Kesan Penggunaan Pelbagai Media Pengajaran ke Atas Prestasi Penulisan Karangan Pelajar Menengah Atas

Kajian eksperimental ini bertujuan untuk melihat kesan penggunaan media bercetak, gabungan media bercetak dengan audio dan gabungan media bercetak dengan video ke atas prestasi penulisan karangan pelajar peringkat menengah atas. Sampel kajian terdiri daripada 80 orang pelajar berumur antara 17 hi...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mustapha, Rafiei
Format: Thesis
Language:English
Malay
Published: 1994
Subjects:
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8901/1/FPP_1994_8_A.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-upm-ir.8901
record_format uketd_dc
spelling my-upm-ir.89012010-12-23T09:25:31Z Kesan Penggunaan Pelbagai Media Pengajaran ke Atas Prestasi Penulisan Karangan Pelajar Menengah Atas 1994 Mustapha, Rafiei Kajian eksperimental ini bertujuan untuk melihat kesan penggunaan media bercetak, gabungan media bercetak dengan audio dan gabungan media bercetak dengan video ke atas prestasi penulisan karangan pelajar peringkat menengah atas. Sampel kajian terdiri daripada 80 orang pelajar berumur antara 17 hingga 18 tahun dari dua buah kelas tingkatan lima Sekolah Menengah Kerajaan Datuk Patinggi Abdul Gapor, Kuching, Sarawak. Kajian ini rnenggunakan Rekabentuk Kurnpulan Kawalan Ujian Pra dan Ujian Pasca (Pretest-posttest Control Group Design). Sampel dibahagikan secara rawak kepada empat kumpulan iaitu KEI, KE2, KE3 dan KK yang mengandungi 20 orang pelajar bagi setiap kumpulan. KEI didedahkan dengan rangsangan media bercetak, KE2 didedahkan dengan gabungan rangsangan media bercetak dan audio, KE3 didedahkan dengan gabungan bercetak dan video sementara KK yang merupakan kumpulan kawalan didedahkan dengan kaedah pengajaran tradsional. Ujian pra diberikan serentak kepada semua kumpulan sampel. Ujian pasca dijalankan empat hari kemudiannya iaitu sebaik sahaja setiap kumpulan didedahkan kepada rangsangan media, pelbagai media atau kaedah pengajaran tradisional yang telah ditetapkan. Ujian-t bagi Dua Min Sampel Bersandar, Analisis Kovarians dan Ujian Scheffe digunakan dalam penganalisisan data. Aras signifikan untuk semua pengujian statistik ialah 0.05. Dapatan kajian menunjukkan rangsangan media bercetak (KEl) dan gabungan rangsangan media bercetak dengan video (KE3) telah meningkatkan prestasi pelajar dalam penulisan karangan. Gabungan rangsangan media bercetak dengan audio (KE2) dan kaedah pengajaran tradisional (KK) tidak meningkatkan prestasi pelajar dalam penulisan karangan. Prestasi dalam penulisan karangan pelajar yang dirangsang dengan media bercetak (KEl ), gabungan media bercetak dengan audio (KE2) dan gabungan media bercetak dengan video (KE3) adalah lebih baik daripada prestasi dalam penulisan karangan pelajar yang diajar dengan kaedah pengajaran tradisional (KK). Hasil kajian juga mendapati gabungan media bercetak dengan video (KE3) merupakan rangsangan yang mendatangkan kesan paling tinggi, sementara kaedah pengajaran tradisional (KK) mendatangkan kesan paling rendah terhadap prestasi pelajar dalam penulisan karangan. Malay language - Composition and exercises - Study and teaching - Audio-visual aids Language and languages - Composition and exercises - Study and teaching - Audio-visual aids 1994 Thesis http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8901/ http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8901/1/FPP_1994_8_A.pdf application/pdf en public masters Universiti Pertanian Malaysia Malay language - Composition and exercises - Study and teaching - Audio-visual aids Language and languages - Composition and exercises - Study and teaching - Audio-visual aids Faculty of Educational Studies Malay
institution Universiti Putra Malaysia
collection PSAS Institutional Repository
language English
Malay
topic Malay language - Composition and exercises - Study and teaching - Audio-visual aids
Language and languages - Composition and exercises - Study and teaching - Audio-visual aids

spellingShingle Malay language - Composition and exercises - Study and teaching - Audio-visual aids
Language and languages - Composition and exercises - Study and teaching - Audio-visual aids

