Pemilihan dan Penggunaan Bahan Sastera dalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu Peringkat Menengah Atas, KBSM

Satu kajian tentang pemilihan dan penggunaan bahan sastera dalam pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu (BM) peringkat menengah atas, Kurikulum Baru Sekolah Menengah (KBSM), perlu dijalankan memandangkan kepentingan bahan tersebut dalam pengajaran BM terutama dalam konteks KBSM kini dan juga...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Karimin, Normah
Format: Thesis
Language:English
Malay
Published: 1994
Subjects:
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8903/1/FPP_1994_9_A.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-upm-ir.8903
record_format uketd_dc
spelling my-upm-ir.89032010-12-23T09:28:01Z Pemilihan dan Penggunaan Bahan Sastera dalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu Peringkat Menengah Atas, KBSM 1994 Karimin, Normah Satu kajian tentang pemilihan dan penggunaan bahan sastera dalam pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu (BM) peringkat menengah atas, Kurikulum Baru Sekolah Menengah (KBSM), perlu dijalankan memandangkan kepentingan bahan tersebut dalam pengajaran BM terutama dalam konteks KBSM kini dan juga di kalangan guru untuk membuat pemilihan dan penggunaan bahan tersebut bagi pengajaran BM terutama di peringkat menengah atas. Oleh itu tujuan kajian ini ialah untuk mencari maklumat-maklumat yang menyebabkan timbulnya masalah dalam pemiIihan dan penggunaan bahan sastera bagi pengajaran dan pembelajaran BM di peringkat menengah atas, KBSM. Subjek kajian terdiri daripada 114 orang guru yang mengajar Bahasa Melayu di tingkatan 4 dan 5, dan 114 orang pelajar tingkatan 5, daripada 22 buah sekolah menengah di Daerah Petaling, Selangor Darul Ehsan.Dua kaedah telah digunakan untuk mengumpulkan data, iaitu soal selidik dan temubual. Borang soal selidik digunakan untuk mendapatkan maklumat tentang profil guru, minat guru terhadap bahan sastera, pengalaman guru, pengetahuan guru terhadap kesusasteraan; profil pelajar, minat pelajar terhadap bahan sastera, dan hal-hal lain berkaitan pemilihan dan penggunaan bahan sastera dalam pengajaran dan pembelajaran BM di peringkat menengah atas, KBSM. Teknik temu bual digunakan untuk mendapatkan maklumat lanjutan berkaitan dengan pemilihan dan penggunaan bahan sastera dalam pengajaran dan pembelajaran BM di peringkat menengah atas, KBSM. Malay language - Study and teaching (Secondary) - Malaysia - Case studies Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah Malay language - Usage - Case studies 1994 Thesis http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8903/ http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8903/1/FPP_1994_9_A.pdf application/pdf en public masters Universiti Pertanian Malaysia Malay language - Study and teaching (Secondary) - Malaysia - Case studies Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah Malay language - Usage - Case studies Faculty of Educational Studies Malay
institution Universiti Putra Malaysia
collection PSAS Institutional Repository
language English
Malay
topic Malay language - Study and teaching (Secondary) - Malaysia - Case studies
Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah
Malay language - Usage - Case studies
spellingShingle Malay language - Study and teaching (Secondary) - Malaysia - Case studies
Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah
Malay language - Usage - Case studies
Karimin, Normah
Pemilihan dan Penggunaan Bahan Sastera dalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu Peringkat Menengah Atas, KBSM
description Satu kajian tentang pemilihan dan penggunaan bahan sastera dalam pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu (BM) peringkat menengah atas, Kurikulum Baru Sekolah Menengah (KBSM), perlu dijalankan memandangkan kepentingan bahan tersebut dalam pengajaran BM terutama dalam konteks KBSM kini dan juga di kalangan guru untuk membuat pemilihan dan penggunaan bahan tersebut bagi pengajaran BM terutama di peringkat menengah atas. Oleh itu tujuan kajian ini ialah untuk mencari maklumat-maklumat yang menyebabkan timbulnya masalah dalam pemiIihan dan penggunaan bahan sastera bagi pengajaran dan pembelajaran BM di peringkat menengah atas, KBSM. Subjek kajian terdiri daripada 114 orang guru yang mengajar Bahasa Melayu di tingkatan 4 dan 5, dan 114 orang pelajar tingkatan 5, daripada 22 buah sekolah menengah di Daerah Petaling, Selangor Darul Ehsan.Dua kaedah telah digunakan untuk mengumpulkan data, iaitu soal selidik dan temubual. Borang soal selidik digunakan untuk mendapatkan maklumat tentang profil guru, minat guru terhadap bahan sastera, pengalaman guru, pengetahuan guru terhadap kesusasteraan; profil pelajar, minat pelajar terhadap bahan sastera, dan hal-hal lain berkaitan pemilihan dan penggunaan bahan sastera dalam pengajaran dan pembelajaran BM di peringkat menengah atas, KBSM. Teknik temu bual digunakan untuk mendapatkan maklumat lanjutan berkaitan dengan pemilihan dan penggunaan bahan sastera dalam pengajaran dan pembelajaran BM di peringkat menengah atas, KBSM.
format Thesis
qualification_level Master's degree
author Karimin, Normah
author_facet Karimin, Normah
author_sort Karimin, Normah
title Pemilihan dan Penggunaan Bahan Sastera dalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu Peringkat Menengah Atas, KBSM
title_short Pemilihan dan Penggunaan Bahan Sastera dalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu Peringkat Menengah Atas, KBSM
title_full Pemilihan dan Penggunaan Bahan Sastera dalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu Peringkat Menengah Atas, KBSM
title_fullStr Pemilihan dan Penggunaan Bahan Sastera dalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu Peringkat Menengah Atas, KBSM
title_full_unstemmed Pemilihan dan Penggunaan Bahan Sastera dalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu Peringkat Menengah Atas, KBSM
title_sort pemilihan dan penggunaan bahan sastera dalam pengajaran dan pembelajaran bahasa melayu peringkat menengah atas, kbsm
granting_institution Universiti Pertanian Malaysia
granting_department Faculty of Educational Studies
publishDate 1994
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8903/1/FPP_1994_9_A.pdf
_version_ 1747810888411250688