Kesan Penggunaan Pelbagai Media Pengajaran ke Atas Prestasi Penulisan Karangan Pelajar Menengah Atas
Kajian eksperimental ini bertujuan untuk melihat kesan penggunaan media bercetak, gabungan media bercetak dengan audio dan gabungan media bercetak dengan video ke atas prestasi penulisan karangan pelajar peringkat menengah atas. Sampel kajian terdiri daripada 80 orang pelajar berumur antara 17 hi...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English Malay |
Published: |
1994
|
Subjects: | |
Online Access: | http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8901/1/FPP_1994_8_A.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Kajian eksperimental ini bertujuan untuk melihat kesan penggunaan media
bercetak, gabungan media bercetak dengan audio dan gabungan media bercetak
dengan video ke atas prestasi penulisan karangan pelajar peringkat menengah atas.
Sampel kajian terdiri daripada 80 orang pelajar berumur antara 17 hingga 18 tahun
dari dua buah kelas tingkatan lima Sekolah Menengah Kerajaan Datuk Patinggi
Abdul Gapor, Kuching, Sarawak. Kajian ini rnenggunakan Rekabentuk Kurnpulan
Kawalan Ujian Pra dan Ujian Pasca (Pretest-posttest Control Group Design). Sampel
dibahagikan secara rawak kepada empat kumpulan iaitu KEI, KE2, KE3 dan KK
yang mengandungi 20 orang pelajar bagi setiap kumpulan. KEI didedahkan dengan
rangsangan media bercetak, KE2 didedahkan dengan gabungan rangsangan media
bercetak dan audio, KE3 didedahkan dengan gabungan bercetak dan video sementara KK yang merupakan kumpulan kawalan didedahkan
dengan kaedah pengajaran tradsional. Ujian pra diberikan serentak kepada semua
kumpulan sampel. Ujian pasca dijalankan empat hari kemudiannya iaitu sebaik sahaja
setiap kumpulan didedahkan kepada rangsangan media, pelbagai media atau kaedah
pengajaran tradisional yang telah ditetapkan. Ujian-t bagi Dua Min Sampel Bersandar,
Analisis Kovarians dan Ujian Scheffe digunakan dalam penganalisisan data. Aras
signifikan untuk semua pengujian statistik ialah 0.05.
Dapatan kajian menunjukkan rangsangan media bercetak (KEl) dan gabungan
rangsangan media bercetak dengan video (KE3) telah meningkatkan prestasi pelajar
dalam penulisan karangan. Gabungan rangsangan media bercetak dengan audio
(KE2) dan kaedah pengajaran tradisional (KK) tidak meningkatkan prestasi pelajar
dalam penulisan karangan. Prestasi dalam penulisan karangan pelajar yang
dirangsang dengan media bercetak (KEl ), gabungan media bercetak dengan audio
(KE2) dan gabungan media bercetak dengan video (KE3) adalah lebih baik daripada
prestasi dalam penulisan karangan pelajar yang diajar dengan kaedah pengajaran
tradisional (KK). Hasil kajian juga mendapati gabungan media bercetak dengan video
(KE3) merupakan rangsangan yang mendatangkan kesan paling tinggi, sementara
kaedah pengajaran tradisional (KK) mendatangkan kesan paling rendah terhadap
prestasi pelajar dalam penulisan karangan. |
---|