Hubungan persepsi faktor organisasi dengan kepuasan kerja kakitangan Jabatan Agama Islam Sarawak

Penyelidikan ini adalah bertujuan untuk meningkatkan perkhidmatan kakitangan JAIS. Objektif khususnya ialah untuk i) mengenalpasti persepsi terhadap tahap kepuasan kerja di kalangan kakitangan Jabatan Agama Islam Sarawak (JAIS) ; ii) mengenalpasti persepsi kakitangan JAIS terhadap faktor polisi...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Arup, Rosli
Format: Thesis
Language:English
Malay
Published: 1998
Subjects:
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9021/1/FPP_1998_36%20IR.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-upm-ir.9021
record_format uketd_dc
spelling my-upm-ir.90212024-03-12T03:54:45Z Hubungan persepsi faktor organisasi dengan kepuasan kerja kakitangan Jabatan Agama Islam Sarawak 1998-03 Arup, Rosli Penyelidikan ini adalah bertujuan untuk meningkatkan perkhidmatan kakitangan JAIS. Objektif khususnya ialah untuk i) mengenalpasti persepsi terhadap tahap kepuasan kerja di kalangan kakitangan Jabatan Agama Islam Sarawak (JAIS) ; ii) mengenalpasti persepsi kakitangan JAIS terhadap faktor polisi organisasi, bebanan tugas dan kemudahan di temp at kerja di JAIS; iii) mengenalpasti perkaitan antara persepsi organisasi dengan tahap kepuasan kerja; dan iv) mengenalpasti perkaitan ciri-ciri demografik dengan tahap kepuasan kerja. Satu set soal selidik digunakan untuk mengukur aspek-aspek persepsi kepuasan kerja responden yang terdiri daripada populasi 147 orang kakitangan daripada semua peringkat jawatan dan gred gaji di bahagian dan di daerah Sarawak.Data telah dikumpulkan dan diproses dengan menggunakan Statistical Package for Social Science (SPSS). Penemuan kajian menunjukkan hampir keseluruhan kakitangan JAIS merasa puas dengan pekerjaan mereka. Dapatan kajian juga menunjukkan faktor-faktor organisasi bagi polisi organisasi (r=0.609, p=0.000) dan kemudahan di tempat kerja (r=0.627, p=0.000) mempunyai kaitan yang signifikan ke atas tahap kepuasan kerja kakitangan JAIS. Manakala ciri-ciri demografik mempunyai kaitan positif yang lebih kuat signifikannya terutama umur dengan tahap kepuasan kerja di kalangan kakitangan JAIS (r=1.000, p=0.000). Berdasar kepada hasil kajian, antara cadangan yang boleh dilaksana oleh JAIS ialah memberi penjelasan terhadap polisi organisasi kepada kakitangannya dan meningkatkan kemudahan-kemudahan di tempat kerja supaya tahap kepuasan kerja semakin baik. Bagaimanapun bebanan tugas pula perlu dikurangkan agar mereka dapat menumpukan sepenuh perhatian kepada tugas-tugas yang lebih penting dan utama. Sarawak - Officials and employees Job satisfaction Quality of work life 1998-03 Thesis http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9021/ http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9021/1/FPP_1998_36%20IR.pdf text en public masters Universiti Putra Malaysia Sarawak - Officials and employees Job satisfaction Quality of work life Faculty of Educational Studies Teh, Saidin Malay
institution Universiti Putra Malaysia
collection PSAS Institutional Repository
language English
Malay
advisor Teh, Saidin
topic Sarawak - Officials and employees
Job satisfaction
Quality of work life
spellingShingle Sarawak - Officials and employees
Job satisfaction
Quality of work life
Arup, Rosli
Hubungan persepsi faktor organisasi dengan kepuasan kerja kakitangan Jabatan Agama Islam Sarawak
description Penyelidikan ini adalah bertujuan untuk meningkatkan perkhidmatan kakitangan JAIS. Objektif khususnya ialah untuk i) mengenalpasti persepsi terhadap tahap kepuasan kerja di kalangan kakitangan Jabatan Agama Islam Sarawak (JAIS) ; ii) mengenalpasti persepsi kakitangan JAIS terhadap faktor polisi organisasi, bebanan tugas dan kemudahan di temp at kerja di JAIS; iii) mengenalpasti perkaitan antara persepsi organisasi dengan tahap kepuasan kerja; dan iv) mengenalpasti perkaitan ciri-ciri demografik dengan tahap kepuasan kerja. Satu set soal selidik digunakan untuk mengukur aspek-aspek persepsi kepuasan kerja responden yang terdiri daripada populasi 147 orang kakitangan daripada semua peringkat jawatan dan gred gaji di bahagian dan di daerah Sarawak.Data telah dikumpulkan dan diproses dengan menggunakan Statistical Package for Social Science (SPSS). Penemuan kajian menunjukkan hampir keseluruhan kakitangan JAIS merasa puas dengan pekerjaan mereka. Dapatan kajian juga menunjukkan faktor-faktor organisasi bagi polisi organisasi (r=0.609, p=0.000) dan kemudahan di tempat kerja (r=0.627, p=0.000) mempunyai kaitan yang signifikan ke atas tahap kepuasan kerja kakitangan JAIS. Manakala ciri-ciri demografik mempunyai kaitan positif yang lebih kuat signifikannya terutama umur dengan tahap kepuasan kerja di kalangan kakitangan JAIS (r=1.000, p=0.000). Berdasar kepada hasil kajian, antara cadangan yang boleh dilaksana oleh JAIS ialah memberi penjelasan terhadap polisi organisasi kepada kakitangannya dan meningkatkan kemudahan-kemudahan di tempat kerja supaya tahap kepuasan kerja semakin baik. Bagaimanapun bebanan tugas pula perlu dikurangkan agar mereka dapat menumpukan sepenuh perhatian kepada tugas-tugas yang lebih penting dan utama.
format Thesis
qualification_level Master's degree
author Arup, Rosli
author_facet Arup, Rosli
author_sort Arup, Rosli
title Hubungan persepsi faktor organisasi dengan kepuasan kerja kakitangan Jabatan Agama Islam Sarawak
title_short Hubungan persepsi faktor organisasi dengan kepuasan kerja kakitangan Jabatan Agama Islam Sarawak
title_full Hubungan persepsi faktor organisasi dengan kepuasan kerja kakitangan Jabatan Agama Islam Sarawak
title_fullStr Hubungan persepsi faktor organisasi dengan kepuasan kerja kakitangan Jabatan Agama Islam Sarawak
title_full_unstemmed Hubungan persepsi faktor organisasi dengan kepuasan kerja kakitangan Jabatan Agama Islam Sarawak
title_sort hubungan persepsi faktor organisasi dengan kepuasan kerja kakitangan jabatan agama islam sarawak
granting_institution Universiti Putra Malaysia
granting_department Faculty of Educational Studies
publishDate 1998
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9021/1/FPP_1998_36%20IR.pdf
_version_ 1794018793904668672