang mempunyai lebih daripada 1900 orang guru
dalam Daerah Hulu Langat di negeri Selangor Darul Ehsan.
Setiap subjek dalam sampel diminta mengisi satu soal selidik yang ditadbir oleh pengkaji sendiri. Alat kajian
tersebut dipadankan dari "The Principal
Management Rating Scale" oleh Hallinger
(1987)• |
format |
Thesis |
qualification_level |
Master's degree |
author |
Lee, Chong Nim |
author_facet |
Lee, Chong Nim |
author_sort |
Lee, Chong Nim |
title |
Kepimpinan Instruksi dan Pencerapan Pengajaran di Sekolah-Sekolah Daerah Hulu Langat |
title_short |
Kepimpinan Instruksi dan Pencerapan Pengajaran di Sekolah-Sekolah Daerah Hulu Langat |
title_full |
Kepimpinan Instruksi dan Pencerapan Pengajaran di Sekolah-Sekolah Daerah Hulu Langat |
title_fullStr |
Kepimpinan Instruksi dan Pencerapan Pengajaran di Sekolah-Sekolah Daerah Hulu Langat |
title_full_unstemmed |
Kepimpinan Instruksi dan Pencerapan Pengajaran di Sekolah-Sekolah Daerah Hulu Langat |
title_sort |
kepimpinan instruksi dan pencerapan pengajaran di sekolah-sekolah daerah hulu langat |
granting_institution |
Universiti Pertanian Malaysia |
granting_department |
Faculty of Educational Studies |
publishDate |
1991 |
url |
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8863/1/FPP_1991_2_A.pdf |
_version_ |
1747810882800320512 |