Keselarasan Personaliti-Persekitaran Holland dan Hubungannya Dengan Kepuasan Belajar dan Pencapaian Akademik di Kalangan Pelajar Universiti

Tujuan utama kajian ini ialah untuk meninjau pola personaliti pelajar dan rnendefinisi pola persekitaran program pengajian. Kajian ini juga ingin melihat hubungan antara keselarasan personaliti-persekitaran dengan kepuasan belajar dan pencapalan akademik dikalangan pelajar universiti. Teori Tip...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Siron, Sabariah
Format: Thesis
Language:English
Malay
Published: 1995
Subjects:
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8910/1/FPP_1995_2_A.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Tujuan utama kajian ini ialah untuk meninjau pola personaliti pelajar dan rnendefinisi pola persekitaran program pengajian. Kajian ini juga ingin melihat hubungan antara keselarasan personaliti-persekitaran dengan kepuasan belajar dan pencapalan akademik dikalangan pelajar universiti. Teori Tipologi Kerjaya Holland (1973, 1985) dijadikan teori rujukan utama untuk kajian ini menegaskan bahawa semakin tinggi keselarasan personaliti-persekitaran, semakin tinggi tahap pencapaian akademik dan kepuasan belajar. Subjek kajian terdiri daripada pelajar-pelajar Universiti Pertanian Malaysia yang dibahagikan kepada dua kumpulan. Kumpulan pertama terdiri daripada 754 orang pelajar tahun empat iaitu 406 orang pelajar lelaki dan 348 orang pelajar perempuan yang digunakan untuk kajian deskriptif menggunakan teknik EAT.