Analisis Kesalahan Bahasa Melayu di Kalangan Pelajar-Pelajar Tingkatan Enam di Sekolah Menengah: Satu Kajian Kes

Kajian lni dijalankan dengan tujuan memperoleh maklumat tentang pencapaian Bahasa Melayu di kalangan pelajar-pelajar tingkatan enam di Sekolah Menengah Maxwell, Jalan Tun Ismail, Kuala Lumpur, Sekolah Menengah Tinggi Setapak, Kuala Lumpur, Sekolah Menengah Kebangsaan Teluk Datuk, Banting, Kuala L...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Rajain, Ahmad Shahril
Format: Thesis
Language:English
Malay
Published: 1996
Subjects:
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8945/1/FPP_1996_8_A.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-upm-ir.8945
record_format uketd_dc
spelling my-upm-ir.89452011-09-08T08:49:41Z Analisis Kesalahan Bahasa Melayu di Kalangan Pelajar-Pelajar Tingkatan Enam di Sekolah Menengah: Satu Kajian Kes 1996 Rajain, Ahmad Shahril Kajian lni dijalankan dengan tujuan memperoleh maklumat tentang pencapaian Bahasa Melayu di kalangan pelajar-pelajar tingkatan enam di Sekolah Menengah Maxwell, Jalan Tun Ismail, Kuala Lumpur, Sekolah Menengah Tinggi Setapak, Kuala Lumpur, Sekolah Menengah Kebangsaan Teluk Datuk, Banting, Kuala Langat, Seiangor Darnl Ehsan dan Sekolah Menengah Gombak Setia, Gombak, Selangor Darul Ehsan. Populasi kajian ini terdiri daripada pelajar-pelajar tingkatan enam dan berjumlah 160 orang. Mereka merupakan pelajar tingkatan enam rendah pada tahun 1994. Dalam proses pembelajaran secara formal, pengkaji melakukan analisis data melalui kesalahan tatabahasa terhadap karangan para pelajar. Dalam proses pembelajaran secara tidak formal pengkaji melakukan tinjauan berdasarkan soal selidik. Dapatan telah menunjukkan bahawa pelajar-pelajar melakukan kesalahan tatabahasa iaitu aspek perkataan, frasa dan ayat. Kumpulan sampel lelaki didapati melakukan kesalahan yang lebih besar jumlahnya datipada kumpulan sampel perempuan. Selain itu, kumpulan status sosioekonomi rendah didapati lebih banyak melakukan kesalahan jika dibandingkan dengan kumpulan status sosioekonomi sederhana dan tinggi. Seterusnya dapatan membuktikan bahawa kesalahan aspek perkataan yang paling banyak dilakukan oleh para pelajar yang menjadi sampel kajian ini. Ini diikuti oleh kesalahan aspek frasa dan ayat. Sementara itu, dapatan datipada soal selidik menunjukkan bahawa para pelajar yang kurang melakukan latihan aspek-aspek tatabahasa didapati mempunyai pencapaian yang lemah dalam aspek-aspek tersebut. Malay language - Errors of usage - Case studies 1996 Thesis http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8945/ http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8945/1/FPP_1996_8_A.pdf application/pdf en public masters Universiti Pertanian Malaysia Malay language - Errors of usage - Case studies Faculty of Educational Studies Malay
institution Universiti Putra Malaysia
collection PSAS Institutional Repository
language English
Malay
topic Malay language - Errors of usage - Case studies


spellingShingle Malay language - Errors of usage - Case studies


Rajain, Ahmad Shahril
Analisis Kesalahan Bahasa Melayu di Kalangan Pelajar-Pelajar Tingkatan Enam di Sekolah Menengah: Satu Kajian Kes
description Kajian lni dijalankan dengan tujuan memperoleh maklumat tentang pencapaian Bahasa Melayu di kalangan pelajar-pelajar tingkatan enam di Sekolah Menengah Maxwell, Jalan Tun Ismail, Kuala Lumpur, Sekolah Menengah Tinggi Setapak, Kuala Lumpur, Sekolah Menengah Kebangsaan Teluk Datuk, Banting, Kuala Langat, Seiangor Darnl Ehsan dan Sekolah Menengah Gombak Setia, Gombak, Selangor Darul Ehsan. Populasi kajian ini terdiri daripada pelajar-pelajar tingkatan enam dan berjumlah 160 orang. Mereka merupakan pelajar tingkatan enam rendah pada tahun 1994. Dalam proses pembelajaran secara formal, pengkaji melakukan analisis data melalui kesalahan tatabahasa terhadap karangan para pelajar. Dalam proses pembelajaran secara tidak formal pengkaji melakukan tinjauan berdasarkan soal selidik. Dapatan telah menunjukkan bahawa pelajar-pelajar melakukan kesalahan tatabahasa iaitu aspek perkataan, frasa dan ayat. Kumpulan sampel lelaki didapati melakukan kesalahan yang lebih besar jumlahnya datipada kumpulan sampel perempuan. Selain itu, kumpulan status sosioekonomi rendah didapati lebih banyak melakukan kesalahan jika dibandingkan dengan kumpulan status sosioekonomi sederhana dan tinggi. Seterusnya dapatan membuktikan bahawa kesalahan aspek perkataan yang paling banyak dilakukan oleh para pelajar yang menjadi sampel kajian ini. Ini diikuti oleh kesalahan aspek frasa dan ayat. Sementara itu, dapatan datipada soal selidik menunjukkan bahawa para pelajar yang kurang melakukan latihan aspek-aspek tatabahasa didapati mempunyai pencapaian yang lemah dalam aspek-aspek tersebut.
format Thesis
qualification_level Master's degree
author Rajain, Ahmad Shahril
author_facet Rajain, Ahmad Shahril
author_sort Rajain, Ahmad Shahril
title Analisis Kesalahan Bahasa Melayu di Kalangan Pelajar-Pelajar Tingkatan Enam di Sekolah Menengah: Satu Kajian Kes
title_short Analisis Kesalahan Bahasa Melayu di Kalangan Pelajar-Pelajar Tingkatan Enam di Sekolah Menengah: Satu Kajian Kes
title_full Analisis Kesalahan Bahasa Melayu di Kalangan Pelajar-Pelajar Tingkatan Enam di Sekolah Menengah: Satu Kajian Kes
title_fullStr Analisis Kesalahan Bahasa Melayu di Kalangan Pelajar-Pelajar Tingkatan Enam di Sekolah Menengah: Satu Kajian Kes
title_full_unstemmed Analisis Kesalahan Bahasa Melayu di Kalangan Pelajar-Pelajar Tingkatan Enam di Sekolah Menengah: Satu Kajian Kes
title_sort analisis kesalahan bahasa melayu di kalangan pelajar-pelajar tingkatan enam di sekolah menengah: satu kajian kes
granting_institution Universiti Pertanian Malaysia
granting_department Faculty of Educational Studies
publishDate 1996
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8945/1/FPP_1996_8_A.pdf
_version_ 1747810892574097408