Faktor Psikososial yang Mempengaruhi Penglibatan di dalam Aktiviti Fizikal Pelajar Sekolah Menengah di Kuantan

Tujuan kajian ini ialah untuk menentukan pengaruh psikososial khususnya sikap, kepercayaan normatif serta niat untuk melakukan aktiviti fizikal pelajar sekolah menengah. Sejumlah 372 orang pelajar (191 lelaki dan 181 perempuan) Tingkatan Satu, Dua dan Empat daripada sembiIan buah sekolah di Kua...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mohd Ali, Zul Badrisham
Format: Thesis
Language:English
Malay
Published: 1995
Subjects:
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8909/1/FPP_1995_1_A.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-upm-ir.8909
record_format uketd_dc
spelling my-upm-ir.89092010-12-23T09:45:13Z Faktor Psikososial yang Mempengaruhi Penglibatan di dalam Aktiviti Fizikal Pelajar Sekolah Menengah di Kuantan 1995 Mohd Ali, Zul Badrisham Tujuan kajian ini ialah untuk menentukan pengaruh psikososial khususnya sikap, kepercayaan normatif serta niat untuk melakukan aktiviti fizikal pelajar sekolah menengah. Sejumlah 372 orang pelajar (191 lelaki dan 181 perempuan) Tingkatan Satu, Dua dan Empat daripada sembiIan buah sekolah di Kuantan, telah dipilih untuk kajian ini. Teori Tindakan Bersebab Fishbein (TTB) menjadi asas kerangka kajian ini, bagi meramal niat daripada sikap dan norma subjektif. Selain daripada komponen dan sub-komponen yang terdapat pada model asal TTB, beberapa komponen luaran telah dimasukkan ke dalam kajian ini. Data te1ah diperolehi melalui soal selidik serta dianalisis dan seterusnya kaitan di antara komponen, subkomponen dan komponen luaran TTB telah dikaji. Dapatan kajian menyokong TTB, di mana niat untuk melakukan aktiviti fizikal bukan sahaja merupakan fungsi sikap tetapi juga norma subjektif terhadap aktiviti fizikal. Analisis regresi berganda menunjukkan lebih 35 peratus (R²=.3519) daripada varian niat telah dapat diterangkan dengan sikap sebagai peramal yang lebih kuat (P=0.5,p <0.05) berbanding norma subjektif. Walau bagaimanapun TTB tidak disokong sepenuhnya oleh kerana keupayaan untuk meramal niat melalui komponen luaran telah menambah sumbangan terhadap varian niat dengan signifikan, iaitu sebanyak hampir 9 peratus (R²=.4460), melalui pengalaman aktiviti fizikal yang lepas serta persepsi penglibatan aktiviti fizikal bapa. High school students - Kuantan - Excercise - Physiological aspects - Case studies 1995 Thesis http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8909/ http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8909/1/FPP_1995_1_A.pdf application/pdf en public masters Universiti Pertanian Malaysia High school students - Kuantan - Excercise - Physiological aspects - Case studies Faculty of Educational Studies Malay
institution Universiti Putra Malaysia
collection PSAS Institutional Repository
language English
Malay
topic High school students - Kuantan - Excercise - Physiological aspects - Case studies


spellingShingle High school students - Kuantan - Excercise - Physiological aspects - Case studies


Mohd Ali, Zul Badrisham
Faktor Psikososial yang Mempengaruhi Penglibatan di dalam Aktiviti Fizikal Pelajar Sekolah Menengah di Kuantan
description Tujuan kajian ini ialah untuk menentukan pengaruh psikososial khususnya sikap, kepercayaan normatif serta niat untuk melakukan aktiviti fizikal pelajar sekolah menengah. Sejumlah 372 orang pelajar (191 lelaki dan 181 perempuan) Tingkatan Satu, Dua dan Empat daripada sembiIan buah sekolah di Kuantan, telah dipilih untuk kajian ini. Teori Tindakan Bersebab Fishbein (TTB) menjadi asas kerangka kajian ini, bagi meramal niat daripada sikap dan norma subjektif. Selain daripada komponen dan sub-komponen yang terdapat pada model asal TTB, beberapa komponen luaran telah dimasukkan ke dalam kajian ini. Data te1ah diperolehi melalui soal selidik serta dianalisis dan seterusnya kaitan di antara komponen, subkomponen dan komponen luaran TTB telah dikaji. Dapatan kajian menyokong TTB, di mana niat untuk melakukan aktiviti fizikal bukan sahaja merupakan fungsi sikap tetapi juga norma subjektif terhadap aktiviti fizikal. Analisis regresi berganda menunjukkan lebih 35 peratus (R²=.3519) daripada varian niat telah dapat diterangkan dengan sikap sebagai peramal yang lebih kuat (P=0.5,p <0.05) berbanding norma subjektif. Walau bagaimanapun TTB tidak disokong sepenuhnya oleh kerana keupayaan untuk meramal niat melalui komponen luaran telah menambah sumbangan terhadap varian niat dengan signifikan, iaitu sebanyak hampir 9 peratus (R²=.4460), melalui pengalaman aktiviti fizikal yang lepas serta persepsi penglibatan aktiviti fizikal bapa.
format Thesis
qualification_level Master's degree
author Mohd Ali, Zul Badrisham
author_facet Mohd Ali, Zul Badrisham
author_sort Mohd Ali, Zul Badrisham
title Faktor Psikososial yang Mempengaruhi Penglibatan di dalam Aktiviti Fizikal Pelajar Sekolah Menengah di Kuantan
title_short Faktor Psikososial yang Mempengaruhi Penglibatan di dalam Aktiviti Fizikal Pelajar Sekolah Menengah di Kuantan
title_full Faktor Psikososial yang Mempengaruhi Penglibatan di dalam Aktiviti Fizikal Pelajar Sekolah Menengah di Kuantan
title_fullStr Faktor Psikososial yang Mempengaruhi Penglibatan di dalam Aktiviti Fizikal Pelajar Sekolah Menengah di Kuantan
title_full_unstemmed Faktor Psikososial yang Mempengaruhi Penglibatan di dalam Aktiviti Fizikal Pelajar Sekolah Menengah di Kuantan
title_sort faktor psikososial yang mempengaruhi penglibatan di dalam aktiviti fizikal pelajar sekolah menengah di kuantan
granting_institution Universiti Pertanian Malaysia
granting_department Faculty of Educational Studies
publishDate 1995
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8909/1/FPP_1995_1_A.pdf
_version_ 1747810889632841728