Mustapha, Rafiei
Kesan Penggunaan Pelbagai Media Pengajaran ke Atas Prestasi Penulisan Karangan Pelajar Menengah Atas
description Kajian eksperimental ini bertujuan untuk melihat kesan penggunaan media bercetak, gabungan media bercetak dengan audio dan gabungan media bercetak dengan video ke atas prestasi penulisan karangan pelajar peringkat menengah atas. Sampel kajian terdiri daripada 80 orang pelajar berumur antara 17 hingga 18 tahun dari dua buah kelas tingkatan lima Sekolah Menengah Kerajaan Datuk Patinggi Abdul Gapor, Kuching, Sarawak. Kajian ini rnenggunakan Rekabentuk Kurnpulan Kawalan Ujian Pra dan Ujian Pasca (Pretest-posttest Control Group Design). Sampel dibahagikan secara rawak kepada empat kumpulan iaitu KEI, KE2, KE3 dan KK yang mengandungi 20 orang pelajar bagi setiap kumpulan. KEI didedahkan dengan rangsangan media bercetak, KE2 didedahkan dengan gabungan rangsangan media bercetak dan audio, KE3 didedahkan dengan gabungan bercetak dan video sementara KK yang merupakan kumpulan kawalan didedahkan dengan kaedah pengajaran tradsional. Ujian pra diberikan serentak kepada semua kumpulan sampel. Ujian pasca dijalankan empat hari kemudiannya iaitu sebaik sahaja setiap kumpulan didedahkan kepada rangsangan media, pelbagai media atau kaedah pengajaran tradisional yang telah ditetapkan. Ujian-t bagi Dua Min Sampel Bersandar, Analisis Kovarians dan Ujian Scheffe digunakan dalam penganalisisan data. Aras signifikan untuk semua pengujian statistik ialah 0.05. Dapatan kajian menunjukkan rangsangan media bercetak (KEl) dan gabungan rangsangan media bercetak dengan video (KE3) telah meningkatkan prestasi pelajar dalam penulisan karangan. Gabungan rangsangan media bercetak dengan audio (KE2) dan kaedah pengajaran tradisional (KK) tidak meningkatkan prestasi pelajar dalam penulisan karangan. Prestasi dalam penulisan karangan pelajar yang dirangsang dengan media bercetak (KEl ), gabungan media bercetak dengan audio (KE2) dan gabungan media bercetak dengan video (KE3) adalah lebih baik daripada prestasi dalam penulisan karangan pelajar yang diajar dengan kaedah pengajaran tradisional (KK). Hasil kajian juga mendapati gabungan media bercetak dengan video (KE3) merupakan rangsangan yang mendatangkan kesan paling tinggi, sementara kaedah pengajaran tradisional (KK) mendatangkan kesan paling rendah terhadap prestasi pelajar dalam penulisan karangan.
format Thesis
qualification_level Master's degree
author Mustapha, Rafiei
author_facet Mustapha, Rafiei
author_sort Mustapha, Rafiei
title Kesan Penggunaan Pelbagai Media Pengajaran ke Atas Prestasi Penulisan Karangan Pelajar Menengah Atas
title_short Kesan Penggunaan Pelbagai Media Pengajaran ke Atas Prestasi Penulisan Karangan Pelajar Menengah Atas
title_full Kesan Penggunaan Pelbagai Media Pengajaran ke Atas Prestasi Penulisan Karangan Pelajar Menengah Atas
title_fullStr Kesan Penggunaan Pelbagai Media Pengajaran ke Atas Prestasi Penulisan Karangan Pelajar Menengah Atas
title_full_unstemmed Kesan Penggunaan Pelbagai Media Pengajaran ke Atas Prestasi Penulisan Karangan Pelajar Menengah Atas
title_sort kesan penggunaan pelbagai media pengajaran ke atas prestasi penulisan karangan pelajar menengah atas
granting_institution Universiti Pertanian Malaysia
granting_department Faculty of Educational Studies
publishDate 1994
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8901/1/FPP_1994_8_A.pdf
_version_ 1747810888171126784