Hubungan Sikap, Motivasi dan Latar Belakang Pelajar Sains Tulen dengan Pencapaian Akademik Bahasa Melayu
Banyak kajian telah dijalankan dalam usaha untuk melihat hubungan pencapaian akademik pelajar dengan faktor-faktor lain baik di sekolah harian biasa atau di sekolah berasrama penuh justeru itu tujuan kajian ini dijalankan, adalah untuk memperjelaskan sejauhmana hubungan sikap, motivasi dan latar...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English Malay |
Published: |
1998
|
Subjects: | |
Online Access: | http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9017/1/FPP_1998_32_A.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-upm-ir.9017 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
my-upm-ir.90172010-12-30T10:28:20Z Hubungan Sikap, Motivasi dan Latar Belakang Pelajar Sains Tulen dengan Pencapaian Akademik Bahasa Melayu 1998 C. Lah, Mohd Nor Banyak kajian telah dijalankan dalam usaha untuk melihat hubungan pencapaian akademik pelajar dengan faktor-faktor lain baik di sekolah harian biasa atau di sekolah berasrama penuh justeru itu tujuan kajian ini dijalankan, adalah untuk memperjelaskan sejauhmana hubungan sikap, motivasi dan latar belakang pelajar sains tulen tingkatan lima di MRSM memberi kesan kepada pencapaian akademik mereka dalam subjek BM Data dikumpul melalui soalselidik dan Ujian Khas BM Kertas 1 dan Kertas 2 mengikut format dan sukatan pelajaran peringkat Sijil Pelajaran Malaysia bagi menilai sejauhmana pencapaian mereka dalam subjek BM Data dianalisis dengan menggunakan program The Statistical Package for Social Science (SPSS version 6.0). Kajian ini mendapati sikap para pelajar MRSM terhadap subjek BM tidak mempunyai hubungan yang signifikan dengan pencapaian akademik mereka dalam subjek tersebut. Dapatan kajian menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan antara pelajar lelaki dengan pelajar perempuan dalam pencapaian akademik mereka dalam subjek BM. Dapatan kajian menunjukkan wujudnya perbezaan yang signifikan antara kumpulan gaji yang beriainan di kalangan keluarga pelajar dengan pencapaian akademik. Antara cadangan yang dapat diperakukan di sini ialah (1) Pelajar MRSM mesti memberi penekanan kepada kemahiran membaca dan menulis bagi mendapat markah yang cemeriang dalam subjek BM (2) Bilangan pelajar lelaki dan perempuan mesti seimbang agar aktiviti bahasa dalam kelas dapat dikongsi bersama-sama di samping dapat mempertingkatkan hubungan di antara mereka. Malay language - Study and teaching (Secondary) - Evaluation Students - Attitudes 1998 Thesis http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9017/ http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9017/1/FPP_1998_32_A.pdf application/pdf en public masters Universiti Putra Malaysia Malay language - Study and teaching (Secondary) - Evaluation Students - Attitudes Faculty of Educational Studies Malay |
institution |
Universiti Putra Malaysia |
collection |
PSAS Institutional Repository |
language |
English Malay |
topic |
Malay language - Study and teaching (Secondary) - Evaluation Students - Attitudes |
spellingShingle |
Malay language - Study and teaching (Secondary) - Evaluation Students - Attitudes C. Lah, Mohd Nor Hubungan Sikap, Motivasi dan Latar Belakang Pelajar Sains Tulen dengan Pencapaian Akademik Bahasa Melayu |
description |
Banyak kajian telah dijalankan dalam usaha untuk melihat hubungan
pencapaian akademik pelajar dengan faktor-faktor lain baik di sekolah harian
biasa atau di sekolah berasrama penuh justeru itu tujuan kajian ini dijalankan,
adalah untuk memperjelaskan sejauhmana hubungan sikap, motivasi dan latar
belakang pelajar sains tulen tingkatan lima di MRSM memberi kesan kepada
pencapaian akademik mereka dalam subjek BM Data dikumpul melalui
soalselidik dan Ujian Khas BM Kertas 1 dan Kertas 2 mengikut format dan
sukatan pelajaran peringkat Sijil Pelajaran Malaysia bagi menilai sejauhmana
pencapaian mereka dalam subjek BM Data dianalisis dengan menggunakan program The Statistical Package for Social Science (SPSS version 6.0). Kajian ini
mendapati sikap para pelajar MRSM terhadap subjek BM tidak mempunyai
hubungan yang signifikan dengan pencapaian akademik mereka dalam subjek
tersebut. Dapatan kajian menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan antara
pelajar lelaki dengan pelajar perempuan dalam pencapaian akademik mereka
dalam subjek BM.
Dapatan kajian menunjukkan wujudnya perbezaan yang signifikan antara
kumpulan gaji yang beriainan di kalangan keluarga pelajar dengan pencapaian
akademik. Antara cadangan yang dapat diperakukan di sini ialah (1) Pelajar
MRSM mesti memberi penekanan kepada kemahiran membaca dan menulis bagi
mendapat markah yang cemeriang dalam subjek BM (2) Bilangan pelajar lelaki
dan perempuan mesti seimbang agar aktiviti bahasa dalam kelas dapat dikongsi
bersama-sama di samping dapat mempertingkatkan hubungan di antara mereka. |
format |
Thesis |
qualification_level |
Master's degree |
author |
C. Lah, Mohd Nor |
author_facet |
C. Lah, Mohd Nor |
author_sort |
C. Lah, Mohd Nor |
title |
Hubungan Sikap, Motivasi dan Latar Belakang Pelajar Sains Tulen dengan Pencapaian Akademik Bahasa Melayu |
title_short |
Hubungan Sikap, Motivasi dan Latar Belakang Pelajar Sains Tulen dengan Pencapaian Akademik Bahasa Melayu |
title_full |
Hubungan Sikap, Motivasi dan Latar Belakang Pelajar Sains Tulen dengan Pencapaian Akademik Bahasa Melayu |
title_fullStr |
Hubungan Sikap, Motivasi dan Latar Belakang Pelajar Sains Tulen dengan Pencapaian Akademik Bahasa Melayu |
title_full_unstemmed |
Hubungan Sikap, Motivasi dan Latar Belakang Pelajar Sains Tulen dengan Pencapaian Akademik Bahasa Melayu |
title_sort |
hubungan sikap, motivasi dan latar belakang pelajar sains tulen dengan pencapaian akademik bahasa melayu |
granting_institution |
Universiti Putra Malaysia |
granting_department |
Faculty of Educational Studies |
publishDate |
1998 |
url |
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9017/1/FPP_1998_32_A.pdf |
_version_ |
1747810895269986304 |